Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning      A motor hűtésének kulcsa

írta: BPeter                     

 

A hideg beálltával jön az örökzöld téma, a termosztát.

Miért csak akkor vesszük észre, ha nekünk is fáj?

Sok Mondeosnak okoz problémát a termosztát rakoncátlan viselkedése, ezért érdemes foglalkozni működésével és meghibásodásának formáival egy picit.

A Hűtő rendszer elméleti ábráját AndasM átdolgozta, hogy jobban tűkrözze a Mondeonk működését. Köszönet Neki, nem volt kis munka!

Sajna mivel közbe áttértem az oldallal a "web-türő" háttérszín alkalmazására, így bele kellett nyúlnom az ábrába, ezel a betűk olvashatóságát lerontottam. De olvasható maradt azért.

 

 

 

Túlhűtés: (amikor a termoszát nyitva marad)

A hűtőfolyadék hőmérséklete a normál szint alá esik illetve a kinti hőmérséklet és menetszél hűtő hatása miatt el sem éri azt. Ilyen esetben a fogyasztás és a károsanyag kibocsájtás magasabb lesz mert, az ECU tovább dúsít mint ahogy az szükséges lenne, és feleslegesen nagyobb kopásnak tesszük ki Mondeonk motorját.

Gyors javítás: karton papír a hűtő elé.

 

 

Túlmelegedés: (amikor a termoszát zárva marad)

A termosztát leragadása esetén a motor túlmelegszik, mert a hűtőfolyadék nem tud kijutni az autó elején levő hűtőbe, és nem tud visszahűlni. Ennek következtében a motor túlmelegszik, ami szélsőséges esetben akár a hengerfej halálát is okozhatja.

Gyors javítás: megvárni amíg visszahűl, és mehetünk amíg ismét kezd túlmelegedni, aztán ismét várhatunk amíg visszahűl, és így tovább. Esetleg kiszerelhetjük a termosztátot. (nem kis munka, de jobb túlhűteni, mint megfőzni)

 

 

 

A termosztát cseréje

Termosztátból érdemes gyárit (Motorcraft) vásárolni, mert az utángyártott termékek hajlamosak idő előtt elfáradni, és nem megfelelő hőmérsékletnél nyitni, illetve zárni. Jelenleg 1700 - 3900 Ft között kapható gyártótól függően.

Ami kelleni fog:  - termosztáthoz való tömítés,  -  10mm-es kulcs (dugókulcsot, és villáskulcsot javasolok),  -  csavarhúzó,   -  egy pénzérme,  - friss fagyálló folyadék ( ami megfelel a Ford ESD-M87B-49-A specifikációjának)   -  egy tálca amibe a régi fagyállót leeresztjük,  -   egy zárható edény amiben az átadó helyre elvisszük. Ha a hűtőfolyadék nem túl régi vagy ránézésre elég jó állapotú, akkor tiszta edénybe eresszük, mert a szerelés után visszatölthetjük a kocsiba.

A hűtőfolyadékot semmiképp ne öntsük ki, mert nagyon károsítja a környezetet!

Üzemmeleg motornál ne akarjunk a műveletnek nekifogni, inkább várjunk kb. fél órát amíg kézmelegre visszahűl. Első lépésként távolítsuk el a rezonátor csövet, mert nem fogunk elférni tőle. (1995 utáni Mondeokba már nem építettek be ilyet, és néhányan javasolják a kihagyását.)

 

 

 

 

 

A termoszát házon van a hőmérséklet érzékelő (EEC/ECT jeladó) távolítsuk el a csatlakozóját.

Nyissuk ki a kiegyenlítő tartály fedelét. Figyelem, a fedelet csak akkor vegyük le, ha a hűtő legalább kézmelegre lehűlt, egyébként fennáll a forrázás veszélye a forró hűtőfolyadék miatt. Biztonsági okokból a fedél kinyitásakor a fedél kinyitásakor tegyünk rongyot a nyílásra.

Ezek után úgy illik, hogy a hűtő aljánál levő leeresztő pontnál egy érme segítségével kieresztünk kb. 2-3 liter hűtőfolyadékot és elkezdjük leszedni a termosztátházra csatlakozó kisebb átmérőjű gumicsövet.

Oldjuk a 3 darab rögzítőcsavart ( pirossal jelölve ) húzzuk szét a házat, majd vegyük le a termosztátház elejét, a termosztátot és a tömítést. Néha a termosztátház két fele annyira ragaszkodik a tömítéshez, hogy a csavarok kivétele ellenére sem nyílik szét. Próbáljuk ide-oda mozgatással a két felet oldani. Ne használjunk feszítő eszközt.

 

 

 

 

 

Amennyiben sikerült úgy leszedni, hogy nem kezdett kispriccelni a hűtőfolyadék, vagyis a szintje a termosztátház alatt van akkor a másik nagyobb átmérőjű gumicsövet is vegyük le.

Ha a gumicső leszedése közben még javában ki akar törni a folyadék akkor ismét engedjünk le egy picit (kb fél liter) a leeresztő ponton, és ismételjük addig amíg fürdőzés nélkül lehúzható.

Nekem akkora folyadék felfogó tálcám volt, hogy nem keresgettem a leeresztési pontot, hanem egyből a nagy átmérőjű gumicsőnél kezdtem és lassú lehúzásával onnan eresztettem le a hűtőfolyadékból.

Tisztogatás törölgetés után mehet bele az új termosztát új tömítéssel, de a termosztát behelyezésekor figyeljünk arra, hogy a termosztáton van egy picike furat aminek (az a funkciója, hogy a zárt termosztátnál is engedje minimálisan áramolni a hűtőfolyadékot) a legmagasabb ponton kell lennie.

Tegyük vissza a termosztátház elejét, és húzzuk vissza a 3 db csavart. A csavarok meghúzási nyomatéka: 20Nm. Toljuk vissza a gumicsöveket a helyére és rögzítsük őket.

 

 

 

Ha már úgyis itt járunk, akkor ellenőrizzük a vízhőmérő működését, meggyőződhetünk róla, egy multiméter és egy 22-es dugókulcs segítségével.

  0   °C --- 88 - 102 kOhm,                20 °C ---   35 - 40 kOhm

40   °C --- 15 - 17 kOhm,                  60 °C ---   7,1 - 8 kOhm

80   °C --- 3 - 4,5 kOhm,           

( A fenti értékek kiiktatott állapotban értendőek ! Üzemközben a két ponton 20 °C-on 2,7 V, míg 80 °C-on 0,5 V-ot mérhetünk   - ND )

 

 

 

 

Helyezzük vissza a hőmérséklet érzékelőre az elektromos csatlakozót.

Szereljük vissza a rezonátor csövet.

Ha mindezzel megvolnánk, akkor töltsük fel a hűtőrendszert a kiegyenlítő tartályon a maximális jelig, ne tegyük föl a kupakját, és indítsuk be a gépet.

Figyeljük melegítés közben a kiegyenlítő tartályban levő folyadékszintet és szükség esetén pótoljuk. (tölteni a max jelig)

Néha rugdossuk meg a gázt, olyan 2500-as fordulatig, hogy kidolgozza a levegőt.

Amikor közeledik az üzemi hőmérséklethez tekerjük a vissza a kiegyenlítő tartály kupakját, még járassuk a motort, és tekerjük a fűtés hőmérséklet szabályzóját a maximumra.

Melegedés közben ajánlatos kihasználni az időt, és szemrevételezni a hűtőrendszer tömítettségét, különösen a megbolygatott csőcsatlakozásoknál.

Első néhány utunkra érdemes hűtőfolyadékot vinni magunkkal, és ellenőrizni a kiegyenlítő tartályban a folyadék szintet, mert ahogy dolgozza ki magából a hűtőrendszer a levegőt úgy csökken a hűtőfolyadék szintje.

Az ideális folyadékszint vízszintes helyen parkolva hideg motornál pont max jelig töltve!

Ha a termosztát hiba gyanúja felmerül, akkor érdemes cserélni. Olcsóbb egy még jól működő termosztát kicserélése, mint a rossz által okozott túlfogyasztás, vagy a túlmelegedés miatti károk orvoslása.

Zárszóként pár adat: Motorcraft Super plus4 hűtőfolyadék koncentrátumot használjunk, vagy a ESD-M97B49-A ford specifikáció szerint meghatározottat. Feltöltési mennyiség: 6,6 liter - kézi, 7,1 liter - automata.

                          Jó szerelést           BPeter

 

Egy benzines Mondin ezen a környéken találod a termosztát házát.

A dizel Mondinnál már nagyobb képzelő erő kell, hogy megtaláld ;-)))

 v050117                  szerkesztette, illusztrálta: ND

 

                                    Szereld magad és a Sufni tuning