írta: BPeter |
||
|
A hideg beálltával jön az örökzöld téma, a termosztát. Miért csak akkor vesszük észre, ha nekünk is fáj? Sok Mondeosnak okoz problémát a termosztát rakoncátlan viselkedése, ezért érdemes foglalkozni működésével és meghibásodásának formáival egy picit. A Hűtő rendszer elméleti ábráját AndasM átdolgozta, hogy jobban tűkrözze a Mondeonk működését. Köszönet Neki, nem volt kis munka! Sajna mivel közbe áttértem az oldallal a "web-türő" háttérszín alkalmazására, így bele kellett nyúlnom az ábrába, ezel a betűk olvashatóságát lerontottam. De olvasható maradt azért. |
|
|
|
|
Túlhűtés: (amikor a termoszát nyitva marad) A hűtőfolyadék hőmérséklete a normál szint alá esik illetve a kinti hőmérséklet és menetszél hűtő hatása miatt el sem éri azt. Ilyen esetben a fogyasztás és a károsanyag kibocsájtás magasabb lesz mert, az ECU tovább dúsít mint ahogy az szükséges lenne, és feleslegesen nagyobb kopásnak tesszük ki Mondeonk motorját. Gyors javítás: karton papír a hűtő elé.
|
|
Túlmelegedés: (amikor a termoszát zárva marad) A termosztát leragadása esetén a motor túlmelegszik, mert a hűtőfolyadék nem tud kijutni az autó elején levő hűtőbe, és nem tud visszahűlni. Ennek következtében a motor túlmelegszik, ami szélsőséges esetben akár a hengerfej halálát is okozhatja. Gyors javítás: megvárni amíg visszahűl, és mehetünk amíg ismét kezd túlmelegedni, aztán ismét várhatunk amíg visszahűl, és így tovább. Esetleg kiszerelhetjük a termosztátot. (nem kis munka, de jobb túlhűteni, mint megfőzni) |
|
|
|
A termosztát cseréje Termosztátból érdemes gyárit (Motorcraft) vásárolni, mert az utángyártott termékek hajlamosak idő előtt elfáradni, és nem megfelelő hőmérsékletnél nyitni, illetve zárni. Jelenleg 1700 - 3900 Ft között kapható gyártótól függően. Ami kelleni fog: - termosztáthoz való tömítés, - 10mm-es kulcs (dugókulcsot, és villáskulcsot javasolok), - csavarhúzó, - egy pénzérme, - friss fagyálló folyadék ( ami megfelel a Ford ESD-M87B-49-A specifikációjának) - egy tálca amibe a régi fagyállót leeresztjük, - egy zárható edény amiben az átadó helyre elvisszük. Ha a hűtőfolyadék nem túl régi vagy ránézésre elég jó állapotú, akkor tiszta edénybe eresszük, mert a szerelés után visszatölthetjük a kocsiba. A hűtőfolyadékot semmiképp ne öntsük ki, mert nagyon károsítja a környezetet! Üzemmeleg motornál ne akarjunk a műveletnek nekifogni, inkább várjunk kb. fél órát amíg kézmelegre visszahűl. Első lépésként távolítsuk el a rezonátor csövet, mert nem fogunk elférni tőle. (1995 utáni Mondeokba már nem építettek be ilyet, és néhányan javasolják a kihagyását.) |
|
|
|
|
|
A termoszát házon van a hőmérséklet érzékelő (EEC/ECT jeladó) távolítsuk el a csatlakozóját. Nyissuk ki a kiegyenlítő tartály fedelét. Figyelem, a fedelet csak akkor vegyük le, ha a hűtő legalább kézmelegre lehűlt, egyébként fennáll a forrázás veszélye a forró hűtőfolyadék miatt. Biztonsági okokból a fedél kinyitásakor a fedél kinyitásakor tegyünk rongyot a nyílásra. Ezek után úgy illik, hogy a hűtő aljánál levő leeresztő pontnál egy érme segítségével kieresztünk kb. 2-3 liter hűtőfolyadékot és elkezdjük leszedni a termosztátházra csatlakozó kisebb átmérőjű gumicsövet. Oldjuk a 3 darab rögzítőcsavart ( pirossal jelölve ) húzzuk szét a házat, majd vegyük le a termosztátház elejét, a termosztátot és a tömítést. Néha a termosztátház két fele annyira ragaszkodik a tömítéshez, hogy a csavarok kivétele ellenére sem nyílik szét. Próbáljuk ide-oda mozgatással a két felet oldani. Ne használjunk feszítő eszközt. |
|
|
|
|
|
|
|
Amennyiben sikerült úgy leszedni, hogy nem kezdett kispriccelni a hűtőfolyadék, vagyis a szintje a termosztátház alatt van akkor a másik nagyobb átmérőjű gumicsövet is vegyük le. Ha a gumicső leszedése közben még javában ki akar törni a folyadék akkor ismét engedjünk le egy picit (kb fél liter) a leeresztő ponton, és ismételjük addig amíg fürdőzés nélkül lehúzható. Nekem akkora folyadék felfogó tálcám volt, hogy nem keresgettem a leeresztési pontot, hanem egyből a nagy átmérőjű gumicsőnél kezdtem és lassú lehúzásával onnan eresztettem le a hűtőfolyadékból. Tisztogatás törölgetés után mehet bele az új termosztát új tömítéssel, de a termosztát behelyezésekor figyeljünk arra, hogy a termosztáton van egy picike furat aminek (az a funkciója, hogy a zárt termosztátnál is engedje minimálisan áramolni a hűtőfolyadékot) a legmagasabb ponton kell lennie. Tegyük vissza a termosztátház elejét, és húzzuk vissza a 3 db csavart. A csavarok meghúzási nyomatéka: 20Nm. Toljuk vissza a gumicsöveket a helyére és rögzítsük őket. |
|
|
|
Ha már úgyis itt járunk, akkor ellenőrizzük a vízhőmérő működését, meggyőződhetünk róla, egy multiméter és egy 22-es dugókulcs segítségével. 0 °C --- 88 - 102 kOhm, 20 °C --- 35 - 40 kOhm 40 °C --- 15 - 17 kOhm, 60 °C --- 7,1 - 8 kOhm 80 °C --- 3 - 4,5 kOhm, ( A fenti értékek kiiktatott állapotban értendőek ! Üzemközben a két ponton 20 °C-on 2,7 V, míg 80 °C-on 0,5 V-ot mérhetünk - ND ) |
|
|
|
|
|
Helyezzük vissza a hőmérséklet érzékelőre az elektromos csatlakozót. Szereljük vissza a rezonátor csövet. Ha mindezzel megvolnánk, akkor töltsük fel a hűtőrendszert a kiegyenlítő tartályon a maximális jelig, ne tegyük föl a kupakját, és indítsuk be a gépet. Figyeljük melegítés közben a kiegyenlítő tartályban levő folyadékszintet és szükség esetén pótoljuk. (tölteni a max jelig) Néha rugdossuk meg a gázt, olyan 2500-as fordulatig, hogy kidolgozza a levegőt. Amikor közeledik az üzemi hőmérséklethez tekerjük a vissza a kiegyenlítő tartály kupakját, még járassuk a motort, és tekerjük a fűtés hőmérséklet szabályzóját a maximumra. Melegedés közben ajánlatos kihasználni az időt, és szemrevételezni a hűtőrendszer tömítettségét, különösen a megbolygatott csőcsatlakozásoknál. Első néhány utunkra érdemes hűtőfolyadékot vinni magunkkal, és ellenőrizni a kiegyenlítő tartályban a folyadék szintet, mert ahogy dolgozza ki magából a hűtőrendszer a levegőt úgy csökken a hűtőfolyadék szintje. Az ideális folyadékszint vízszintes helyen parkolva hideg motornál pont max jelig töltve! Ha a termosztát hiba gyanúja felmerül, akkor érdemes cserélni. Olcsóbb egy még jól működő termosztát kicserélése, mint a rossz által okozott túlfogyasztás, vagy a túlmelegedés miatti károk orvoslása. Zárszóként pár adat: Motorcraft Super plus4 hűtőfolyadék koncentrátumot használjunk, vagy a ESD-M97B49-A ford specifikáció szerint meghatározottat. Feltöltési mennyiség: 6,6 liter - kézi, 7,1 liter - automata. Jó szerelést BPeter |
|
Egy benzines Mondin ezen a környéken találod a termosztát házát. A dizel Mondinnál már nagyobb képzelő erő kell, hogy megtaláld ;-))) |
v050117 szerkesztette, illusztrálta: ND |
|