Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning           Izzítógyertya külső ellenőrzése

                           írta:    ND                       

TáDé-tól kaptam egy kis werkfilmet, ami még nem került szinkronizálásra. Kikaptam belőle képkockákat és mint gyerekkorom diafilmjeit elmesélem mit is kellene látni abban a 13 másodperces snittben. A felvétel Mondeos körökben ismert magán garázsban megtartott szerelési szeánsz mellékterméke, de fontos ismeretterjesztő anyag.

A dízel indítás és annak minősége nagy mértékben függ az izzítógyertyáktól. Elektromos méréssel meg tudjuk állapítani a két végállapotot. Ha szakadt az izzítógyertya, akkor végtelen nagy ellenállást mérünk. A másik végállapot a ritkább, hogy teljesen rövidzárba megy át a gyertya. Ez már komoly mechanikai sérüléskor jön csak létre. Ellenállás mérésekor 0,3-0,7 Ohm-ot mérhetünk, ennél több már hibás. Persze vegyük figyelembe a műszerünk pontatlanságát is.

A gyakorlati vizsgálat kiküszöböli azt a problémát, hogy méréssel nem látjuk a működés közbeni eltérést. Egyik - másik gyertya később kezd el izzítani, azaz nincs szinkronban a többiekkel. Így az a henger nem vesz részt igazán az indítási nehézség leküzdésében sem, sőt visszafogja a többiek erejét.

 

Szóval nem erről szól az izzítógyertya tesztelése, kicsit kisebb füsttel jár.

 

 

 

   

A vizsgálathoz ki kell szedni a gyertyákat, ez sokakat visszatart a dologtól. Ami jó is, mert aki nem ért hozzá, az ne nyúljon hozzá. Egy indítókábellel csatlakozzunk az akkumulátor negatív pontjára, a másik végébe fogjuk be az izzítógyertya fém test részét, ami a motorblokkba csatlakozik. Határozott mozdulattal érintsük hozzá, hogy ne húzzunk ívet és ne égessük össze a pólus tetejét. Érintsük hozzá a pozitív pólushoz az izzítógyertya menetes végét, amelyik el van szigetelve a motorblokkba betekerendő fém testtől!

 

   

Az első képen látható az első jel, a füst. Ahol füst van, ott meleg is van. Ahogy telnek a másodpercek, úgy kezd el egyre erősebben világítani az izzítógyertya vége.

 

   

A másodpercek töredéke alatt egyre fényesebbé válik a gyertya vége. A színe a kezdeti pirosból a fényes fehérig változhat. Ne gyönyörködjünk azonban sokáig benne. Egyrészt a gyertya nem bírja sokáig, üzemközben egy időzítő relé lekapcsolja róla az áramot. Másrészt a kábelünk is erőteljesen melegszik, pláne, ha rézszál gazdaságos távol keleti verziónk van :-) Azt ugye nem kell mondani, hogy a szigetelt részénél és biztonságosan kell fogni a csipeszt. Ha megszakítjuk az izzítást azt is határozott mozdulattal tegyük az ív húzás elkerülése végett. Érdemes megfigyelni, hogy mennyi idő alatt izzik fel és utána mennyi idő alatt hűl le a gyertya. Ha úgy látjuk, hogy valamelyik izzítógyertyánk nagyon lusta, vagy kilóg a sorból, akkor azt cseréljük ki!

 

 

 

 

A video itt nézhető meg áhítatos csendben :-)

Remélem hasznos lesz téli hideg napokon ez az ismeret.

Üdv            ND

  

v100226                                                               Szereld magad és a Sufni tuning