Toronyszilent hiba felismerése írta: ND |
||
A pontosság kedvéért, az első futómű toronyszilentjéről van szó. Ezek normál körülmények esetén, amikor a kereket forgatjuk, szépen lassan imbolyognak. Ez a kis cikk arról szól, hogy milyen jelekből következtethetünk arra, hogy spórolnunk kell egy kis pénzt a cserére. :-( Ezt a csavart egy 18-as hattyúnyakú csillagkulccsal kell meglazítani, úgy hogy közben egy imbusz kulccsal (7-es, néha 6-os) ez eredeti pozícióba tartjuk a tengelyt, hogy az nem forduljon el. A Crova készletek többnyire nem tartalmaznak 18-as kulcsot, szóval célszerű hozzákészülni a szerszámok beszerzésével. Ha van 18-as crova fejünk, akkor egy csőfogóval meg tudjuk lazítani a csavart, majd a továbbiakban racsnissal ki tudjuk hajtani, akkor már nem kell ellentartani az elfordulás elkerülésére. Az ellenőrzést kezdjük azzal, hogy járó motornál forgatjuk a kereket és megfigyeljük a mozgását a csavarfejnek. Ha hirtelen mozdulatokkal vált oldalt, akkor törött a szilent, ha csak támolyog a csavar feje az egyik oldalról a másikra, akkor jó. Itt van két videó a töröttről és a még jóról (720KB-osak csak). |
|
|
|
|
|
|
|
Nézzük a további árulkodó jeleket, ha a motortérben a kupolán fémreszeléket látunk, akkor gond van. Ezt már álló motor mellett is észrevehetjük, ha van ott valami, akkor az oda került valahonnét. Tippelhetsz. 1-es nyíl mutatja, hogy hol tört el körbe a szilent felső tányérja a csavar körül, ott tud ugrani az egyik oldalról a másikra a tengely. Egészen addig, amíg a csavar palástja neki nem csapódik, a keletkezett lyuk vállának, majd onnét vissza a másik oldalra. Jobban mondva ez nem történik meg teljesen, mert a felső tányér, amit kicsavaroztunk, az előbb koppan a fém részen. 2-es nyíl mutatja a felső tányér fém része hol kezdte enni a felfüggesztés karosszéria részét, ide koppant mindig menetközben. Tehát, ha hallasz fentről kopogást menet közben, akkor erősen gyanakodhatsz erre a hibára. 3-as nyíl mutatja, hogy a fém reszelékes por árulkodik róla, hogy itt bizza gond van. Az ujjlenyomataink tették igazán láthatóvá ezt a jelet. |
Másik jel, amit csak belülről lehetett látni a megrágott gumidarabkák. A nyíl mutatja, hogy hol találkoztunk azokkal a kis dörzsölt gumi golyócskákkal, a forrását nem találtuk meg, mert még nem bontottuk szét annyira. |
|
|
Új szilent MK1 és 2 esetén: 93BB-3K155-AC - kb 3,5 eFt/db.
|
|
|
A működéséről összedobtam egy kis egyszerűsített magyarázó részt: |
||
Az alábbi animált kép a stabilizált gólyaláb mozgását illusztrálja a szilentben. A lentebbi a törött szilent tányérban lötyögő tengely ugráló mozgását mutatja. A szerelése eléggé munkaigényes, mert le kell venni teljesen. Vagyis le kell bontani hozzá a féknyerget (felakasztani kasznira), kutyacsontot (felső csatlakozásánál), kiszabadítani az alsó szorításból a csonkot, stb. Szóval nem kezdő kategóriás a szerelése, de remélem a hiba felismerésben tudtam segíteni. |
Hiba mentes Mondeo-t kívánok :-) ND |
|
v100125 Szerkesztette: ND |
|