írta: ND |
|||
Eljött az ideje a műszaki vizsgának, óvatos duhajként először egy átvizsgálásra mentem. No kiszúrták, hogy nincs utánfutó index működőképességét visszajelző lámpám ;-( Igazuk volt. Első gondolatom AndrásM volt, sajna későn vettem észre, hogy még korán van, de sikerült felébresztenem ;-( Ezúton is elnézést kérek tőle. Míg én az autómosókat jártam ( nem vállalnak mindenhol motor mosást ) és három szerelőnél megfordultam (ahol nem vállalták a visszajelző beépítését), addig Ő neten körbe nézett és vett egy ilyen egységet. Az egység 1200 Ft-ba került és a szegedi Digitech gyártja (Tel.:62-437-354). Nekem a 12 Voltos, 3x21 W-os kiépítésű kellett. Szerencsémre AndrásM-nek éppen Kőbányán akadt dolga, így beautózott vele (50 km !), sőt idejét nem kímélve együtt szereltük be. Köszönöm segítségét. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A működési leírása egyszerű, elég belőle annyit tudnod, amennyit a fenti leírás tartalmaz. Ha elolvasod a bekötési útmutatót és ránézel az ábrára hamar rájössz, hogy nem egy nehéz művelet. Persze ha már kitaláltad, hogy mit kell elvágni és hová kell kötni ;-) A szereléshez szedd le a kormány burkolat alsó és felső takaró műanyagját is, négy csillag tartja. A kormányt húzd ki és ejtsd le teljesen, jobban hozzáférsz. |
|
|
|
|
|
Először az index reléből indultunk ki, hogy visszafejtsük a kábelek bekötését. Szerencsénkre az általános jelzéseket szépen szerepeltették a relé burkolatán. 49 - bejövő 12 V, 31 - test, 49a - az izzók felé menő szaggatott 12 V
A lenti képen a komplett index egységet láthatod. A csatlakozó oldásakor a felső vége kampószerűen akadós! Az egységet középen fent tartja egy biztosító pöcök a kormány oszlop szerelvényén, benyomva leemelheted felfelé az egész egységet. A kép jobb felső sarkában láthatod a vészjelző nyomógombját. A bal oldalon a relé foglalatát, középen a csatlakozó késes érintkezőit, lent pedig az indexkart láthatod. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szerencsénkre ez egy Mondeo, így a csatlakozó késeinek megnevezése is szerepelt a foglalatban. Nem kellett összevadászni a belső kapcsolást.;-) Számunkra a 31-es és a 49-es vezetékek beazonosítása volt a fontos jelen esetben. A 31-es melletti két késes érintkező jelzése L és R, vagyis a 49a szaggatott jele a csatlakozóból már a két oldal felé külön megy ki (Left, Right). |
|
|
|
|
|
A feltárást a csatlakozón tovább folytatva, megtaláljuk a számunkra fontos két vezetéket. A 31-es jelű késre érkező test vezeték fekete színű. A 49-es jelű késre érkező +12V-os jel vezetéke lila, kék csíkkal. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adós maradtam az egység bemutatásával még, egy kis kiöntött műanyag dobozban van az elektronika, három vezeték és a bekötött zöld LED vezetékei jönnek ki belőle. A műszerfal betéthez hasonlítva láthatod a méretét. A kivezetéseket felhasználhatjuk a rögzítésére is, egy gyorskötöző segítségével a kormány alatti kábelköteghez rögzíthetjük. A beépített vezetékek pont elég hosszúak. A LED-hez adnak egy foglalatot is. Esetemben egy nyomógomb kiszerelése után, annak a helyére lett beépítve a visszajelző LED.
|
|
|
|
|
|
A kábelköteg fényképén láthatod, hogy a "Blink" vezetékeit hogyan kell bekötni ( Kék, sárga és piros). A kéket a feketéhez (31) kösd hozzá, de azt ne vágd el! A lila/kék csíkkal (49) ellátott vezetéket vágd el. A csatlakozó felöli végére forraszd a sárgát, míg a másik végére a pirosat. Szigeteld le gondosan és rögzítsd a toldásokat a kábelköteghez.
Az egységek visszaszerelése csak pár percet vesz igénybe. Az ellenőrzésről ne feledkezzél meg! Ha nincs rajta utánfutó, akkor maximum egy felvillanása lehet a LED-nek. Ha az utánfutó csatlakozóba bekötsz egy 21 W-os izzót (a kaszni testje és az egyik index csatlakozó közé a foglalatban) és a helyes irányba indexelsz, akkor a LED világít, míg a másik irányban (ahol nincs próbalámpa) nem jelez. A visszajelző lámpa színe zöldnek van megállapítva, nem célszerű lecserélni a zöld színű LED-et (MSZ 13838).
|
|
|
|
|
|
Ebből a táblázatból és a csatlakozó ábrájából be tudod azonosítani a szükséges érintkezőket a próba elvégzéséhez. |
|
v050730 |
|