írta: ND |
||
Interneten találtam egy jó kis német nyelvű videót, amiben felhívják a figyelmet a fenyőfa szállítás kockázataira. Most éppen nem időszerű a téma, de azért tartom fontosnak, hogy mindenki tisztába legyen vele, hogy milyen erőviszonyok is uralkodnak a kocsi tetején. A mellékelt képen látható szakértő vezényelte le tesztet és kommentálta a végeredményt. A teszt lehetőségeit az német autóklub biztosította. Köszönet nekik, hogy általuk jobban átérezhetjük a felelősségünket a biztonságos csomag rögzítése kapcsán. Ami akár életfontosságú is lehet, hisz az előttünk lévő autó hátsó ablakán vigan beszállhat és ölhet is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Először persze megpróbáljuk betuszkolni a kocsiba. Nem elegáns és sok piszokkal is jár a dolog, hogy a lecsöpögő gyantáról ne is beszéljünk. |
|
Adja magát, ha belül nem fér el, akkor megy a tetőre. No már ki is alakult a probléma terünk. Hogyan tudjuk biztonságosan rögzíteni? |
|
|
|
|
|
|
Mekkora is egy ilyen közepes fenyőfa súlya? Méterre szoktuk venni :-) |
|
Nos megmérték és 32 kg-os lett a teszt fa. |
|
|
|
|
|
|
Ekkor főszerepet kap a gumipók. Lekötve a nyakánál és a törzsénél is jól meghúzva. No de, aki fogott már összekötözött fenyőfát, az tudja, hogy alakváltoztatásban az élen jár. |
|
A tesztben 50 km/h-val ütközik az autó a mérőfalnak, a gumipók nem képes megtartani a helyén a fenyőfát. Népiesen mondva közel 700 kg-os erővel csapódik be a fenyőfa. |
|
|
|
|
|
|
Az első gumipók beakasztó fülei kiegyenesedtek az erő hatására. |
|
A hátsók gumi lekötések alól pedig kibújt, mint egy kabátból. |
|
|
|
|
|
|
No, akkor jöhet a második teszt, használjunk hevedert. |
|
Az erősebbik racsnis heveder típust alkalmazták. |
|
|
|
|
|
|
Látható, hogy a heveder megfogja és nem engedi elröpülni a fát. |
|
Viszont cserébe leamortizálja a szélvédőt és a tetőt :-) |
|
|
|
Tanulság? Hát tegye a szívére a jobb kezét az, aki mindig rendesen rögzíti a rakományt és csak 75 kg-ot tesz a tetőre. Úgy látom innét, hogy a legtöbb olvasó keze az egéren maradt :-) Ami szép, mert legalább így kettesben össze tudunk kacsintani és megígérni, hogy legközelebb tényleg odafigyelünk a csomagok lekötésére. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ugyanilyen erők hatnak a kombik csomagtartójában lévő holmikra. Nagyon veszélyes tud lenni egy boruláskor, ha a fejünk körül repkednek a kerék leszedő kulcsok, az emelő, a pumpa és komplett szerszámos láda tartalma. Szóval rögzíteni kell belül is. |
|
|
Ha a képek felett egerészel, akkor három alatt kis videót találsz. A két kiemelt rész nagyobb, a teljes egész pedig kisebb felbontásban. Üdv ND |
|
Hasonlítsd össze a fenti két képen, azt fekete területet a fehér felirattal a tető elején. Miután felvágódott a fa látható vált, hogy ott bízza behorpadt. |
v100225 Szerkesztette: ND |
|