Vissza a kezdőlapra !       A klíma lélektana

írta:  Tádé                         

A Mondeok többsége légkondicionáló berendezéssel rendelkezik. A szerencséseknek nem is kell jobban elmélyedni a működésében, hogy ha nem fúj hideget, fel kell töltetni gázzal.

Ez az írás azoknak szól, akik ennél többet szeretnének tudni a klíma működéséről, esetleg hibakeresés miatt kénytelenek jobban megismerni a rendszert.

A hűtés elmélete

A motor által meghajtott klímakompresszor összesűríti a hűtőközeget, ami ettől felmelegszik 70-110°C-ra. Ezt átvezetjük a klímahűtőn, amit a menetszél és a hűtőventillátor hűt. A hűtőközeg ettől lehűl és cseppfolyóssá változik. A hűtőközeg útja a nyomáscsökkentő szelephez vezet, ami egy fix fojtás, a nyomáskülönbség miatt a hűtőközeg párologni kezd. Eközben a tágulás miatt erősen lehűl.

Ezt a hűs gázt már csak át kell vezetnünk az elpárologtatóba, (utastéri klímahűtő) amin keresztül ha levegőt vezetünk át, a levegő is lehűl. Ezek után a szárítóba vezetjük a hideg hűtőközeget, ahonnan mehet vissza a kompresszorba, innen kezdődhet az egész elölről.

A Mondeokba szerelt klímáknak kettő nyomáskapcsolója van. Az alacsony nyomás kapcsolója helyileg a szárítóba van építve, az akkumulátor alatt. Ez a kapcsoló a rendszer indíthatóságáért felel. Ha nem érzékel elég mennyiségű tőközeget (1,6bar), a rendszer el sem indul. A magasnyomású kapcsoló gyakorlatilag is kettő kapcsoló. Az egyik kapcsolója arról gondoskodik, hogy a klímakompresszor sűrítésekor a hűtőventillátorunk elindítsa a magas fordulatot. A másik része pedig a biztonsági kapcsoló, ha a rendszerben a nyomás 30,7 bar fölé megy, amikor is fennáll a kompresszor tönkremenetelének veszélye, egyszerűen megszakítja annak áramkörét.

Amit mi magunk is megtehetünk a klímánk egészségéért:

  • Cseréljünk pollenszűrőt mindig időben! Ha ezt elszalasztjuk, az megtervezett körfolyamat felborul és a klíma hatékonysága drasztikusan esni fog.
  • Időnként slaggal mossuk át a klímahűtőt! A lamellák közt megszorult rovar tetemek és kosz az előző pontban taglalt gondokat okozza.
  • Ha tölteni kell a klímánkat gázhiány végett, akkor ne felejtsünk el szólni a klímarendszerbe szükséges olajért (WSM-M1C231-B, 200ml), illetve szánjuk rá azt a 800 Ft-t (Hella, 2009. 10. 19.) az új és tiszta nyomáscsökkentő szelepre!

          Hűs utat kívánok mindenkinek!

                                                            TáDé

 

 

 

v100310              Szerkesztette:   ND