írta: ND |
||
2005. május 15-én reggel kilenc óra előtt néhány perccel Budapesten a XIV. kerület Cinkotai út és Csömöri út kereszteződésénél személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt. A Porsche-t vezető33 éves budapesti férfi a piroson áthajtva nagy ívben kanyarodott balra, amikor összeütközött a szemből szabályosan érkező, egyenesen haladó Mondeoval. A Porsche vezetője könnyű, a jobb első ülésen ülő hölgy utasa súlyos, a Ford 52 éves vezetője, valamint két utasa súlyos, további egy utasa könnyebb sérüléseket szenvedett. Sajnálatos módon a Mondeo egyik utasa, egy 58 éves hölgy a kórházba szállítást követően elhunyt. Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség, BRFK |
|
Fotó: Schultz László (Főv.Tűo. Pks) és Objektív hírügynökség |
|
|
|
|
||
Az eset kapcsán a Mondeo klub fórumán, a Mondeo biztonsága topikban, a 103 - 136 hozzászólások ezzel az esettel foglalkoznak. Ebből a részből pár gondolatomat ide is berakom, hisz ezen téma kapcsán írtam ott. ;-))) "Szemet gyönyörködtetően stabilan vezette fel a motortérben keletkezett erőt az "A" oszlop az a tető lemezeire. Miért fontos ez? Mi ebben a bravúr? Csak annyi, hogy a frontális ütközésekkor keletkező erőket összegyűjtötték a tervezés során és olyan támadási pontba helyezték, hogy az A oszlopot a hatásvonalában tolja meg. Így az nem roppan meg, az első utastérre nézve létrehozott egy kalitkát, ami védte az utasokat. A tető pedig szépen gyűrődött, felemésztve az energiát.
|
|
A jobb hátsó ajtó külső hullámosságával nincs baj, valaminek nekiütődött. Valószínűleg akkor pattant ki, amikor a "B" oszlop feje bebillent az erő hatására. Nézd meg a képen, hogy még a szélvédő is egy be maradt, mint egy bekeretezett védelem. Nem bántotta az utasokat a szilánk, védte még a külső repülő tárgyaktól. A másik autóról letörött fényszóró üveg rendesen tud ám pusztítani ;-( " A Mondeo összetörésén és a töréstesztek eredményeinek értelmezésén keresztül sok mindent megvitattunk még ott ;-) |
|
|
|
Hát nem mondhatjuk, hogy "por se" maradt a Porsche-ből ;-) Itt legalább nyíltak a lufik rendesen. |
|
A sok küllős alufelni eléggé megtört a szélén. Nagy szerencséje volt a Porsche-nak, hogy oldalról telibe kapta és nem borított fel az ütközés. |
|
|
|
|
||
|
|
|
A motorháztető, mint a csokipapír úgy meggyűrődött. A jobb első ajtó a mentési munkálatok áldozata lett, a tűzoltók szabadították ki az utast. |
|
Lehet látni, hogy a motortér fele eltünt, jó lenne tudni, hogy ez belül hogyan jelentkezett. Nem látom a lufikat kinyilva, persze ettől még üzemelhettek. |
|
|
|
Pár gondolat az eset kapcsán a Mondeo II biztonságáról (amihez képest véleményem szerin az MK I-es még jobb ;-) ). Dexi által idézett oldalról kigyűjtöttem a 1997-es családi autókat, az ott elért csillagokat.
|
|
A listát nézve és a valós balesetekből levont tanulságok között elég nagy eltérést találok. Amikor egy Saab-ot 1, 5 ponttal jutalmaznak, míg egy Passatot 3-mal, akkor már valahol sántít számomra ;-) Persze érdekes, hogy a Mondi kiket hagyott le a listán ;-) BMW, Rover , Saab, de ebből sem mernék következtetést levonni. Engem mint egoista vásárlót az érdekel, hogy mi védi a családomat. Nem érdekel, hogy hány csillagos. Azok az ütközési adatok, amiket a csillagok mögött lévő vizsgálatok takarnak egy összehasonlításra jók. Inkább PR fogásként emlegetik őket. A gyártók a vizsgálatokra felkészülve érik el az optimális csillagot. Tudják, hogy mit fognak vizsgálni. Ismerik hol a léc, mit kell megugraniuk. A vizsgálati módszer is változik évről évre. Talán még a balesetek zömével összhangban is vannak az eredmények. De a valós élettel való szoros összefüggésében nem tudok hinni. Nem mérhető dolog az esetek nagy száma és eltérősége végett. Éppen ezért találták ki ezt a tesztelési eljárást, amikor pár ütközési modellt alkottak meg, amiből tudnak valamit jósolni a biztonság kapcsán egyes karosszériákra. Ha a teszt paramétereket 30%-al megváltoztatnánk, biztos, hogy teljesen felborulna a sorrend is. |
Záró gondolatok ;-): |
|
|
A klub fórumban Dexi megjegyzésére, hogy "súlyosan gatyára tört a Mondi", indult be az adrenalinom ;-( Főként a tető deformáció zavarta, igyekeztem meggyőzni, hogy az pont jó neki. Ezzel búcsúztam: Ha Mondid van, akkor nem érdekes foglalkozni a tető deformációval, az hit nélkül is teszi a dolgát ;-) Ha nem Mondiban ülsz, akkor más a helyzet, akkor hasznos lehet némi imádkozás, mert más nem véd ;-) Mint kiderült még nincs Mondija, de elmondása szerint már játszik a gondolattal;-) Csak nehogy addig találkozzon egy Mondival össze ;-) |
|
Ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy vajon a "Mi autonknak" ( mármint a szomszédénak, mert neked, meg nekem Mondeonk van ügyebár ;-)) ) milyen lehet a törés tesz eredménye? Még sohasem találkoztam vele. Na jó, biztos nem jó helyen kerestem. Igaz nem is azt vezetek. De az a sok xuzuki tulajdonos nem kereste sohasem? ;-((( Csak tegnap ketten haltak meg, saját hibájukból az említett kaszniban. |