Levegő terelő lamellák javítása
írta:
ND
|
"A Mondeo levegő terelő lamellái úgy törnek, mint a ropi." - mondá valaha egy klasszikus szakértő ( MK I tipushiba )
|
|
Gondoltál már rá, hogy mennyire balesetveszélyes és
egészségtelen, amikor a kezed elgémberedik
a hideg kormányon, vagy csak a homlokodra fújja folyton
a meleget, vagy nyáron csak a válladra megy a klíma
hidege? Tehát nem csak komfortérzeted javításról
van szó. A témában pionírnak számító
Zsolti barátunk már legyőzte a 11 fejű sárkányt,
talán Miklós is végzett már eme művelettel,
mint láthatod elég jó a túlélési
arány. Neked is lehet esélyed, rajtad a sor. Nehogy
egy Opeles vagy VW-s előtt magyarázkodásra szorulj!
|
|
Hogyan készüljünk
fel?
Szánjál rá időt. Délután kiszerelés és egyéb matatás, este ragasztgatás,
éjjel alvás (a ragasztó és a WD-40 dolgozik),
délelőtt visszaszerelés (ha valami nem oké,
kezdheted elölről).
Szerszámok:
-csillag csavarhúzók - egy mágneses és
egy rövid nyelű ( hamar rájössz, hogy miért)
- ragasztó pisztoly (nem tapad rendesen, de bontható
marad a rendszer)- pillanat ragasztó (kínai – hármat
egy százasért típussal is működik)- órás
csavarhúzó (jobb oldali kiszereléshez és
egyéb feszegetéshez)- laposfogó (gázon
való hevítéshez)- tapétavágó kés (bontáshoz,
bütykök vágásához, stb)
|
|
Kiszerelések
Központi rész kiszerelése
Egy
óráscsavarhúzóval
kipattintjuk az órasort és a ködlámpák
visszajelzőit, jutalmul megpillanthatunk három felfogató
csavart. Két csavart leküzdhetsz még egy rövid
csavarhúzóval a műszerfal két belső-felső sarkába
is. A kormányt döntsd le és már tied is
a zsákmány
Jobb oldali részt alul tartja két műanyag
bepattintó fül,
órás csavarhúzókkal leküzdhetőek.
Most úgy állsz, mint a macska
a folpackba csomagolt hal
mellett. Vágj bele nyugodtan, szó szerint.
A légtovábbító idomokat le kell venned,
hogy hozzáférj a lamellákhoz. Először
távolítsd el a sorjákat körbe, mozgasd
meg, keresd meg a gyenge pontját, onnan indulva feszegesd
körbe késsel.
|
|
Milyen matatásra gondoltam?
Mivel nem mindennap bontod le a belsőt nézz körül.
Ha kigyönyörködted magad, akkor takarítsd
ki azt a sok port, nézd meg milyen típusúak
és formájúak a visszajelző izzóid. Aki
nem a zseni kategóriába tartozik, az készítsen
egy röpke jegyzetet. Hidd el időt és fáradságot
spórolsz.
|
|
Ragasztás
A sérült lamellát és a hozzá
tartozó bütyköt kiszereljük, a lamellát
rögzítsük, hogy a pillanatragasztó ne folyjon
le a felületéről, a bütyök pozicionálásakor
segítségünkre lesz a műanyag öntésekor
keletkező öntvénycsík. A bütyök két
oldala mellől papír élével távolítsuk
el a felesleges ragasztót. A felragasztott bütyök
kalapját le kell faragnunk majd, hogy az átmérője
jó legyen.
|
|
Égetés
Gem kapocs darabkát a gáz lángja felett
felhevítünk és 15 mm hosszan a nem látható
(kívülről) oldalába belenyomjuk tengelyként,
a két oldalán megolvadt műanyag kitüremkedik
majd, de az is tartja az új tengelyt, vágjuk le 3
mm hosszúra, a vályút kitölthetjük
esetleg ragasztóval.
|
|
Visszahelyezés
A lamellák vezérelt végét illesztjük
be először (két csonk), majd középen, minél
nagyobb ívben meghajlítva beugrasztjuk a helyére.
Vigyázz, mert törik és akkor kezdheted elölről.
A lamellák berakása után a bal oldali és
a középső továbbító idomokat ragaszd
vissza egy kis pillanatragasztó és több műanyagragasztó
(olvasztós) segítségével. Ez utóbbi
nem fog nagyon tapadni, de megtámasztja az anyagot és
bontható lesz legközelebb, amire remélhetőleg
soká kerül sor.
A jobb oldali befúvó nyílás
légtovábbító idom visszaragasztása
után, a visszaszerelést kezd azzal, hogy a kesztyűtartó
feletti belső takaró lemezt leveszed (3 csavar). Ezután
felnyúlva tudod egymásba tolni a két illeszkedő
darabot. Ha idáig eljutsz, akkor megérted, hogy miért
feledkeztem el a fázis fotók készítéséről.
|
v040708
|
Levezetésként
Akit sikerült elrettentenem, de idáig képes
volt elolvasni az igazán megérdemli, hogy megismerhesse
és sikerélményként elkészíthessen
egy célszerszámot. Egy idősödő Mondy Ghia felszereltségének
kötelező kellékét, a ropi állító
kézi készüléket ;-))) Hozzávalók:
két PAX tollbetét, némi ragasztószalag,
tetszés szerint reklámhordozó felület
ND
|
Sajnos ami elromolhat, az el is fog romlani. Ha egyszer elromlott, akkor
el fog romlani mégegyszer is ;-(
|
|
Röviden pár
szóval elmondva a lényeget. Használj ragasztó
helyett égetéses technikát. Megfelelő rá
a nagyobb méretű GEM kapocs, mert eléggé acélos
és a vastagsága is megfelelő. Gáz lángja
felett fogó segítségével hevítsd
fel, majd nyomd bele a műanyag alkatrészbe, kihülés
után vágd méretre. Így képezhetsz
tengelyt, a végét hajtsd be, hogy nagyobb felületen
tud beleégetni az anyagba és az elfordulás
ellen is biztosítod így. De megerősítheted
vele a fő mozgató csapokat is, mint lejebb látható.Kihülés
után némi gyorsragasztót is folyathatsz az
árokba, de az csak ott fog kötni, ahol kicsi lesz a
ragasztó filmrétege a két felület között.
Üdv
ND
v051027
|
|
|
|
|
|