Az
égés szükséges feltétele - oxigén
írta:
Joe
|
Mi a történik,
ha valaki rosszul van?
Láthatjuk
a filmekben, hogy ilyenkor mindenkit odébb küldenek.
Azzal a felkiáltással, hogy levegőt a betegnek! S
lám sokszor be is jön a dolog. Így ha nem akarjuk,
hogy Mondeo-nk megbetegedjen, adjunk neki elég és
tiszta levegőt!
Joe
vállalkozott rá, hogy ráncba szedi gondolatait
és végigkíséri a levegő útját
a motorban. Szembesít bennünket azokkal a lehetőségekkel,
melyekkel elősegíthetjük a tökéletes égés
és így a nagyobb teljesítmény elérését.
Persze, ha ezeket elmulasztjuk, akkor jó pár forint
kigurul feleslegesen a zsebünkből és a Mondeo-nk is
fuldoklik csak. Hát akkor nézzük, mivel fogunk
találkozni ebben a kis esszében. ND
|
Légszűrő
ház
|
|
|
|
|
|
Két
elem található benne, ami számunkra érdekes
lehet, a légszûrõ, és az oldalába
csatlakozó csõben jövõ kartergázt
megszûrõ szivacsdarabka. Az utóbbi sima, egyszerû
szivacs semmi extrával :-)
|
|
A légszűrő már bonyolultabb:
lehet gyárit, illetve lehet után gyártottat
venni bele, én az utóbbit ajánlom. A cseréje
nyáron 10 ekm-ként esedékes a párásabb
téli hónapokban 20 ekm-ként is elegendő.
|
Beömlő cső
|
|
|
|
|
|
Ez a legkönnyebb fázis egyike:
töröld ki ronggyal. Rezonátorcső a kukába!!!!!!!!!!!
|
|
De vigyázz
a benne lévő levegő hőmérsékletmérőre.
Azt nem kell megpucolni, mert az nem izzik, így nincs rajta
egyéb maradék!
|
MAF szenzor
|
|
|
|
|
Ez
egy jeladó, ami a levegő áramlását/tömegét
méri, és ehhez állítja az összes
többi adatot, tehát érdemes időnként megtisztogatni.
Hogy mikor? Ez igen változó. Hosszas autópályás
használat esetén, akár 30ekm-t is eltűr, de
városi közlekedésnél nem tud úgy
eltávozni az égéstermék, így
rajta marad a korom kosz formájában a szállakon.
Ezek a szállak tulajdonképpen izzanak, és így
tapad meg rajtuk a por. A szétszereléséhez
szükség van egy lyukas torx fejű (20-as méretű)
csavarhúzóra. Bármelyik Brico-izében
megkaphatsz 5-600 Ft-ért. Előfordul, hogy a csavar ki van
öntve viaszos anyaggal. Ilyenkor azt a csavart fogóval
kell eltávolítani és kiégetni belőle
az említett akadályt. Miután ez megtörtént,
óvatosan húzzuk ki a szenzort. Megleljük a képen
látható két szállat, és máris
örömködhetünk.
|
|
|
|
Tisztogatásukhoz
szükségünk van még két eszközre:
az egyik egy lószőr ecset, a másik a nagyszerű STP
CarbClin nevezetű spray. Az említett sprayvel befújjuk
a két szállat, és vigyázva letöröljük
az ecsettel a ráhordott anyagot. Miután fém
tiszta lett a két szál, hagyjuk száradni a
szenzort…
|
|
Ha
már ki van szedve a MAF, akkor a helyét is pucoljuk
ki. Lazítsuk ki a bilincseket, és szedjük le
a beömlő csőről, illetve a légszűrő házról!
Én ugyan a házról nem tudtam leszedni a fém
MAF szenzor házat, de te megpróbálhatod. Miután
ez a kezedben van nézz bele a MAF házába! Látsz
benne két csavart, ami egy kis lapocskát tart, azokat
csavard ki és tisztogass meg mindent, amit ott látsz!
|
A pillangó
szelep (szakszerűbben fojtó szelep)
Na
ez finom kis munka lesz! Az első fázisban a
„dobozt” távolítsuk el. TÖRŐD
KI! :-) Ez elvileg arra jó, hogy hirtelen gázadáskor
a benne felgyülemlett levegő elősegítse a dinamikus
ugrást! Ezzel szemben én tervezem a doboz csőre való
lecserélését (mára
már meg is történt), mert mire a levegő a fojtószelephez
ér teljesen megrészegülve, lustábban gyorsítja
az autót.
Alatta meglelhettük
magát a szépséges PIMPAMPÓT, ahogy a
kisfiam mondaná :-)))
|
|
Látunk rajta két, szintén
torxos csavart. Nyugodtan csavard ki, és ez után jön
a kézimunka. Magát a szelepet, ami egy kerek lapocska
a gázbowden meghúzásával lehet elfordítani.
A bowdent a pillangószelep háza mellett lévő
fekete félkör alakú valamivel tudod meghúzni,
vagy felkérsz valakit, hogy ugyan nyomja már neked
a gázpedált. Bár a legújabb tisztítási
módszer szerint jobb, ha te magadnak húzod a gázt!
|
A cél az aranyérem
elérése. Bár ez dopping gyanús beavatkozás,
de itt megengedett ;-))) by ND
|
|
|
Tehát: csavar eltávolítva,
óvatosan a lapocskát leszorítva meghúzzuk
a gázt, és elfordul az egész. Vigyázzunk,
hogy nehogy becsússzon a szelep. Ha elfordítottuk,
akkor fogjuk meg a lapocskát, és egyszerűen húzzuk
ki. Ha ez megvan, akkor kezdhetünk örömködni,
hogy sokkal nagyobb nyomatékunk lesz! Na de menjünk
tovább…
Ezt
a lapocskát tisztítsd meg, amennyire csak tudod, és
ha van rá lehetőség, akkor polírozd is fel.
Nekem először egy 125-ös, majd 500-as papírral
lett polírozva (folyóvíz alá tartva!!!),
és végül a fúrógépre szerelt
1200-as fej (ha jól tévedek) tette szép csillogóvá.
:-) Legutóbb egy Escorton csak a P125-ös lap használatával
elértem a tökéletes levegő siklást. Ezek
után már csak a fojtószelep házát
kell lehetőleg a legtisztábbra tisztítani, már
amennyire hozzá férsz.
|
|
|
|
|
|
Ha ezen is túl estünk, akkor
irány a célegyenes… A levegőszűrő házát
már visszatettük a MAF házával együtt,
akkor most a „dobozba” bemenő csövet a bilinccsel együtt
tedd vissza mindkét oldalra, és aztán
a „dobozt” is ráhúzhatod a pillangó szelep
házára, majd a 3, illetve négy csavart visszahúzod,
és ezzel kész a művelet!!!
v040921
|
|
Mindenkinek
jó tisztogatást, és nagy nyomatékot
kívánok!
Tisztelettel!
Joe
|
|
|
|
|
|
Két lehetőséged van
a rezonátor cső eltávolítására:
- vagy levágod a rezonátort,
és ledugózod a helyét
- vagy egyszerűen kicseréled
egy másik csőre, akár fém csőre, akár
másra, csak a benne lévő(mármint a csőben)
levegő hőmérséklet jeladót kell belefúrni.
A Homositában van is olyan toldat, amiben ennek a helye elő
is van készítve.
Én a 96 után gyártott
I-II-es Mondeok csövét tettem a helyére!
Tisztelettel! Joe
v050303 szerkesztette: ND
|