írta: AndrásM |
||
Először essen pár szó a fűtőventillátor fordulatszám szabályzásáról. Ahogy CCS cikkében is olvasható, előtét ellenállások segítenek minket a megfelelő fordulatszám elérésében. Az áramot csökkentik, cserébe viszont melegednek. Annyira, hogy nem is forrasztják őket, hanem hegesztik. Vagyis hűteni kell őket amennyire csak lehet. Adódik a megoldás, az áramló levegő útjában kell őket elhelyezni, így a hűtésük megoldott. Ezen a képen jól látszik, hogy a ventillátor által keltett „huzat”-ba helyezték el a mérnökök az ellenállásokat. Az itt áramló levegő még nincs hűtve vagy fűtve. Tehát alkalmas a melegedő ellenállások hűtésére. |
|
Gyakran tapasztalható jelenség, hogy mikor gyújtásra tesszük szent Mondinkat és a fűtőventillátor megindul, mintha egy TÜCSÖK lenne a kocsiban. A tücsök egyértelműen a ventillátorban van mert a tücsökzene hangmagassága a főtűmotor fordulatszámával arányos. Nem nagy hiba mégis idegesítő. Ám a gyakorlatban ennél többről van szó. |
|
|
|
(Köszönet CCS-nek a fenti képért.) |
|
Van egy apró probléma azonban. Megesik, hogy a ventillátor villanymotorjának
a csapágyai kiszáradnak. Ekkor a csapágyak egy
kicsit szorulni kezdenek. Elkezdenek ciripelni, csikorogni. Azt
gondolhatnánk, hogy erős az a motor, ha kicsit szorul is,
attól még elegendő levegőt szolgáltat. A
valóságban a szoruló motor kevesebb levegőt
szállít a kelleténél viszont nagyobb
áramot vesz fel. A megnövekedett áram az előtét
ellenállásokat erőteljesebb melegedésre
készteti. Azok viszont a lecsökkent levegő mennyiség
miatt nem tudnak hűlni eléggé. Még annyira sem,
mint eddig. Tehát az ellenállásokat két
irányból éri támadás: |
A Mondisok körében jól ismert „csak 4-es fokozatban megy a ventillátorom” vagy a „csak 1-es és 4-es fokozatban megy a ventillátorom” panaszoknak az eredeti oka a szoruló csapágy a villanymotorban. Ezért érdemes tücsköt kivenni a szellőző rendszerből. :-) De hol is van a kocsiban ez az alkatrész? Ahogy a jobb oldali képen be is nyilaztam, a jobb 1 lába felett a műszerfalban. A kiszereléséhez hajtsuk le a kesztyűtartót, húzzuk magunk felé és vegyük ki. Akinek van a lábtérnél kárpitja, az szerelje ki. Akkor előtűnik a ventillátor a csigavonalra emlékeztető turbina csővel. |
|
|
|
A bal oldali képen mutatom, hogy hol található az a pici rögzítő fül, amit egy kicsit le kell húzni, majd az egész motort kicsit elfordítani. Ekkor kiold a bajonett zár és a motor a turbinával egyszerűen lejön. Oldjuk le az elektromos csatlakozót is. |
|
A jobb oldali képen a motor már kinn is van, a rögzítőfül is jobban látszik. A csapágyak olajozásához az alsó műanyag burkolatot és magát a hengeres turbinát is le kell szerelnünk. |
|
|
|
Három darab gumiból készült „horog” fogja a motorhoz a műanyag burkolatot. Ezeket csavarhúzóval kissé nyomjuk be és a burkolatot húzzuk le a motorról. |
|
Eddig ez nem volt nehéz. Már megolajozhatjuk az alsó csapágyat, de a felsőt takarja a turbina kerék. Ezt valahogy le kell imádkoznunk a motor tengelyéről. Én befogtam a tengely alsó végét satuba és jobbra-balra forgatásokkal nagy nehezen lehúztam a turbinát a tengely felső végéről. Itt annyi a lényeg, hogy nincs külön csavar vagy zéger gyűrű, egyszerűen a szoros illesztés tartja. |
|
|
|
Most már hozzáférhető a másik csapágy is, olajozzuk ezt is. Sima motorolajat tettem rá, csapágyanként kb. két cseppet. Akinek az olajozástól nem lesz könnyebben forduló a motorja, annak a motort magát szét kell szednie. Sajnos nem csavarok tartják egyben, hanem kihajtott fülek. Ezeket egy csőszerelő fogóval nyomjuk össze, és a csapágyat tartó lemezt csavarhúzóval finoman feszegessük le. Ekkor megtisztíthatjuk a tengelyt és a csapágyat is. Valamilyen zsíroldó anyagot használjunk. Ha a szennyeződés makacsan tartja magát, akkor próbáljuk polírpapírral eltávolítani azt. Ha már tiszta, akkor olajozzunk egyet, ezután tegyük a lemezt a helyére és hajtsuk ki a tartó füleket. A turbina kereket vissza már ütögetéssel tettem, az oda-vissza forgatós módszer (amivel levettem) visszatételnél nem akart működni. Olajozzuk meg a három gumi alkatrészt is. Így könnyebb lesz összerakni és ezek is ciripelhetnek. |
|
|
|
|
Most már elkezdhetjük összerakni az egészet. A gumi „horgok” helyes beakadására figyeljünk. Ha nem akar a helyére ugrani, akkor segítsük egy vékony csavarhúzóval. Mehet az egész az anyós lábához, keressük meg a bajonettes rögzítés kezdő pontját, fordítsunk rajta kb. egy nyolcad fordulatot, míg a rögzítő fül a helyére nem ugrik. Elektromos csati vissza, kárpit elem vissza (akinél van), kesztyűtartó vissza. Tegyük a kocsit gyújtásra és ellenőrizzük a tücsök zenét :-) A motornak könnyeden, hang nélkül kell működnie. Evvel a munkával csendessé tettük a ventillátort és az ellenállások túlmelegedését is megakadályoztuk. |
|
|
Kellemes szerelgetést! AndrasM |
|