írta: AndrásM |
||
Elhatároztam, hogy új ékszíj kell kedvenc autómba. Volt aki azt mondta, forduljak szerelõhöz, volt aki azt mondta, nem nehéz meg lehet otthon is csinálni. Gondoltam nem lehet egy ékszíj csere olyan nagy ördöngösség. Most, hogy kész már én is azt mondom, nem nehéz. Fõleg, ha tudja az ember, mire is számítson. Aki még elõtte áll ennek a mûveletnek, annak jól jöhetnek az én tapasztalataim. Az én nagy fehér szörnyem (MK1 2.0 turnier aut. klima) az elmúlt időszakban elkezdett csipogni, nyikorogni, nyöszörögni. Az elmúlt 20 évben autótípustól függetlenül az volt a tapasztalatom, hogy a nyikorgó csikorgó ékszíjon a csere segít csak. Több szerelőt kérdeztem, mikor kell egy autóban ékszíjat cserélni? Mind azt mondta, majd észreveszed, ha cserélni kell, majd ha rongyosodni kezd, majd ha nagyon nyikorog. Az ékszíjra előírt kilométer teljesítményről nem találtam adatot sehol. Más autótípusoknál sem. Az autóban most 150eKm van, gondolom ez volt a második ékszíj benne. Mivel új Mondeós vagyok, megkérdeztem Mondeós kollégákat, hogy mekkora megrázkódtatás egy ékszíj kicserélése házilag. Volt, aki azt mondta, forduljak szerelőhöz, volt, aki azt mondta, nem nehéz meg lehet otthon is csinálni. Gondoltam nem lehet olyan nagy ördöngösség. |
||
|
|
Hozzávalók: új ékszíj, 10-es villáskulcs, 13-as villáskulcs, kerékkulcs, emelõ. A legelső feladat az új szíj beszerzése. Bevallom, nem végeztem túl nagy piackutatást. Miért is ez a típus? Mert abban a nagykerben ahová bejáratos vagyok, csak Gatesben volt az én kocsimhoz való. Így is több mint 7e Ft-ba került. A feszítőgörgők vizsgálat nélküli cseréjével nem értek egyet. Sok szervizben más típusoknál valóban szó nélkül cserélik. A vezérműszíj feszítőjénél még talán el lehet fogadni, de síma ékszíjnál legalább nézzük meg, hogy milyen állapotban van a görgő csapágya. Ha jó, akkor felesleges cserélni. Kézzel forgattam, próbáltam kotyogtatni stb. Nagyon szépen forgott, nem kottyant, teljesen jó állapotú volt a vezetőgörgő is és a feszítőgörgő is. Tehát nem cseréltem egyiket sem. |
Az ékszíjon keresztül a fõtengely hajtja a generátort, a szervó szivattyút, a légkondi kompesszort, a vízpumpát. Plusz van egy vezetõ és egy feszítõ görgõ. A szíjfeszítés automatikus, tehát ha a feszítõgörgõt elmozdítjuk a szíj feszessége oldódik és le lehet venni.
Ezt a vázlatot én eszkábáltam. Talán látszik rajta a szíj "szerpentin" útja.
|
|
|
|
Most már jöhet a csere maga. Rögzítsük az autó hátsó kerekeit, lazítsuk meg a jobb első kerék anyáit, emeljük meg a kocsit, vegyük le a kereket. Szereljük le az alsó szíjtakaró elemet.
|
|
A kerék levétele után találunk két lemezcsavart, amit ha kitekerünk (10-es villáskulcs) lejön a takaró elem. |
|
|
|
|
A takaróelem hátsó csavarját. Azért fényképeztem le, mert megbújik a müanyag sárvédőbetét mögött. Kivenni nem nehéz, de visszatenni már... |
A szíjfeszítő görgőhöz csak alulról lehet hozzáférni és csak villáskulccsal (13-as). Húzzuk a kulcsot a kocsi hátulja felé. Evvel oldjuk a szíj feszességét. A villáskulcsot valahogy rögzíteni kell, hogy magát a szíjjat le tudjuk venni. Én egyszerűen odakötöttem a villáskulcsot egy darab dróttal a karosszériához. Jegyezzük meg hogyan tekereg az ékszíj, és vegyük le a régit. Most jön a görgök vizsgálata. Aki idáig eljutott (elmerészkedett) annak már van némi tapasztalata autószerelésben. Nyugodtan mondhatom, hogy vizsgáljuk meg a görgők csapágyainak állapotát. Az enyém teljesen korrekt volt, nem recsegett forgatásra, nem kottyant, nem lógott egyik sem. Tehát nem kellett cserélni. Helyezzük fel az új ékszíjat. A helyzet az, hogy nem lesz egyszerű, valahonnét mindig leugrik. Figyeljünk rá, hogy a bordák az előre elgondolt helyen fussanak, ellenkező esetben a szíj egy idő múlva „ledobja magát”. Ha ellenőriztük az újat minden keréken és görgőn, oldhatjuk a villáskulcs rögzítését. |
|
|
|
Ezen a képen az automata feszítő elmozdítását és a szíj meglazulását próbáltam ábrázolni.
Kellemes szórakozást! AndrásM
|