Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Hibakód kiolvasása Mondiból

                                  írta:   AndrásM                 

A világszerte szigorodó környezetvédelmi előírások szükségessé tették fejlett elektronikus motorvezérlő rendszerek kifejlesztését a személygépkocsikhoz. Ezeket gyűjtő néven ECU-nak hívja az autós társadalom. Persze a nagy környezetvédelmi intézkedések előtt is létezett már ilyesmi. Akkor az adott motor teljesítményét volt hivatott növelni. A manapság elsődleges feladata a környezetvédelmi előírások betartatása a motor oldaláról.

Az ECU-k irányítják a mai autók szinte összes rendszerét. A gyújtást, az üzemanyag ellátást, a kipufogást, a műszerfalat, a hidegindítást, az alapjáratot stb.

Az ECU nem más, mint egy jól nevelt célszámítógép. Processzorral, memóriával, I/O rendszerrel, perifériákkal. Mivel a kocsi működésének nagy részén rajta tartja a szemét, elsőként értesül az egyes alkatrészek esetleges hibáiról. Megfelelő procedúra segítségével rá is lehet venni, hogy ezt a tudást árulja el nekünk.

 

 

 

 

 

Az EEC-IV-nek hívott, negyedik generációs Ford gyártmányú ECU hibakód olvasásával kapcsoltban ömlesztenék most ide pár gondolatot. Különös tekintettel 1.6, 1.8. 2.0 literes Zetec motorokra. A Ford ezt a vezérlő rendszert széles körben alkalmazta, nem csak a Mondeokban, hanem más különböző Ford típusban is, egészen kb. 1996-ig. Az EEC-IV kb. 10 éves virágzása alatt természetesen fejlődésen ment keresztül.

Az elején csak két digites kódokat tudott adni, később ez már 3 digites lett. Evvel az ellenőrzés alá vont alkatrészek száma kiterjedhetett. Az MKI-es Mondeokba épített változatok már ez utóbbiak. A különböző Ford típusokba épített EEC-IV-ek sok tekintetben hasonlítanak, de az adott kocsira mégis jellemzőek. Magyarán mondva, ha kiveszünk egy ECU-t –mondjuk- egy Mustangból, az biztos nem lesz jó egy Scorpioba, pedig mindegyik EEC-IV.

 

 

 

A hibakódoknak három típusa van: az álló motorral végzet teszt, a járó motorral végzett teszt és a memóriában tárolt (a hétköznapi üzemelés során észlelt és oda eltárolt) hibakódok.

A hibakódok kiolvasásának több módja lehetséges. Ez első és legegyszerűbb a lámpás hibakód villogtatás, erről fogok a későbbiek a legtöbbet regélni.

A második az un. FDS2000, ami egy soros kommunikációs rendszer. A gyári FDS2000 kiolvasó egy érintőképernyővel ellátott notebook. Spéci software-rel.

A harmadik az úgynevezett Break-out box. Lényege,  hogy a 60 érintkezős csatlakozót le kell húzni az ECU-ról, a helyére be kell dugni a Break-out box dugóját, majd erre kell csatlakoztatni azt a csatlakozót, amit az imént az ECU-ról levettünk.

Különös tekintettel arra, hogy a hibakód olvasás lényege az, hogy ne cserélgessünk feleslegesen drága alkatrészeket. Vagyis egy bizonyos hibajelenség esetén biztosak lehessünk, hogy melyik alkatrészünk romlott-e el.

 

A fenti a rajzon 2-essel jelölt az FDS2000 rendszer csatlakozója és 3-asal jelölt az egyszerű villogtatós hibakód kiolvasó rendszer. Ezen utóbbin keresztül fogjuk kikérdezni kedvenc sárkányunkat, hogy hogyan is érzi magát.

 

Van egy apró probléma azonban, nem minden MKI-es benzines kocsin van ilyen háromszögletű diagnosztikai csatlakozó. Az automataváltós változatokból egyszerűen kihagyták. No nincs nagy baj, mert az ECU-ban megtalálható, csak ki kell vezetni valahogy.

Megpróbáltam egy-egy drótot ráforrasztani az ECU-ra, de bevallom nem jó megoldás. Nem lehet a csatlakozóba befűzni úgy, hogy ne törjön le a két kábel. Annál is inkább, mert a csatlakozó másik oldalán a furat is hiányzik.

Ezen a képen a 17-es kábel hiányát láthatjuk, ugyanígy hiányzik a 48 is.

Óvatosan kifúrtam a csatlakozót, hogy az előre beforrasztott drótokat áthúzzam, de nem sikerült.

Így aztán a már kifúrt lyukba egyszerűen drótokat dugtam a teszt idejére.

Persze elegánsabb a megoldás, ha szerzünk egy bontott kábel köteget, abból kinyerünk két kábelt, és azt szereljük a hiány helyére.

 

 

Jogosan merül fel a kérdés, hol a harmadik drót. Nos a harmadik egyszerű test vezeték. Evvel provizórikusan és átmenetileg pótoltam a hiányzó diagnosztikai csatlakozót. Mivel csak gyengélkedés esetén használja az ember nem is érdemes bonyolultabb csati pótlásba belevágni.

Ezek után kell egy lámpa féle, ami a kódokat (és néha utasításokat) fogja adni nekünk. Használhatunk egy kisteljesítményű izzót vagy egy LED-et a megfelelő ellenállással. A legfontosabb, hogy úgy alakítsuk a dolgokat, hogy a sofőrülésből is látható legyen.

A vezetékek kapcsolása egyszerű:

 

 

Akinek nincs diag csatija az a 17-es és a 48-as érintkezőkön tud villogtatni.

 

Ha készen vagyunk ezen egyszerű eszközzel, jöhet maga a kódolvasás.

 

Innét letöltheted a hiba kódok táblázatát egy bezippelt wordben és kinyomtatva megközelítheted vele a Mondidat;-)

 

 

 

Kézifék be, mindent elektromos fogyasztót kikapcsolni, (ha van, akkor a légkondit is). Tedd 0-ba vagy P-be. Ha járómotoros tesztet akarunk, akkor melegítsük fel a motort előtte üzemi hőfokra.

A teszt első szakaszában a kocsi legyen gyújtáson, de álljon a motorja.

Ekkor a fenti rajzon jelölt kapcsolót kapcsoljuk be, ezzel elkezdjük a tesztelést.

A kódokat jól figyeljük meg, nehogy összekeveredjenek. Legyen papírunk, tollunk.

A kocsi kijelez minden hibát, amit talált a teszt alatt. Minden hibakód megismétlődik egyszer. Ha nincs hiba, akkor a 111-et adja ki.

Utána egy 010 kódot fog adni, ami csak egy elkülönítő jel. Ezek után a memóriában tárolt hibakódok kitöltése következik. Ha nincs tárolt hiba, 111-et ad.

Nos ez a hivatalos szöveg.

A gyakorlatban egy picit más a helyzet. Ott kezdődik, hogy a 010 kódot nem látjuk így, mert a 0 kódot egyszerűen nem látjuk. Tehát a 010 helyett csak egy egyvillanásos jelet tapasztalunk. A következő az, hogy hiába van tollunk, ceruzánk, a hibakód lejegyzetelése nem fog sikerülni. A villogás sorozatok között nincs idő jegyzetelni. Legjobb megjegyezni ;-(

 

Most jöhet a járómotoros teszt.

Kapcsoló ki, motor be. Amint beállt a szokásos alapjárati fordulatszám kapcsoljuk be egyszerű teszterünk kapcsolóját. A motor fordulata megemelkedik és egy idő után a 010 parancsot adja. A következő 10 másodperc alatt nyomjuk le a féket, tekergessük a kormányt (automatások kapcsolgassák az O/O és az S/E kapcsolót) majd nyomjuk le a gázt egy pillanatra teljesen. Ekkor kapunk egy újabb szeparátor kódot, majd a hiba kódok jönnek mindegyik kétszer, ha nincs hiba akkor a 111-et adja (persze ezt is kétszer).

És most jöjjön a hibakód táblázat. Egy pár szó a böngészése előtt. Amint fentebb írtam három féle hibakód van. A járó motoros teszt kódjai, az álló motoros teszt eredményei és a memóriában tárolt hibakódok. Illetve vannak kódok amik több „csapatban is játszanak”. Ezért nem különböztettem meg a táblázatban, hogy melyik miféle.

Végezetül még egy dolog. A táblázatban többször előfordul, hogy „hajtsd végre a rendszer tesztet”, ezt a rendszerteszt dolgot csak break-out boxszal lehet elvégezni L.

A szakirodalom beszél egy hosszabb tesztről, illetve az ECU szerviz üzemmódjáról, ami képes a hengerek állapotára következtetni (cylinder balance test) stb. Sajnos nem tudtam rávenni a kocsit, hogy ezt végrehajtsa.

                               Jó villogtatást!                        András

 

 

 

KÓD TÁBLÁZAT

 

 

 

KÓD

Jelentés

Tennivaló

Megjegyzés

000

tesztre kész

semmi

Csak a Ford STAR teszteren látszik

010

parancs és elkülönítő kód

Nyomd le a gázpedált teljesen, majd engedd el

 

020

parancs kód

Nyomd le a féket teljesen, majd engedd el

Nekem ez nem jelentkezett

010

egyes henger gyenge

 

A hengerek ellenőrzésekor látható

020

kettes henger gyenge

 

A hengerek ellenőrzésekor látható

030

hármas henger gyenge

 

A hengerek ellenőrzésekor látható

040

négyes henger gyenge

 

A hengerek ellenőrzésekor látható

111

nincs hiba

 

 

112

113

114

Bejövő levegő hőmérőjének hibája

Ellenőrizd az alkatrészt

 

116

117

118

Hűtővíz hőmérő szonda nem ad megfelelő jelet (motor túl hideg)

Ha meleg a motor, akkor alkatrészt ellenőrizni

 

121

122

123

124

125

Pillangó szelep potenciométerre

Ellenőrizd az alkatrészt

 

136

137

139

144

Lambda szonda

Ellenőrizd az alkatrészt

 

157

158

159

MAF szenzor

Ellenőrizd az alkatrészt

 

167

Nem megfelelő válasz a pillangó szelep potenciométerről

Ismételd meg a tesztet

Csak forgó motoros teszt esetén.

171

Lambda szonda

Ellenőrizd az alkatrészt

 

172

Lambda szonda; a keverék túl szegény

Ellenőrizd az alkatrészt

 

173

Lambda szonda; a keverék túl dús

Ellenőrizd az alkatrészt

 

174

175

Lambda szonda

Ellenőrizd az alkatrészt

 

176

Lambda szonda; a keverék túl szegény

Ellenőrizd az alkatrészt

 

177

Lambda szonda; a keverék túl dús

Ellenőrizd az alkatrészt

 

178

Lambda szonda

Ellenőrizd az alkatrészt

 

179

Üzemanyag rendszer; keverék túl szegény

Ellenőrizd az EGR szelepet

 

181

Üzemanyag rendszer; keverék túl dús

Ellenőrizd az EGR szelepet

 

182

Alapjárati keverék túl szegény

Ellenőrizd az alapjárati szelepet

Meg a gumicsöveket, meg a karterszuszogót stb.

183

Alapjárati keverék túl dús

Ellenőrizd az üzemanyag rendszert

 

184

185

MAF szenzor

Ellenőrizd az alkatrészt

 

186

Injektor nyitási ideje túl hosszú

Hajtsd végre a rendszer tesztet

Persze, ha hozzáférsz a spéci teszterhez.

187

Injektor nyitási ideje túl rövid

Hajtsd végre a rendszer tesztet

Persze, ha hozzáférsz a spéci teszterhez.

188

Lambda szonda; keverék túl szegény

Ellenőrizd az alkatrészt

 

189

Lambda szonda; keverék túl dús

Ellenőrizd az alkatrészt

 

191

Alapjárati keverék túl szegény

Ellenőrizd az EGR szelepet és az alapjárati levegő szelepet

Meg a gumi csöveket, meg a karter szuszogót stb.

192

Alapjárati keverék túl dús

Ellenőrizd az EGR szelepet és az alapjárati levegő szelepet

 

194

195

Lambda szonda

Ellenőrizd az alkatrészt

 

211

Nem ér el a gyújtás jele az ECU-hoz

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

212

Fordulatszám mérő áramkör

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

213

Az ECU nem ad gyújtás jelet

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

214

Vezérműtengely pozíció szenzora

Ellenőrizd az alkatrészt

 

215,

216

217

Gyújtótekercs

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

218

222

Fordulatszámmérő áramkör

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

226

ECU vagy gyújtás modul hiba

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

227

Főtengely jeladó

Ellenőrizd az alkatrészt

 

228

Gyújtás modul vagy 1-es gyújtótekercs

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

229

Gyújtás modul vagy 2-es gyújtótekercs

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

231

Gyújtás modul vagy 3-as gyújtótekercs

Hajtsd végre a rendszer tesztet

6 hengereseknél

232

Gyújtótekercs primer áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

233

Gyújtás modul

Hajtsd végre a rendszer tesztet

Csak automataváltós kocsikban van

234

235

236

237

Gyújtótekercs primer áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

238

Gyújtás modul vagy a gyújtótekercs primer áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

239

Nem kap az ECU gyújtás jelet indításkor

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

241

Rossz válasz az ECU-tól és/vagy gyújtás modul hiba a teszt lefolyása alatt

Ismételd meg a tesztet

 

243

Gyújtótekercs

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

311

312

314

315

316

Léginjektor rendszer

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

325

Az EGR rendszer nyomáskülönbség érzékelője EGPD

Ellenőrizd az alkatrészt

 

327

Az EGR rendszerben az EGPD vagy az EGR szelep elektromágnese.

Ellenőrizd az alkatrészt

 

328

Az EGR szelep elektromágnese.

Ellenőrizd az alkatrészt

 

332

Az EGR szele nem nyit

Ellenőrizd az alkatrészt

 

334

Az EGR szelep elektromágnese.

Ellenőrizd az alkatrészt

 

335

EGR rendszerben az EGPD

Ellenőrizd az alkatrészt

 

336

A kipufogógáz nyomása túl nagy

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

337

Az EGR rendszerben az EGPD vagy az EGR szelep elektromágnese.

Ellenőrizd az alkatrészt

 

338

339

Hűtővíz hőmérő

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

341

Szerviz csatlakozó leföldelve

Húzd ki a csatlakozót, majd ismételd meg a tesztet.

 

411

Motor fordulat túl alacsony a teszt alatt

Ellenőrizd a csövek tömítettségét és ismételd meg a tesztet

 

412

Motor fordulat túl magas a teszt alatt

Ellenőrizd a csövek tömítettségét és ismételd meg a tesztet

 

413

414

415

416

Alapjárati levegő szabályzó szelep

Ellenőrizd az alkatrészt

 

452

Sebesség mérő szenzor (VSS)

Ellenőrizd az alkatrészt

 

511

512

ECU memória

Ellenőrizd, hogy az akku nem lett-e levéve, vagy a 11-es biztosíték jó-e. Ha a hiba ezek után is megjelenik, cserélj ECU-t

 

513

ECU referencia feszültség

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

519

521

A szervokormány olajnyomás jeladója nem működött a tesz alatt

Ellenőrizd az alkatrészt, ha a hiba megmarad, akkor hajtsd végre a rendszer tesztet

 

522

523

A szintválasztó helyzet érzékelője

Ellenőrizd az alkatrészt

Valószínűleg az automataváltó karját figyelő eszköz

536

A fékpedál nem volt lenyomva a teszt alatt

Ismételd meg a tesztet

Járó motoros teszt

538

Operátor hiba a teszt alatt

Ismételd meg a tesztet

 

539

A légkondi kapcsolója be volt nyomva a teszt alatt

Kapcsold ki és ismételd meg a tesztet

 

542

543

Az üzemanyag szivattyú áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

551

Alapjárati levegő szabályzó áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

552

A léginjektor rendszer áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

556

Az üzemanyag szivattyú áramköre

Ellenőrizd az üzemanyag szivattyú reléjét, ha marad a hiba, akkor hajtsd végre a rendszer tesztet

 

558

Az EGR mágnesszelep áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

563

564

Hűtőventillátor reléje vagy áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

565

Az aktívszenes tisztító doboz elektromágnese

Ellenőrizd az alkatrészt

 

573

574

Hűtőventillátor reléje vagy áramköre

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

575

Üzemanyag szivattyú és/vagy üzemanyag biztonsági kapcsoló

Hajtsd végre a rendszer tesztet

 

576

577

A gázpedál nem volt lenyomva a teszt alatt, vagy nem teljesen

Ismételd meg a tesztet

 

621

Automataváltó tolómágnes 1-es áramkör

 

 

622

Automataváltó tolómágnes 2-es áramkör

 

 

624

Automataváltó nyomásvezérlő elektromágnes

 

 

625

Automata váltó nyomásvezérlő elektromágnesének áramköre

 

 

629

Automata váltó nyomaték váltó kuplung elektromágnese

 

 

634

A szintválasztó helyzet érzékelője

 

 

635

637

Automataváltó olajhőmérséklet érzékelő

 

 

639

Automataváltó sebesség érzékelő

 

 

645

Automataváltó 1-es sebesség

 

 

646

Automataváltó 2-es sebesség

 

 

647

Automataváltó 3-as sebesség

 

 

648

Automataváltó 4-es sebesség

 

 

653

Az owerdrive off és/vagy economy/sport kapcsoló nem volt kapcsolva a teszt alatt

Ismételd meg a tesztet

 

998

Figyelmeztető kód, operációs hiba

 

 

 

 

 

v060502                                       Szerkesztette:  ND

 

 Szereld magad és a Sufni tuning