írta: Fusim |
||
A közelmúltban volt szerencsém kipróbálni egy új Ford Focust és nagyon megtetszett az index villogtató kényelmi funkciója – rövid karhúzásra hármat villant az index anélkül, hogy be kéne kapcsolni. Nagyon jó funkció, főleg körforgalomba be-, kihajtáskor vagy autópályán sávváltásnál. Korábban találkoztam ezzel a megoldással más gyártók autóiban, de Fordba még nem. Sokat keresgettem a neten, de használható megoldást nem találtam. A németek a fórumokon AutoBahn blinkerről beszéltek, de konkrét megvalósításra nem találtam használható információt. Már majdnem feladtam a lehetőséget, amikor a Waeco oldalán az újdonságok között megtaláltam a megoldást, melynek neve Magic Touch MT-2000. |
|
Mivel egészen új dologról volt szó felvettem a kapcsolatot a Waeco cég magyarországi képviseletével a Transaurus Kft.-vel és ott kezdtem érdeklődni. A kapcsolattartó elmondta, hogy hallottak tudnak a szerkezetről, de még Magyarországra nem adtak el belőle. Igéretet kaptam, hogy bekérnek egy demo változatot és megkapom tesztelésre. Legnagyobb örömömre a kiszemelt példány be is érkezett az elmúlt héten :D megkaptam. Bruttó ára 7344 Ft. Tanulmányozva az eredeti leírást – a fordítás még nem készült el – a komfortindex mellett felszerelték egy központizár visszajelző indexvillogtató áramkörrel is. |
|
|
|
Az alábbi kapcsolási rajzon mivel a Mondeo pozitív indexkapcsolással működik az ábrán megvalósított kapcsoláshoz hasonlóan. Mivel univerzális készülékről van szó beépíthető negatív vezérlésű járművekbe is. |
||
A készlet a következőket tartalmazza: - Komfortmodul vezérlő, kábelköteg a központizár modulhoz (#1 jelű), kábelköteg az indexmodulhoz (#2 jelű) - 2db dióda a negatív vezérlésű autókhoz, rögzítő csavarok, alátétek |
|
|
|
|
|
A beépítéshez szükséges szerszámok és egyéb anyagok: - PH2 -es csavarhúzó - órás csavarhúzó szett - forrasztópáka, némi ón - csípő- és lapos fogó - 4 db vágás él csatlakozó (autósboltba kapható), később a kötéseket célszerű forrasztani! - 4 db lemezbolha (autósboltba kapható) - kisméretű biztosítótű - szigetelőszalag, kábelkötegelő - kisméretű, kör keresztmetszetű reszelő - digitális kéziműszer Ohm és feszültségméréssel vagy ledes próbalámpa. |
|
A beépítés házilagosan kivitelezhető, odafigyelve 1 óra alatt. (Jelen leírás nem tér ki a központi zár visszajelző modul bekötésére a működést nem befolyásolja.) Mielőtt bárki nekifogna! Tisztázni szeretném, hogy nem vállalhatok semmilyen felelősséget a szerelési útmutató esetleges hibájából bekövetkezett kárért. Érdemes lassan, odafigyeléssel tenni, mert elektromos problémákat okozhatunk az autó villamosrendszerében!!! Megkarcolhatjuk, esztétikailag tönkretehetjük az utasteret, egyéb károkat okozhatunk! Mivel a kormány és a pedálok közelében dolgozunk, ügyeljünk, hogy a beépített alkatrészek vezetékek ne akadályozhassák sem a pedálok, sem a kormány mozgását! Előkészületek: Kössük le az akkumulátor testkábelét - ha légzsákosak az ülések várjunk 15 percet, hogy a vezérlőben lévő puffer elveszítse kapacitását. A rádió lopásvédő kódja és az eltárolt állomások törlődnek. Az autó vezérlő computerében tárolt információk elvesznek, melyeket, az akku visszakötését követően újra kell tanítani. Elvesznek az ablakprogramozásra vonatkozó beállítások is. |
|
|
|
|
A beépítés menete: Bontsuk le a vezető oldali lábtér burkolatot, valamint a kormányoszlop alsó- és felső burkolatát. Állítsuk a kormányt egyenesbe – a bajuszkapcsoló megsérülhet, ha nem ebben az állásba húzzuk le! Oldjuk az index kapcsolóblokk rögzítését fent, és felfelé emeljük le az egész egységet a vészvillogó kapcsolóval együtt. Kössük le a kábelcsatlakozást – a retesz elnyomását követően ívesen a csatlakozó kifordítható az aljzatból. Emeljük ki az index relét. Két vékony csavarhúzó segítségével vegyük le a burkolatot a reléről. A komfortmodul #2 es kábelkötegének zöld vezetékét forrasszuk be a képen látható 49a érintkező mellé. Reszeljünk egy U alakú nyílást a relé fedelére kábelkivezetésnek. Pattintsuk fel a fedelet és dugjuk vissza a relét a helyére. Kössük vissza a kormányoszlop csatlakozóját és toljuk helyére a kapcsolót. Vezessük el a zöld kábelt a kormányoszlop eredeti kábelkötege mellett és rögzítsük hozzá kötegelő szalagokkal. Ügyeljünk, hogy a vezeték ne lógjon be a pedálokhoz, ne érjen a kormányoszlop tengelyéhez, vegyük figyelembe, hogy a kormányoszlop állítható |
|
A lábtérben az ’A” oszlop műszerfal melletti részén elegendő hely áll rendelkezésre, a vezérlő elhelyezésére, de választható más hely is az egységnek. Rögzítsük kétoldalas ragasztóval valamint a kárpit alá szúrt lemezbolhákkal és csavarokkal, dugaszoljuk be a kábelköteg csatlakozóját a #2 es csatlakozóba. A kétoldalas ragasztó zajcsillapításhoz kiváló, de magában rögzítéshez nem biztonságos, melegbe könnyen elengedhet és az egység a pedálok közé esve balesetet, okozhat !!!! A baloldalon fent a világításkapcsoló mögötti részen találni kell egy testelosztó blokkot, ahonnan rengeteg fekete kábel indul el. Válasszunk ki egy megfelelő keresztmetszetű fekete vezetéket, szúrjuk bele a biztosítótűt és mérjünk ellenállást a karosszéria és a tű között – ha rövidzárat mérünk megfelelő testcsatlakozást találtunk. Vágási él rögzítővel kössük hozzá a #2 kábelköteg méretre vágott fekete kábelét. Az eredeti kábelt vezessük a belső horonyba a köteg kábelét a külsőbe – ne lógjon ki a kábel vége. Az „E” alakú kést fogóval nyomjuk rá a kábelekre, majd a szigetelőfület pattintsuk rá. |
|
|
|
Hajtsuk le a biztosítéktáblát, rendezgessük el a bal oldali nagy csatlakozó kábeleit, hogy jól hozzáférhetők legyenek az indexhez kapcsolódó vezetékek. Vágjuk méretre az indexmodul kábeleit. A bal index vezetékét - #2 es kábelköteg - narancs, kössük össze az autó narancs- sárga vezetékével a jobb index sárga kábelét, kössük össze az autó narancs-lila vezetékével. A piros „+” vezetéket kössük össze az index áramkör biztosított lila vezetékével. A kötésekhez használjunk vágási él összekötőket, vagy forrasztást és szigetelést. Ellenőrizzük, hogy minden kötés rendben van és ideiglenesen kössük vissza az akkumulátort. Kapcsoljuk be a gyújtást és teszteljük le az indexet, valamint a vészvillogót. Rövid húzásra – érintésre - az indexnek hármat kell villannia mikor a kar alapállapotba, visszatért. Kapcsoljuk ki a gyújtást, kössük ki az akkumulátort és szereljük vissza a burkolatokat. Tisztítsuk meg az akku kábelsaruit és kössük vissza, húzzuk meg a csavarokat. Adjuk be a rádió lopásvédő kódját, tanítsuk be a menettulajdonságokat a motorvezérlő computerbe. Rövid próbaúton ellenőrizzük a berendezések és az újonnan beszerelt elektronika működését. Pár napig még biztos, hogy sokszor teljeset kapcsolunk indexelésnél, de annyira meg lehet szokni ezt a kényelmet, hogy más autóba átülve hiányozni fog. Egyébként meg ki akar egy Mondeo-ból átülni :D © fusim |
|
v060314 Szerkesztette: ND |
|