Az
eltömődött csőcsatlakozás esete
írta: AndrásM
|
Történt, hogy az én
kedvenc nagy fehér szörnyetegem (MK1 2.0 turnier ’96-os)
alapjáratával bajok voltak. Eleinte csak ritkán,
később egyre sűrűbben csinálta, hogy az alapjárati
fordulatszáma össze-vissza változott. Eleinte
nem nagyon érdekelt. Gondoltam, biztos a klíma miatt,
vagy a kormányszervó miatt. Egyszer aztán egyszerűen
leállt, pedig nem vettem le a gyújtást. Elkezdtem
megfigyelni milyen körülmények között
csinálja. Az eredmény: üzemmeleg motornál
annyira bizonytalan az alapjárat, hogy mondhatjuk azt, hogy
nincs is.
Elkezdtem utánajárni a
hibának. Kérdezgettem Mondeos kollégákat,
nézegettem Mondeos web oldalakat. Az első gyanú a
gyertyákra esett. Kivetten a gyertyákat, beállítottam
a szikraközt laza 1 mm-re. Angol kollégák a web-en
1.1 és 1.3 mm közé ajánlják. A
motor egy hajszállal csendesebb lett, nyugodtabb lett, de
az alapjárati fuldoklás megmaradt.
|
Következő tipp: az a bizonyos T
elem.
Mindenki erről beszél a net-en.
Bevallom, hogy egy egész délutánba került
mire megtaláltam. A gyújtótrafó illetve
az EGR szelep alatt van. Gyakorlatilag nem látható
csak tapogatásos módszerrel érzékelhető.
A tipikus hibája ennek az alkatrésznek, hogy megkeményedik
az anyaga és elreped. Az én szörnyemben hibátlan
volt a T elem.
A lentebbi rajzon az L környékén
kell keresni.
|
|
|
|
Következő tipp: légszűrő
Igazából nem láttam
még annyira koszos légszűrőt, amitől leállna
egy autó, de nézzük meg. Hááát,
kicsit olajos volt. Gondoltam nem nagy gáz, a karter gőzöket
ide vezetik vissza.
Aztán újra ellenőriztem
a MAF szenzor tisztaságát. Semmi különös.
Levettem a pillangószelep hangtompító
burkolatát,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Majd levettem a komplett pillangó
szelepet. Azt kell mondjam, meglepődtem. A szívócső
belseje olajos-koszos volt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aztán rájöttem,
ez sajnos normális dolog. A beszívott levegőben olajgőzök
vannak. Azok az olajgőzök, amiket a szelepdekliből a légszűrőbe
vezet egy gumicső. Mivel a szívócsonk műanyag a motor
nem melegíti. A pillangószelep mögött (főleg
alapjáraton, de általában is) kisebb a gáz
nyomása, mint a szelep előtt. Vagyis az olajgőzök kicsapódnak
a (viszonylag) hideg szívócső falán. A kicsapódó
olaj megköti azt a hiper kisméretű porszemeket amiket
a légszűrő még átenged.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ekkor láttam, hogy a szívócsőbe
két gumicső csatlakozik, amiknek a furata belülről nem
is látszik. Kitisztítottam a furatokat, még
kompresszorral is kifújtam.
Mit is csinál ez a két
gumicső? Az egyik az injektor szelepek előtti üzemanyag nyomását
szabályozza a másik az … szóval az mindent
csinál. Kapcsolódik a pulse-air mágnes szelephez,
az EGR szelephez, még a hűtó-fűtő rendszerhez is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az összeszerelésnél
figyeljünk rá, hogy a pillangószelep és
a MAF szenzor elektromos kábelét ne felejtsük
el visszaszerelni. Összeraktam mindent, mentem vele kb. 10
km-t. És láss csodát az alapjárat tökéletesen
egyenletes.
|
|
|
|
|
|
Egy ilyen sikered hibakeresés
és javítás után kedvenc szörnyünket
szebbnek látjuk.
Mindenkinek
hasonló sikereket kívánok!
AndrasM
v051101 szerkesztette: ND
|