Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning  Az eltömődött csőcsatlakozás esete

írta:   AndrásM                   

Történt, hogy az én kedvenc nagy fehér szörnyetegem (MK1 2.0 turnier ’96-os) alapjáratával bajok voltak. Eleinte csak ritkán, később egyre sűrűbben csinálta, hogy az alapjárati fordulatszáma össze-vissza változott. Eleinte nem nagyon érdekelt. Gondoltam, biztos a klíma miatt, vagy a kormányszervó miatt. Egyszer aztán egyszerűen leállt, pedig nem vettem le a gyújtást. Elkezdtem megfigyelni milyen körülmények között csinálja. Az eredmény: üzemmeleg motornál annyira bizonytalan az alapjárat, hogy mondhatjuk azt, hogy nincs is.

Elkezdtem utánajárni a hibának. Kérdezgettem Mondeos kollégákat, nézegettem Mondeos web oldalakat. Az első gyanú a gyertyákra esett. Kivetten a gyertyákat, beállítottam a szikraközt laza 1 mm-re. Angol kollégák a web-en 1.1 és 1.3 mm közé ajánlják. A motor egy hajszállal csendesebb lett, nyugodtabb lett, de az alapjárati fuldoklás megmaradt.

Következő tipp: az a bizonyos T elem.

Mindenki erről beszél a net-en. Bevallom, hogy egy egész délutánba került mire megtaláltam. A gyújtótrafó illetve az EGR szelep alatt van. Gyakorlatilag nem látható csak tapogatásos módszerrel érzékelhető. A tipikus hibája ennek az alkatrésznek, hogy megkeményedik az anyaga és elreped. Az én szörnyemben hibátlan volt a T elem.

A lentebbi  rajzon az L környékén kell keresni.

 

Következő tipp: légszűrő

Igazából nem láttam még annyira koszos légszűrőt, amitől leállna egy autó, de nézzük meg. Hááát, kicsit olajos volt. Gondoltam nem nagy gáz, a karter gőzöket ide vezetik vissza.

Aztán újra ellenőriztem a MAF szenzor tisztaságát. Semmi különös.

Levettem a pillangószelep hangtompító burkolatát,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Majd levettem a komplett pillangó szelepet. Azt kell mondjam, meglepődtem. A szívócső belseje olajos-koszos volt.

 

 

 

 

 

 

 

Aztán rájöttem, ez sajnos normális dolog. A beszívott levegőben olajgőzök vannak. Azok az olajgőzök, amiket a szelepdekliből a légszűrőbe vezet egy gumicső. Mivel a szívócsonk műanyag a motor nem melegíti. A pillangószelep mögött (főleg alapjáraton, de általában is) kisebb a gáz nyomása, mint a szelep előtt. Vagyis az olajgőzök kicsapódnak a (viszonylag) hideg szívócső falán. A kicsapódó olaj megköti azt a hiper kisméretű porszemeket amiket a légszűrő még átenged.

 

 

 

 

 

 

 

Ekkor láttam, hogy a szívócsőbe két gumicső csatlakozik, amiknek a furata belülről nem is látszik. Kitisztítottam a furatokat, még kompresszorral is kifújtam.

Mit is csinál ez a két gumicső? Az egyik az injektor szelepek előtti üzemanyag nyomását szabályozza a másik az … szóval az mindent csinál. Kapcsolódik a pulse-air mágnes szelephez, az EGR szelephez, még a hűtó-fűtő rendszerhez is.

 

 

 

 

 

 

 

Az összeszerelésnél figyeljünk rá, hogy a pillangószelep és a MAF szenzor elektromos kábelét ne felejtsük el visszaszerelni. Összeraktam mindent, mentem vele kb. 10 km-t. És láss csodát az alapjárat tökéletesen egyenletes.

 

 

 

 

Egy ilyen sikered hibakeresés és javítás után kedvenc szörnyünket szebbnek látjuk.

                Mindenkinek hasonló sikereket kívánok!

                                                                                  AndrasM

 

  

v051101     szerkesztette: ND                         Szereld magad és a Sufni tuning