A napokban a kocsi kipufogó rendszerét
voltam kénytelen szerelgetni.
Meglepődve tapasztaltam, hogy a klímaberendezés
egyik csöve gyakorlatilag a kipufogó legmelegebb részéhez
van rögzítve fémesen.
Pirossal jelzem, hogy hol keresd az
ominozus helyet a motortérben.
|
|
|
|
|
A képen látható
az az anya, ami a klíma csövét rögzíti.
A mögötte lévő távtartócsavar közvetlenül
a kipufogó leömlőjébe van csavarva, ami ugye
vezeti meleget.
Felmerül a gyanú
bennem, hogy nem rontja-e a klíma hatásfokát,
ha az egyik csövét extra melegítéssel
látjuk el ;-)
|
A következő ábrán
az 1993-96 között készített 1.6, 1.8, 2.0
Zetec motoros Mondeok klímaberendezésének sematikus
rajza látható.
Nézzük,
hogyan is működik a klímaberendezés. Az ábrán
is látható, hogy van egy magas- és egy alacsonynyomású
oldala. Kezdjük a kompresszornál (5). A kompresszor
hozza létre a két különböző nyomású
térrészt azzal, hogy a bejövő (alacsonynyomású)
gázt komprimálja. A nyomásnövekedéstől
a gáz felmelegedik. A felmelegedett gáz rögtön
a hűtőbe (6) kerül, és környezeti hőmérsékletre
hűl. A nagynyomású, környezeti hőmérsékletű
gáz az utastérben lévő hűtőradiátorhoz
megy, ahol átjut egy szűkítő elemen. A szűkítő
elem mögött a nyomása hirtelen lecsökken,
és ettől lehűl, hőt von el környezetétől. A lehűlt,
ám a belső hőcserélő által mégis melegített,
kisnyomású gáz innét gyakorlatilag visszajut
a kompresszorba, és a folyamat kezdődhet elölről. A
rajzon is látszik, hogy pont a rendszer hideg csövét
melegíti a kipufogó. Ezzel terheli a kompresszort
és hűtőt is. Nagy melegben, állóhelyben, amikor
a rendszer a tudásának határán üzemel,
biztos, hogy rontja a belső tér hűtését.
|
|
|
|
|
Ha beindítjuk
a motort és bekapcsoljuk a klímát, kézzel
is érzékelhetjük, hogy a hideg csövet a
rajta lévő bilincs melegíti. Eredetileg is van valami
hőszigetelés féle a tartóbilincs és
az anya között, de nem hatékony.
A képen látható
az eredeti csillám szigetelés. Ennek ellenére
olyan meleg a bilincs, hogy működő motor és működő
klíma mellett alig lehet kézzel megfogni.
Felmerül a gondolat:
Hogyan lehetne a bilincset
elszigetelni a csavartól?
|
„Jutott eszembe számtalan
szebbnél szebb gondolat” - de nem is olyan könnyű
kérdés ez. Olyan anyag kell, ami bírja a meleget,
de nem vezeti azt.
Ilyen pl. az azbeszt.
Durva környezetszennyező anyag, rákkeltő stb. Nem jó.
Szóba jöhet még a fóliájától
megfosztott üvegszálas nyáklemez. Én találtam
a garázsban egy parafa lapot, abból kanyarintottam
két alátétet.
A változás
óriási. Az így szigetelt bilincs majdnem ugyanolyan
hideg, mint a klíma csöve. Azóta hidegebbnek
érzem a kocsi belső terét :-)
Jó szerelést.
AndrasM
|
|
|