Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning  Kis befektetés, nagy hatás a klímánál

írta:   AndrásM                  

A napokban a kocsi kipufogó rendszerét voltam kénytelen szerelgetni.

Meglepődve tapasztaltam, hogy a klímaberendezés egyik csöve gyakorlatilag a kipufogó legmelegebb részéhez van rögzítve fémesen.

Pirossal jelzem, hogy hol keresd az ominozus helyet a motortérben.

 

 

A képen látható az az anya, ami a klíma csövét rögzíti. A mögötte lévő távtartócsavar közvetlenül a kipufogó leömlőjébe van csavarva, ami ugye vezeti meleget.

Felmerül a gyanú bennem, hogy nem rontja-e a klíma hatásfokát, ha az egyik csövét extra melegítéssel látjuk el ;-)

 

 

 

 

 

A következő ábrán az 1993-96 között készített 1.6, 1.8, 2.0 Zetec motoros Mondeok klímaberendezésének sematikus rajza látható.

Nézzük, hogyan is működik a klímaberendezés. Az ábrán is látható, hogy van egy magas- és egy alacsonynyomású oldala. Kezdjük a kompresszornál (5). A kompresszor hozza létre a két különböző nyomású térrészt azzal, hogy a bejövő (alacsonynyomású) gázt komprimálja. A nyomásnövekedéstől a gáz felmelegedik. A felmelegedett gáz rögtön a hűtőbe (6) kerül, és környezeti hőmérsékletre hűl. A nagynyomású, környezeti hőmérsékletű gáz az utastérben lévő hűtőradiátorhoz megy, ahol átjut egy szűkítő elemen. A szűkítő elem mögött a nyomása hirtelen lecsökken, és ettől lehűl, hőt von el környezetétől. A lehűlt, ám a belső hőcserélő által mégis melegített, kisnyomású gáz innét gyakorlatilag visszajut a kompresszorba, és a folyamat kezdődhet elölről. A rajzon is látszik, hogy pont a rendszer hideg csövét melegíti a kipufogó. Ezzel terheli a kompresszort és hűtőt is. Nagy melegben, állóhelyben, amikor a rendszer a tudásának határán üzemel, biztos, hogy rontja a belső tér hűtését.

 

 

 

 

 

Ha beindítjuk a motort és bekapcsoljuk a klímát, kézzel is érzékelhetjük, hogy a hideg csövet a rajta lévő bilincs melegíti. Eredetileg is van valami hőszigetelés féle a tartóbilincs és az anya között, de nem hatékony.

A képen látható az eredeti csillám szigetelés. Ennek ellenére olyan meleg a bilincs, hogy működő motor és működő klíma mellett alig lehet kézzel megfogni.

Felmerül a gondolat:

Hogyan lehetne a bilincset elszigetelni a csavartól?

„Jutott eszembe számtalan szebbnél szebb gondolat” - de nem is olyan könnyű kérdés ez. Olyan anyag kell, ami bírja a meleget, de nem vezeti azt.

Ilyen pl. az azbeszt. Durva környezetszennyező anyag, rákkeltő stb. Nem jó. Szóba jöhet még a fóliájától megfosztott üvegszálas nyáklemez. Én találtam a garázsban egy parafa lapot, abból kanyarintottam két alátétet.

A változás óriási. Az így szigetelt bilincs majdnem ugyanolyan hideg, mint a klíma csöve. Azóta hidegebbnek érzem a kocsi belső terét :-)

Jó szerelést.                         AndrasM

 

v050531

 

szerkesztette: ND                      Szereld magad és a Sufni tuning