Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Hangszóró csere az első ajtókban

írta: ND                        

Az egyik olyan szerelgetés, amire az új tulaj vállalkozni szokott az első időkben, vagy mert jobbat szeretne, vagy kényszerűségből :-( Első feltett kérdése mekkora fér bele? Mintha lenne összefüggés a cél és a méret között ;-)))

Egy dübörgő motorú, menetszél hatásnak kitett mozgó autótól Hi-Fi-t elvárni, annyi mint Maci sajttól várnánk, hogy brummogjon ;-))) Ha meg a kocsi áll, úgyis gyalog megyek tovább. ;-)))

De nem akarlak lebeszélni róla. Annyit tennék hozzá, hogy véleményem szerint csak az első ajtókban cseréld le a hangszórókat. Minőségi cserében akkor gondolkodj, ha van a rádión olyan lehetőség, hogy a hátsókat le lehessen halkítani (FADE 0-6), mert különben a hátsók korai torzítása hazavágja az erőfeszítéseidet.

A képen láthatod, hogy belefér lényegesen nagyobb is. Csalódást fogok okozni, mert nem adok a kezedbe pontos méretet a még beférő méretről, nincs olyan a kezemben. A régit meg megtudod mérni te is ;-))) Persze mondhatnám, hogy 6x9"-os befér. Aztán engem okolj, hogy pont a te 6x9-esed nem jó bele? ;-)))

 

 

 

 

Hogyan is bontsuk le a borításokat?

 

 

Egy kis műszaki érzékkel láthatod a felfogatások helyét, az egyes paneleken átmenő piros vonal a csavar tengely vonalát jelölik. Az első ablaknál a tükör melletti csavarhoz némi kupak roncsoláson keresztül jutsz csak el.  ;-(((

 

 

 

 

 

Essünk neki a kilincsnek - akció. Ekkor párolog el a lelkesedés negyede ;-)

A képen látható kilincs betétet a lehető legkisebb anyagroncsolás révén tegyük magunkévá. Figyeld meg hol vannak a kapaszkodó körmei, alul kettő felül három. Jössz egy sörrel, mert biztos felül esnél neki. Alulról nem látszik, ha hibázol. Szóval a sört ne felejtsd elhozni talira ;-))) Volt éles szemű kollega, aki felfedezte, hogy alul jobbról van egy lyuk, amibe egy csavarhuzóval bepiszkálva könnyebben célt érhetsz el. Azt is javasolta, hogy mielőtt visszarakod fúrjad ki a mésik végét hasonlóan. (ha kezembe akad a nickje, ide teszem majd ;-))

Most egy erősebb csillag csavarhúzóra lesz szükséged és már tépheted le a borítást. ;-)))

 

 

 

Ha kikötötted az elektromos ablak vezérlésének csatiját és lekaptad a belső borítást itt állj meg egy kicsit. Tovább nem szükséges kicsomagolnod az ajtót ;-)))

Ha már itt jársz, nézd meg milyen a kilincs világításod. Működött-e egyáltalán, izzó kiégett, be van kábelezve? Ez pár hónap múlva értékes info lesz, amikor eljutsz pár minitalira és meglátod másoknál a zöld fényben pompázó fészket, ahol magadévá teheted a kilincset még sötétben is. ;-)))

Az a szürke szivacsos borítás, hang - hő - pára szigetelő funkciót tölt be, rá van ragasztva egy fekete ragaccsal az ajtóra. Hidegben ne bántsd, nyáron szerelhető melegben. Kíváncsiskodni felesleges.

Figyeld meg, hogy az eredeti hangszóró felfogatási pontjai nem téglalap, hanem trapéz formát alkotnak. Ez pozícionálja a beépítést is.

 

 

 

 

 

Így néz ki az első ajtó borítása belülről.

Miért érdekes? Mert ez korlátozza az új hangszóró külső méretét. Egyes hangszórók nagyobb amplitudónál belevernek a szélükön, ami torzítást eredményez, aminek az összefüggését nem látjuk kívülről, mert alapból nem tűnik fel.

 

 

 

 

A képen láthatod, hogy mennyivel "mélyebb" - "magasabb" is fér bele.

Az új hangszóró peremén körülfutó védő perem hiánya esetén lép fel az a jelenség amiről az előbb beszéltem. Amikor szegény kikönyököl, mindig beveri a könyökét ;-(((

Ez egy  négyutas rendszer, nem kell hanyatt esni tőlük, csak módjával áldozz rá, nekem régóta meg volt már. Most nem kell annak megsértődnie és vitatkoznia sem , aki 60 ezerért cserélt bele négy hangszórót. Ha nem futotta volna rá, akkor nem vette volna meg. Méricskéltem fiatalkoromba nagy bőszen minden félét, aztán az elmélet és a gyakorlat közötti szakadékon elmélkedtem sokáig ;-))) Ha ebből kellene megélnem, akkor rábeszélnélek a tutira ;-)))

 

 

 

 

 

A képen láthatod, hogy a csavarokat távtartóval láttam el ;-)))

Ez a darab egy olyan kialakítású, hogy a belső káváján az egy mérettel kisebb szabvány méretnél csináltak egy zárt lépcsőt, így azon fekszik fel alapból és nem fúj ki oldalra sem. ;-)))

Ha a tied nem ilyen, akkor szerezzél egy kiemelő keretet, vagy magad is fabrikálhatsz. Lehet rétegelt lemezből, de láttam már szivacsos műanyagból is ( olyan, mint a kínai strandpapucs ;-))) ). Egyrészt stabilizálni kell, másrészt szigetelni kell oldalra a hang ne fújjon ki, harmadrészt rezgésmentesít is. Gyakorlatilag egy nagy keskeny O betüt kell kivágnod. Kb 1-2 eFt-ért árulnak is ilyen gyári műanyagot (kemény)..

 

 

 

Hasonlítsd össze a szivacson látható nyomokkal, hogy mekkora fér még el büntetlenül elől.

Azt, hogy az ablak bele fog érni vagy sem egy kis borotva hab segítségével tudod ellenőrizni. Vigyázz, mert az ablak görbülete is számít. De ha idáig eljutsz ez már nem okoz gondot. Remélem rájössz, hogy hová kend a habot ;-)))

Gondolkodhatsz kerek hangszóróban is, de akkor a beépítő keretet egyedien kell kivágnod.

 

 

 

 

 

Itt láthatod a hátsó ajtót lemeztelenítve ;-)))

A kilincs segner gyűrűjével lehet kínlódni leszedéskor, de ne örülj, vissza felé is lehet rajta mit gyakorolni. Szélesebb fejű lapos csavarhúzóval lehet eredményt elérni. Az ajtó behúzó műanyagot vedd ki belőle, addig nem tudod levenni a borítást.

Láthatod itt nem fér el nagyobb, tehát lőttek a négy nagy egyformának.

Ha elől cseréled, a kijövőket rakd el tartalékba ezekhez, így ez a gond ki lesz pipálva. Pénzt nem kapsz nagyon érte, de ha valamelyik torka krákogós lesz, csak elő kell varázsolni a sufniból. Enni nem kér, csak azt kéri, hogy egér és víz mentesen csomagold be. Egyiket sem szereti, az egér annál jobban ;-))) Nem mintha muzikális lenne, csak éhes. ;-)))

 

 

 

A teljesség kedvéért itt a hátsó ajtó borító lemeze is. Ha beraksz ide is egy komolyabb hangszórót, zenélni fog az egész borítás ;-)))

Jutalmul valami kimegy azon a kis alaktalan lyukon, amit aztán a hátul utazó térdéről felverődve a fülébe jut azt nehéz egyeztetni valami Hi-Fi elvárásokkal ;-))) Egy biztos a pénzedért nem kapsz meg mindent. ;-(

Ez egy olyan matatás, ami a kocsi mozgáskészségét nem befolyásolja, úgy hogy nyugodtan partizánkodtatsz ezen a téren.

A téma olyan, mint a foci, mindenkiért hozzá, mindenkinek van véleménye róla. Ha jót akarsz hallani, akkor dícsérd meg a szomszédét és vissza fog dícsérni. ;-)))

Hogy azért ne maradj minden méret nélkül, itt van két fotó a gyáriakról. Ha nem látod, akkor dőlj rá a fényerő gombra ;-)))

 

 

 

 

 

 

A két húsz forintost használhatod viszonyításként és megsaccolhatod minden méretet a gyári handszórónak.  

v041011, v050131,

 

Üdv                                     ND                           Szereld magad és a Sufni tuning