Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning      Autópálya index

                                  írta:   AndrásM                 

Az „autópálya index” szót én magyarosítottam. ;-)

Az angol „touch and turn”-nek, a német „autobahn blinker”-nek mondja.

Mit is jelent ez? Az irányjelző kart egyetlen pillanatra valamely irányba kitesszük és a jól nevelt autópálya index rendszer hármat indexel. Ez egy nagyon hasznos, kényelmes és a biztonságot növelő rendszer. A mai komolyabb járgányok már evvel szerelve készülnek.

De hogyan is működik ez pontosan? Erre a választ RLaca és Csabesz Roadrunners-es kollágák adták meg.

 

RLaca:  Nekem volt szerencsém ilyen kocsihoz és nagyon meg lehet szeretni ezt a szolgáltatást. 3-at villant érintésre, normál indexelés után nem adja az extra villanásokat. Másik oldalra indexeléskor abbamarad a megkezdett villogás.

Csabesz: A céges kocsi amit most használok is 3 villan, és nem nyújtja meg a normál indexelést. Oldalváltáskor, ha belenyúlsz a 3. villantás előtt akkor azonnal átvált és a másik oldalra nyom 3-at. A vészvillogóra nincs érintés, ott annyit villan, amennyit a kapcsolón enged az ember. Tényleg hamar hozzá lehet szokni, és nagyon kényelmes főleg gyors sávváltásnál, és nagy ívű kanyarban, ahol a kormánynak nincs akkor kitérése, hogy visszahúzza a "kitett kart".

 

Arra gondoltam, ha ez ilyen jó dolog, akkor nekem is kell. Ilyenkor az ember körül néz a piacon, mi is kapható. Hát semmi. Utángyártottat, kisipari terméket nem lehet kapni. A Waeco cég is csak az újdonságok között hozza, még nem kapható. Akkor nosza, gyártok egyet.

Az első kérdés, hogyan is működik a (normál) index rendszer?

A Mondeokban annyi a különbség a klasszikus index rendszerrel szemben, hogy maga az indexrelé már nem a hagyományos bimetálos, hanem elektronikus. Valamint a műszerfal rejtett bugyraiból előhozták a tervezők a kormányoszlopra, tehát a finom kattogása jól hallható.

Ezen a rajzon jól látható, hogy az indexkapcsoló a megfelelő lámpákat összeköti az indexrelével. Az indexrelé érzékeli, hogy áram folyik rajta és belekezd a szaggatásba. Persze nem nokedlit szaggat, hanem az izzókat villogtatja. ;-)

Bonyolítja a helyzetet az elakadásjelző.

Ha jól megfigyelhetjük a jobb oldali képen, hogy nem történik más a lenyomott elakadás jelző esetén, mintha mind a két irányba indexelnénk.

A fenti képen egy gyári indexrelé látható. A Telefunken (TFK) IC típusa: U643B. Ezt az IC-t kifejezetten gépkocsi indexelésre fejlesztették ki. Méri a lámpák áramát, időzít stb.

 

 

Az indexrelé tehát az indexkapcsoló előtt van, a rajta átfolyó áram indítja a benne lévő billegő (astabil) áramkört, ami egy beépített valódi relé segítségével kapcsolgatja az indexlámpákat az indexkapcsoló állásának megfelelő irányban. Szerencsére a Mondeo indexkapcsolója már tartalmaz gyors, egyérintős mechanikát. Már csak az a feladat, hogy ezt az egyérintős dolgot megtartsuk három villanásig.

Ez első ránézésre nem is túl bonyolult feladat. De a valóságban már…

Ezen a rajzon, blokkvázlat szinten, mutatom hova is jutottam. Az eredményt nem volt könnyű elérni. Napokig terveztem és modelleztem a dolgot. Amint eredmény kecsegtetett megépítettem egy teszt berendezést, majd kezdtem elölről. Tervezés, próba, tervezés, próba. Sok változat készült mire eljutottam a használható változathoz. A minél kevesebb átalakításra és a minél egyszerűbb áramkör létrehozására törekedtem.

 

 

 

A rajzon látható, hogy a problémát egy-egy NE555-ös IC-vel sikerült megoldani. Némi bűvészkedéssel az indítás és a reszetelés környékén.  A kimenetén lévő tranzisztor és FET szimulálják az indexrelé számára az indexkapcsolót.

A dolog úgy működik, hogy az IC 2-es lábán keresztül indítjuk az időzítést. Tehát a 2-es lábnak 1/3 Ut alá kell kerülni, hogy az IC kimenete Ut értékre billenjen. Ekkor a 7-es láb engedi, hogy a 100uF-os kondi a 25k-s trimmer segítségével elkezdjen töltődni. Ez egészen addig megy, míg a 6-os lábon a feszültség el nem éri a 2/3Ut-t. Ekkor a kimenet (3-as láb) visszabillen 0V-ra, a 7-es kisüti a kondit és mindenki arra vár, hogy újabb indítójel jöjjön a 2-esre. Persze a kondi töltődéséhez idő kell, ezen idő alatt fog az indexrelé 3-at indexelni.

Az időzítés indítása

Evvel a megoldással az indexkapcsolóról érkező magas potenciál (fázis fordítás után) indítja az IC 2-es lábán keresztül a háromvillanásnyi időzítést. A kollektor körben lévő R C tagokra azért van szükség, hogy az esetleges hosszú indexelés után ne tegyen rá még 3-at.

 

 

Reszetelés

Az időzítés megszakítására (reszetelés) az időzítésen belüli irányváltás esetén van szükség. És jól jön még, amikor az elakadásjelzőt használjuk. Az IC négyes lábát 0.7 volt alá kell tenni ahhoz, hogy a reszetelés megtörténjen. Ez hagyományos tranzisztorral nem lehetséges, muszáj FET-et tenni oda. Az 1k-t azért tettem a gate és a föld közé, hogy a FET-ben tárolódó töltéseket kiszippantsa. E nélkül bizonytalan lenne a működése.

Hosszú indexelés

Erre a diódás megoldásra (valójában egy egyszerű „vagy” kapcsolat) a hosszú indexeléseknél van szükség. Amikor az időzítő ideje lejár, így biztosítható a folyamatos indexelés. Az indexkapcsoló, a második diódán keresztül, nyitva tartja az utána jövő tranzisztort, még akkor is, ha az IC kimenet már alacsony potenciálon van.

 

 

Kimenet

A kimenetre egy-egy P-tipusú teljesítmény FETet tettem. Az ára összehasonlítható egy relé árával, viszont sokkal kisebb, nem kattan és nem kelt induktív lökéseket, amik az IC kimenetét tönkre tehetik.

Az időzítés idejének beállítása

Ez az egyszerű RC tag állítja be az időzítés hosszát. Az időt könnyen kiszámíthatjuk a T=1.1*C*R képlettel. A három villanáshoz a 25k-s potit nagyjából 16k-s értékre kell csavarni.

 

 

 

Speciális sajátosságok:    Az áramkör érzékeny a tápfeszültségen megjelenő tranziensekre. Tehát használjunk az 5-ös lábon 10n-es kondenzátort és tápszűrést is. Igaz ehhez elég egy 1 mikrós kondi.

 

 

Megvalósítás

Nos ez a legnehezebb. Nyáklap, fúrás, rajzolás, maratás, beültetés, élesztés. Ha készítettél valaha nyáklapot, akkor ez nem lesz vészes. Kell még egy „szappanos doboz”, amiben elhelyezzük az áramkört.

 

 

 

 

A lentebbi a doboznak a hátára szereltem az eredeti indexrelét.

 

 

Ahogy a fenti blokkvázlaton is rajzoltam, ki kell vennünk az indexrelét a fészkéből, és egy átkötést kell tennünk a helyére.

Az indexrelé ezentúl az új eszközünkhöz fog kapcsolódni. Az indexlámpák vezetékét kell elvágnunk, hogy az új autópálya indexünket beköthessük.

Végezzük el a kábelek bekötését!

 

 

Készítsünk dobozt a nyáknak.

Ezt a dobozt persze nem én készítettem, csak befejeztem a gyártását.

Elektrókütyü boltokban kapható, az ára nagyjából 250Ft.

Most jön egy komoly probléma leküzdése;-(

Hova tegyük a kész szerkentyűt?

Levettem a kormány alatti kárpit elemet (illetve eddig is le volt véve) és a sofőr bal lábán lévő falra felragasztottam a dobozt.

Egy ekkora dolog nagyjából csak itt fér el.

 

 

Végezetül ide biggyesztem a nyáklap tervét, ha vállakoznál a gyártására, akkor ebből kiindulhatsz.

A nyákkészítési technológia nem túl bonyolult. A lenti képet lézernyomtatóval nyomtasd ki úgy, hogy a kép méretét 6x9 cm-re állítod. A trükk ott van, hogy ne a szokásos fénymásoló papírra, hanem műnyomó papírra nyomtass. (Ez lehet egy használt magazin oldala is.) Ebbe nem olvad bele a lézernyomtató festékanyaga. Az előkészített nyákra ezt csak rá kell vasalni, a ráragadt papírt leáztatni és már mehet is a maratóba.

Felmerül a kérdés; mennyibe is kerül nekünk ez az egész. (2006.03)

 

 

 

 

Ezek után élvezzük a befektetett munka gyümölcsét és indexelgessünk vígan! :-)

                             Üdv   AndrasM

 

 

Szerzői nyilatkozat:

A fenti áramkört a tervező és kivitelező a National Semiconductor cég 1997 májusában kiadott, mindenki számára hozzáférhető, az NE555-ös időzítő IC-re vonatkozó műszaki dokumentációja felhasználásával készítette. A fenti teljes áramkör a szerző saját szellemi terméke. Jelen web oldal alapján ezt a terméket kereskedelmi célú gyártásba helyezni csak a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehet.

v060423               Szerkesztette:  ND

 

 Szereld magad és a Sufni tuning