Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Zárak távvezérlésének beépítése

írta:   AndrásM                    

Valamilyen furcsa okból vannak olyan Mondeo modellek, amihez nincs rádiós vagy infrás központi zár nyitó-záró távbigyó. Központi zár persze van, de csak kulccsal működtethető.

Az én nagy fehér szörnyem is ilyen. Van állítható ülés, van állítható kormány, van ABS, van légkondicionáló, van elektromos- fűthető tükör, de az ajtó nyitásához nincs kütyü.

Na, ha kulccsal lehet működtetni a központi zárat, akkor egy egyszerű rádiós távirányítóval miért ne működne.

A kereskedelemben különböző kütyüket lehet találni különböző áron. Én az egyszerű működésre, az elfogadható külsőre és az olcsó árra mentem rá.

 

 

Az ára 6500 Ft.- Ezért kaptam egy kétgombos távbigyót (aminek az egyik gombjának nem tudok feladatot adni), egy vevő egységet, ami egy relé három érintkezőjét szolgáltatja. Több üzemmódja van, de erről később. A „kiskoszos”nak csúfolt alkatrészboltban vettem. Ez a budai Skála parkolójával szemben van egy pinyóban. (Október 23-a utca.) A termék annyira OEM, hogy nincs rajta márkajelzés. Természetesen Made in Far-east.

Tehát van cél és megvan az eszköz, jöhet a beszerelés. Megnéztem a kocsi ezen részének elektromos rendszerét. Persze a gyári távkütyüs változat van a rajzon. Gondoltam nem baj, majd a helyszínen kitalálok valamit. Próbáltam a központi zár agyát megtalálni a kocsiban, de pár perc kutatás után feladtam.

 

Legyen a vevő egység az ajtóban, a zárhoz közel. Itt aztán lehet aggódni, hogy hogyan fér el, hogy lesz párás, a csapkodástól hogyan romlik majd el stb. Az anyós ajtót választottam, azt kevesebbet csapkodja az ember. A vevő elhelyezése célírányos, mivel  nem árnyékolja fém, ha vezetőoldali távműködtetést feltételezünk. Ekkor az ablaküvegen keresztül éri el a jel a vevőt és fém felület nem árnyékolja. Több felszerelési helyet kipróbáltam már, ha 2-3 lépésre (de akár 10 lépésre) vagy a kocsitól, akkor szinte mindegy, hogy a vevő hol van. Ennél messzebbről meg nem nagyon van értelme működtetni. Az antennát közel vízszintesen elhúztam a kárpiton belül és a végét rögzítettem.

Csavarok ki, ajtókárpit le, nézzük mi található itt. A zárhoz négy kábel fut, könnyen kifordítható a csatlakozó. A négy drótból kettő a tápellátás, a maradékból az egyik a zármotort működteti a másik a kulcs elfordítását figyeli.

 

 

Az az érdekes, hogy, ha az ajtó zárva van, akkor a nyitáshoz pont az a +12V szükséges, ami a zármotor vezérlésénél megjelenik és fordítva is megy, ha az ajtó nyitott és 0V van a kábelén, akkor a záráshoz pont 0V-ra van szükség. Vagyis egyetlen érintkező párral a nyitást és a csukást is el lehet intézni.

Ez azért jó, mert az olcsó vevő egység csupán ennyit tud. Ha csak összedugogatjuk a drótokat, akkor azonnal kipróbálhatjuk, hogy működik-e a sok elmélet. A gyorskötéseket biztosító késes műanyagtoldókat külön kellett megvenni. Középen lent az eredeti színkiosztás, balra lent a vevő kábeleinek színei. A toldás után az eredetiekre visszatettem a gyári kábelkötegelő csövet, a vevő kábeleire szigetelőszalagot tekertem, hogy ne lifegjenek össze-vissza.

Hát igen, elsőre nem, mert a vevő egységet meg kell tanítani az adóra és a jumpert monostabilból „adógomb lenyomva…” –ra kell tenni. A nyitott anyósajtó zárján a csukott ajtó pozíciót szimulálni kell.                                           És működik!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persze ezzel nincs kész. Most jön a kérdés, hova is tegyem a vevőt. A fenti képeken jól látszik egy viszonylag nagy mélyedés az ajtó szerkezetében, amit a kárpiton lévő nagy darab habszivacs tölt ki.

A kábelek színkiosztása:

Funkció:

Eredeti kábelek:

A vevő kábelei:

 

0V táp

12V táp   

zármotor vezérlés

kulcs elfordítás érzékelés

fekete 

piros  

fehér

sárga

fekete

piros

fehér

világoskék

 

 

 

 

 

 

 

A habszivacsba szinte bele kívánkozik a vevő. A bal oldali képeken láthatod a szivacsban, már snitzerrel kivágtam a vevő helyét. A vevőt a szoros illesztés tartja a helyén. Úgy alakítottam ki a fészkét a kárpit szivacsában, hogy szoruljon, így nem szükséges a rögzítéséről külön gondoskodni. A jobb oldali képen már a kábelek a szigetelésen keresztül kerültek bekötésre.

Vezeték vissza a bilincsekbe, csatlakozó vissza a helyére, ajtószivacs vissza, kárpit vissza.  

 

 

 

 

Végül egy kis tesztelés, majd a sikerben tündöklés. Amit a gyárban kihagytak szent szörnyemből, azt én egy fél délutánt rászánva pótoltam.

I love my car.

AndrasM

 

 

 v050402           szerkesztette: ND                            Szereld magad és a Sufni tuning