Kanyarstabilizátor szilent csere
írta: AndrásM
|
A kanyar stabilizátor
rendszer feladata, hogy a kocsikon az oldalirányú
és haránt lengéseget megszüntesse. Magyarul
a kocsi ne billegjen. A gyakorlatban ez úgy valósul
meg, hogy egy kovácsoltvas rúd összeköti
a két kereket, gömbcsuklók és szilentblokkok
segítségével. Amikor a kocsi megdőlne valamilyen
okból az egyik irányba, akkor az egyik oldali kerekei
a karosszériához képest magasabbra kerülnek,
mint a másik oldali kerekek. Ez a különbség
csavarólag hat a kanyar stabilizátorra, ami igyekszik
csökkenteni ezt az állapotot. Evvel a megoldással
a kocsi valóban stabilabb és az utazás is kellemesebb.
Ezen a rajzon látható
ennek a rendszernek a fele. Magát a rudat zölddel jelöltem,
a gumi szilentblokkot kékkel, a hozzá tartozó
bilincset szürkével.
Az erős igénybevételtől
a kékkel jelölt gumi szilentblokk sajnos megkopik idővel.
A cserje aktuális, ha kopogó hangot hallunk a futóműből,
főleg rossz úton. Ha a kanyar stabilizátor rudat meg
tudjuk kézzel mozgatni pár millimétert (a tengelyének
irányában) akkor a cseréjéhez eljött
az idő.
|
|
|
|
|
Ezen a képen
a két új szilentblokk látható.
Nem túl drága
alkatrész, nem nehéz beszerezni sem. A nehézség
a cserében az, hogy a leszorító bilincse szinte
szerelhetetlen.
|
Ezen a képen
látható, hogy a leszorító bilincs első
csavarját még meg lehet nyitni egy csillagkulccsal,
de a hátsókhoz nem lehet hozzáférni.
Arra gondoltam, hogy
ahhoz, hogy a bilincsek hátsó csavarjaihoz is hozzáférjek,
leoldom a segédalváz (bölcső) hátsó
csavarjait és leengedem az egész keretet néhány
centivel, hogy a bilincs hátsó csavarjait szerelni
tudjam.
|
|
|
|
|
A kocsit merev bakokra
emeltem és a bölcső közepét megtámasztottam
egy krokodillal. Tettem ezt azért, hogy, ha a bölcső
hátsó csavarjait kitekerem, akkor ne zúgjon
le a motor a földre.
Ki is csavartam a két
nagy csavart és próbáltam a krokodillal finoman
leengedni a keretet. Ekkor derült ki, hogy a motornál
és a váltónál lévő gumibakok
ezt megakadályozzák. Tehát, nem akar a keret
motorostul leesni. Sőt. Azt a pár centit sem engedi, ami
a szereléshez kellene.
|
Itt látható,
hogy magától a bölcső csak kb. egy centit akar
lesüllyedni. Így még mindig nem lehet a csavarhoz
hozzáférni.
|
|
|
|
|
Egy fa léccel
lejjebb kellett feszítenem a segédalvázat,
hogy a csavarhoz férjek. Így is csak villáskulccsal
lehet nyitni, a csillagkulcs nem fér oda.
Sűrű csavarlazítós
spriccelések mellett sikerült mind a két csavart
kivennem. Sajnos mind a két csavart teljesen ki kell venni.
Enélkül a gumi elem nem cserélhető.
|
Persze a kanyar stabilizátor
szilentblokk hőn szeretett gépszörnyünk páros
szerve. Tehát jobb és bal oldalit egyszerre ildomos
cserélni.
Ezen a képen
már lent van a bilincs és a gumi elem is. A csavarok
eltávolítása után a gumit a kocsi közepe
felé toltam, elfordítottam és leszedtem a rúdról.
|
|
|
|
|
Itt jól látszik
a régi kopott gumi és az új közötti
különbség. Hát tényleg megérett
a cserére.
|
A visszarakás,
már sokkal könnyebb. A bilincsek csavarjait párban
meghúztam. Olyan erővel, amekkorával csak bírtam.
Persze becsavarás előtt a segédalvázba rögzített
anyákat is befújtam csavarlazítóval.
|
|
|
|
|
Utána jönnek
a segédalváz csavarjai. Persze a lécből készített
éket ki kell venni, a krokodil emelővel a keretet finoman
megemelni, aztán a keret nagy csavarjait visszatenni. Emelővel
a fix bakokat eltávolítani, kerekeket visszatenni,
a kocsit leengedni.
|
A szerszám igényt
is lefényképeztem. Kell egy krokodil vagy sima olajemelő,
két bak, egy krova készlet, 13-as villáskulcs,
13-as csillagkulcs, 21-es csillagkulcs, csavarlazító
folyadék
Nem könnyű feladat
a gumi szilentblokkok cseréje. Veszélyeket rejt a
kocsi felbakolása, a bakolt kocsin a munkavégzés.
Aki érez magában annyi rutint, hogy a képek
alapján merészel belevágni ebbe a munkába,
az megjutalmazza magát egy sikerélménnyel és
egy csendesebb futóművel.
Sok sikert a szereléshez!
AndrasM
|
|
|
|
|
v051110
szerkesztette: ND
|