Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Bőröztetés utáni kormány csere

írta: Fusim                      

Mivel a közelmúltban  a váltógombom és a kézifékkarom cserére került, így elég nagy kontraszt mutatkozott ezek és a régi kormány között. Gyárilag sajnos nem bőrözött kormányom volt és régóta szerettem volna bele valami szépet. Két megoldás kínálkozott, elviszem az autót a kárpitoshoz ott leszerelik és bebőrözik a kormányt, vagy csak a kormányt szerelem le és azt viszem el. Végighívogattam a környéken jó pár kárpitost, szimpatikus árat sajnos egyik sem tudott adni. A többen javasolták, hogy gondolkodás nélkül vigyem Kecskemét mellé a FELL-SER Kft.-hez  és nem fogom megbánni. (6000, Kecskemét-Kadafalva, Pécsvárad u. 14., Tel./Fax: 06-76/470-029)

A távolság miatt beszereztem egy kopott, gyárilag bőrözött kormánykereket, hogy a csinosítás ideje alatt is tudjam használni a Mondimat. Kezemben a gyönyörűen felújított kormánnyal első este az eső miatt el kellett halasztani az átszerelést. Ma dacolva az időjárás viszontagságaival nekifogtam. Kormány le, kormány fel ennyi a feladvány nem bonyolult, csak ott az a lufi középen. :-(

 

 

Mielőtt bárki nekifogna ! Tisztázni szeretném, hogy nem vállalhatok semmilyen felelősséget a szerelési útmutató esetleges hibájából bekövetkezett kárért. Az itt elvégzett munka elméletileg garancia vesztéssel nem jár. Érdemes lassan, odafigyeléssel csinálni, mert elpukkanhat a légzsák !!! Megkarcolhatjuk, esztétikailag tönkre tehetjük az utasteret, kitörhetjük a szélvédőt, ablakot egyéb károkat okozhatunk!

Szükséges szerszámok: Torx csavarhúzókészlet, 15 -ös dugókulcs, hajtókar, toldó, ecset

A légzsák kiszerelése: Vegyük le az akkumulátor testkábelét és hajtsuk félre. Figyelem az elektronikus tárolók adatai törlődnek, mint pl. a motor hibatároló vagy a rádió kódja. A Haynes könyv 15 perc várakozást ír, hogy a kóbor áramok, feszültségek távozzanak. A biztonság végett még ráadtam a gyújtást és pár fogyasztót aktivizáltam imitálásként ;-)

Forgassuk el a kormánykereket jobbra 90 fokkal az egyenes állástól, ekkor a légzsákot rögzítő egyik csavar elérhetővé válik. Torx csavarhúzóval (30-as, vagy az alatti) tekerjük ki - a csavar bent fog marad a kormányba.

Óvatosan a légzsákot megtartva tekerjük át a kormányt balra 180 fokkal. Tekerjük ki a csavart, közben másik kezünkkel tartsuk a légzsákot a helyén.

 

 

Óvatosan emeljük el és húzzuk le a csatlakozóját. Jegyezzük meg a kábelek elrendezését. A tegyük félre biztonságos helyre! Hogyan?

Hát az Etzold féle könyv azt a verziót ajánlja, hogy a fém rész van alul, gondolom így eldurranáskor nem a veszélyesebbik fele van felénk. De ekkor a csatlakozó oldalán nem áll biztonságosan, illetve a csatlakozó veszélyeztetettebb. Részemről úgy ítéltem meg, hogy a csatlakozó megóvása végett a párnás oldalára teszem le.

A műveletet a legnagyobb körültekintéssel végezzük az eldurranó légzsák komoly balesetet okozhat, feleslegesen ne piszkáljuk. Az ideiglenes tárolására szolgáló helyet úgy válasszuk meg, hogy gyermekek, kis állatok  ne férhessenek hozzá !

Húzzuk le a kürt csatlakozót a kormányvillák alatt. Ne bontsuk meg a kormányoszlop felöl jövő csatlakozót, a kábelek átférnek a nyíláson.

 

 

A kormány leszerelése: Kormányozzunk egyenes állásba és 15 -ös dugókulcs segítségével lazítsuk meg a középső csavart miközben a kormányt kézzel megtartjuk.

Ügyeljünk, nehogy a kulcs hirtelen kimozduljon, elrepüljön a kezünkből - ablakot is kitörhetjük véletlen!

A csavart vegyük ki. Ne kapcsoljuk be a kormányzárat, a fellépő erők hatására a zár eltörhet - Nálam elég könnyen kijött a csavar.

Jelöljük meg a kormánykerék helyzetét alkoholos filctollal.

Billegtetéssel lazítsuk fel a kormányoszlopról, igazgassuk át a kábeleket a lyukon és vegyük le.

 

 

Karbantartás: Mivel a kormány  nem  sűrűn kerül levételre, ecsettel seperjük ki a lerakódott port. Az oszlopburkolatot műszerfal ápolóval töröljük tisztára. A kürt csatlakozóját fújjuk be WD 40-el. A légzsák csatlakozóját, - mivel aranyozva van - elegendő sűrített levegővel kifújni.

A kormány felszerelése: Nálam szerencsés esetnek köszönhetően rendelkezésre állt a cseredarab, így sem a bajuszkapcsolók, sem az oszlop nem mozdulhatott el. Ha hosszabb ideig kormány nélkül marad az autó ezek az alkatrészek elmozdulhatnak.

A kormány oszlop felöli oldalán látható egy kiálló perem ez szolgál az index bütykének visszabillentésére. A kormány felrakása előtt ellenőrizzük, hogy az index középállásba van, nehogy a bütyköt eltörjük. Ellenőrizzük az általunk készített jelek egybeesését az oszlopon és a keréken. Dugjuk át a kábeleket az erre kiképzett lyukon és a kormányt tegyük a helyére. Húzzuk meg a kormánykerék rögzítő csavarját  (50 Nm). Dugjuk vissza a kürt csatlakozóját, a kábeleket rendezzük eredeti helyzetbe. Forgassuk el a kormányt 90 fokkal és rögzítsük a légzsákok nagyon óvatosan! A csavart ne húzzuk meg véglegesen. Tegyük helyére a másik csavart és húzzuk meg. Forgassuk vissza a kereket és húzzuk le az első csavart is. Ügyeljünk, hogy a légzsák vagy a kürt kábelét ne csípjük be.

 

Ellenőrzés: Kössük vissza az akkumulátort, adjuk be a rádió kódját, állítsuk be az órát. Tanítsuk be a motoradatokat. Tegyünk próbautat és ellenőrizzük a kormány a kürt és a bajuszkapcsolók helyes működését. A csatlakozó miatt szinte lehetetlen ferdén visszatenni a kormányt - egyenes haladáskor a felső részének közel vízszintesnek kell lennie. Ha az eltérés nagyobb, mint 30° , akkor egy helyzettel mégis elcsúszott a felrakási irányunk. 30° alatti eltérésnél be kell szabályozni a kormánykereket. Erről a Erzold könyv 131-es oldalán találsz útmutatást ha szükséges lenne.

 

Sok sikert a kormányszereléshez !

Fusim                                

v050715                          szerkesztette:           ND

 

 Szereld magad és a Sufni tuning