Bőröztetés utáni kormány csere
írta:
Fusim
|
Mivel a közelmúltban
a váltógombom és a kézifékkarom
cserére
került, így elég nagy kontraszt mutatkozott ezek
és
a régi kormány között. Gyárilag sajnos
nem bőrözött kormányom volt és
régóta szerettem volna bele valami szépet.
Két megoldás kínálkozott, elviszem
az autót a kárpitoshoz ott leszerelik és bebőrözik
a kormányt, vagy csak a kormányt szerelem le és
azt viszem el. Végighívogattam
a környéken jó pár kárpitost, szimpatikus
árat sajnos egyik sem tudott adni. A többen javasolták,
hogy gondolkodás nélkül vigyem Kecskemét
mellé a FELL-SER Kft.-hez és nem fogom megbánni.
(6000, Kecskemét-Kadafalva, Pécsvárad u. 14.,
Tel./Fax: 06-76/470-029)
A távolság
miatt beszereztem egy kopott, gyárilag bőrözött
kormánykereket, hogy a csinosítás ideje alatt
is tudjam használni a Mondimat. Kezemben a gyönyörűen
felújított kormánnyal első este az eső miatt
el kellett halasztani az átszerelést. Ma dacolva az
időjárás viszontagságaival nekifogtam. Kormány
le, kormány fel ennyi a feladvány nem bonyolult, csak
ott az a lufi középen. :-(
|
|
|
|
|
Mielőtt bárki
nekifogna ! Tisztázni szeretném, hogy nem vállalhatok
semmilyen felelősséget a szerelési útmutató
esetleges hibájából bekövetkezett kárért.
Az itt elvégzett munka elméletileg garancia vesztéssel
nem jár. Érdemes lassan, odafigyeléssel csinálni,
mert elpukkanhat a légzsák !!! Megkarcolhatjuk, esztétikailag
tönkre tehetjük az utasteret, kitörhetjük a
szélvédőt, ablakot egyéb károkat okozhatunk!
Szükséges
szerszámok: Torx csavarhúzókészlet,
15 -ös dugókulcs, hajtókar, toldó, ecset
A légzsák
kiszerelése: Vegyük le az akkumulátor testkábelét
és hajtsuk félre. Figyelem az elektronikus tárolók
adatai törlődnek, mint pl. a motor hibatároló
vagy a rádió kódja. A
Haynes könyv 15 perc várakozást ír, hogy
a kóbor áramok, feszültségek távozzanak.
A biztonság végett még ráadtam a gyújtást
és pár fogyasztót aktivizáltam imitálásként
;-)
|
Forgassuk el a kormánykereket
jobbra 90 fokkal az egyenes állástól, ekkor
a légzsákot rögzítő egyik csavar elérhetővé
válik. Torx csavarhúzóval (30-as, vagy az alatti)
tekerjük ki - a csavar bent fog marad a kormányba.
Óvatosan
a légzsákot megtartva tekerjük át a kormányt
balra 180 fokkal. Tekerjük ki a csavart, közben másik
kezünkkel tartsuk a légzsákot a helyén.
|
|
|
|
|
Óvatosan
emeljük el és húzzuk le a csatlakozóját.
Jegyezzük meg a kábelek elrendezését.
A tegyük félre biztonságos helyre! Hogyan?
Hát
az Etzold féle könyv azt a verziót ajánlja,
hogy a fém rész van alul, gondolom így eldurranáskor
nem a veszélyesebbik fele van felénk. De ekkor a csatlakozó
oldalán nem áll biztonságosan, illetve a csatlakozó
veszélyeztetettebb. Részemről úgy ítéltem
meg, hogy a csatlakozó megóvása végett
a párnás oldalára teszem le.
A műveletet a legnagyobb
körültekintéssel végezzük az eldurranó
légzsák komoly balesetet okozhat, feleslegesen ne
piszkáljuk. Az ideiglenes tárolására
szolgáló helyet úgy válasszuk meg, hogy
gyermekek, kis állatok ne férhessenek hozzá
!
|
Húzzuk le a kürt csatlakozót
a kormányvillák alatt. Ne bontsuk meg a kormányoszlop
felöl jövő csatlakozót, a kábelek átférnek
a nyíláson.
|
|
|
|
|
A kormány leszerelése:
Kormányozzunk egyenes állásba és 15
-ös dugókulcs segítségével lazítsuk
meg a középső csavart miközben a kormányt
kézzel megtartjuk.
|
Ügyeljünk,
nehogy a kulcs hirtelen kimozduljon, elrepüljön a kezünkből
- ablakot is kitörhetjük véletlen!
A csavart vegyük
ki. Ne kapcsoljuk be a kormányzárat, a fellépő
erők hatására a zár eltörhet - Nálam
elég könnyen kijött a csavar.
Jelöljük meg
a kormánykerék helyzetét alkoholos filctollal.
Billegtetéssel
lazítsuk fel a kormányoszlopról, igazgassuk
át a kábeleket a lyukon és vegyük le.
|
|
|
|
|
Karbantartás:
Mivel a kormány nem sűrűn kerül levételre,
ecsettel seperjük ki a lerakódott port. Az oszlopburkolatot
műszerfal ápolóval töröljük tisztára.
A kürt csatlakozóját fújjuk be WD 40-el.
A légzsák csatlakozóját, - mivel aranyozva
van - elegendő sűrített levegővel kifújni.
|
A kormány
felszerelése: Nálam szerencsés esetnek
köszönhetően rendelkezésre állt a cseredarab,
így sem a bajuszkapcsolók, sem az oszlop nem mozdulhatott
el. Ha hosszabb ideig kormány nélkül marad az
autó ezek az alkatrészek elmozdulhatnak.
A kormány oszlop
felöli oldalán látható egy kiálló
perem ez szolgál az index bütykének visszabillentésére.
A kormány felrakása előtt ellenőrizzük, hogy
az index középállásba van, nehogy a bütyköt
eltörjük. Ellenőrizzük az általunk készített
jelek egybeesését az oszlopon és a keréken.
Dugjuk át a kábeleket az erre kiképzett lyukon
és a kormányt tegyük a helyére. Húzzuk
meg a kormánykerék rögzítő csavarját
(50 Nm). Dugjuk vissza a kürt csatlakozóját,
a kábeleket rendezzük eredeti helyzetbe. Forgassuk el
a kormányt 90 fokkal és rögzítsük
a légzsákok nagyon óvatosan! A csavart ne húzzuk
meg véglegesen. Tegyük helyére a másik
csavart és húzzuk meg. Forgassuk vissza a kereket
és húzzuk le az első csavart is. Ügyeljünk,
hogy a légzsák vagy a kürt kábelét
ne csípjük be.
|
|
|
Ellenőrzés:
Kössük vissza
az akkumulátort, adjuk be a rádió kódját,
állítsuk be az órát. Tanítsuk
be a motoradatokat. Tegyünk próbautat és ellenőrizzük a kormány
a kürt és a bajuszkapcsolók helyes működését.
A csatlakozó miatt szinte lehetetlen ferdén visszatenni
a kormányt - egyenes haladáskor a felső részének
közel vízszintesnek kell lennie. Ha az eltérés
nagyobb, mint 30° , akkor egy helyzettel mégis elcsúszott
a felrakási irányunk. 30° alatti eltérésnél
be kell szabályozni a kormánykereket. Erről
a Erzold könyv 131-es oldalán találsz útmutatást
ha szükséges lenne.
|
|
Sok sikert a kormányszereléshez
!
Fusim
|
v050715 szerkesztette:
ND
|
|
|