Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning    Szelepfedél tömítésről gondolatok

írta: Kakukk                     

Na igen… Történt vala, hogy kiszakadt a szelepfedél-tömítésem :-(

Mindez olajcserekor derült ki.

Előtte beleöntöttem a „Tribolin” nevű csodaadalékot, és valószínűleg kioldotta mindazon dzsuvákat (nincs rá jobb szó), amelyek még tömítettek ott :-(

Mondhatjátok, hogy „Kretén vagy, minek kellett beleönteni?” Hát pont ezért. Inkább költöttem most rá 3 eFt-ot, mint később esetleg jóval többet.

A lényeg, hogy olajcsere után ahogy kiálltam az aknáról, pár perc múlva már látszott is az aszfalton az olajfolyásra jellemző 3-4 pötty. :-(

 

 

Na, sikerült ideiglenesen javítani – magas hőt tűrő sziloplaszt felhasználásával …

Aha, de a másik oldal is elnyűtt volt, és a megnövekedett nyomás azt is szétvetette. Oda is sziloplaszt (inkább kevesebb sikerrel), de akkor már biztos voltam a cserében.

Nehezen vettem rá magam. Macerásnak látszik, veszélyes ügy, stb.

 

Ekkor jött BPeter, és mondta, hogy nem nagy ügy, csak egy-két dologra kell odafigyelni.

Úgyhogy eredeti (!) alkatrészt beszereztem, a minitalin hozzáértők segítségével motor szétkaptuk.

Szerencsém volt, mert a szél sem rezdült, a levegő tiszta volt a helyszínen.

 Egyébként egyet értek fent említett csapattaggal, hogy a higiénia ezügyben mindenek előtt és még így is ajánlott közvetlen utána egy alapos olajcsere.

 

 

A szétszedés nem nagy macera. Gyertyapipák kivesz, levegőcső lecsatol, vezérműszíj-borítás leszed, csavarok ki, szelepfedél levesz.

Ekkor jön a kínos rész.

A motor és a szelepfedél felfekvési területén ott van az összeállt olaj, valószínűleg elég vastagon.

Ezt le kell szedni, de lehetőleg a motorba ne kerüljön semmi belőle ( infot köszönöm El.Jani -nak ).

A legjobb megoldást AndrasM szállította a tisztításra, amikor is egy tapétavágó segítségével folytatta eddig is áldásos tevékenységét gépemmel kapcsolatban.

Ennek ferde vége szerencsésen kifele terelte a dzsuvát, illetve egyenletessége révén karcolást sem ejtett a fémen. Ezek nagyon fontos szempontok!

 

 

Még áttisztítottam egy ronggyal is az egészet, amit rendszeresen fújkáltam a gyorsan párolgó Carb Spray-vel.

(Ha nem tudod még mi az, akkor tekints be a „Az égés szükséges feltétele az oxigén” részlegbe, és csináld végig).

Ezek után a szelepfedél hasonló tisztogatása következett, majd az új tömítés ( CSAK gyárit ! ) illesztése. A régi lerángatásakor figyelni kell a csavarvezető hengerekre, mert azonnal kipotyognak a helyükről, pedig nagyon fontosak! Ezt a meghúzáskor érzékelheted.

A visszaszerelésnél jön a legnagyobb buktató.

Elvileg kb 7 Nm-rel kellene meghúzni a csavarokat – de szóljon az, akinek ilyet tudó nyomatékkulcsa van. Nekünk nem volt.

Tehát érzéssel kell meghúzni (elvileg a túlhúzást a csavarvezető nem engedi), és nem mindegy milyen sorrendben!

Kezd középen, és fokozatosan menj végig körbe a csavarokon – legjobb, ha harmadszorra vagy negyedszerre húzod meg teljesen a csavarokat (először kézzel, aztán egyre növekvő nyomatékkal). A képen jelezve van az általunk használt (és bevált) sorrend.

A lényeg, hogy egyenletes maradjon a tömítés, egyenletesen feszüljön meg.

 

Ennyi. Nem nagy meló, csak oda kell figyelni a részletekre.

Elvileg a szelepfedelet is ki lehetett volna mosni (petróleumos vagy benzines kád ajánlott hozzá), de a közeli vezérműszíj csere miatt én nem foglalkoztam vele.

 

Külön köszönet BPeter-nek, aki a lökést adta, AndrasM-nek, aki a tudását adta, és EL.janinak, aki a tapasztalatát adta. Illetve még egyszer mindannyiuknak a teljes aktivitásért a fent leírt folyamat során…

Kakukk

v050630                                 szerkesztette: ND

 

 Szereld magad és a Sufni tuning