Szelepfedél tömítésről gondolatok
írta:
Kakukk
|
Na igen… Történt
vala, hogy kiszakadt a szelepfedél-tömítésem
:-(
Mindez olajcserekor
derült ki.
Előtte beleöntöttem
a „Tribolin” nevű csodaadalékot, és valószínűleg
kioldotta mindazon dzsuvákat (nincs rá jobb szó),
amelyek még tömítettek ott :-(
Mondhatjátok,
hogy „Kretén vagy, minek kellett beleönteni?” Hát
pont ezért. Inkább költöttem most rá
3 eFt-ot, mint később esetleg jóval többet.
A lényeg,
hogy olajcsere után ahogy kiálltam az aknáról,
pár perc múlva már látszott is az
aszfalton az olajfolyásra jellemző 3-4 pötty. :-(
|
|
|
|
|
Na, sikerült
ideiglenesen javítani – magas hőt tűrő sziloplaszt felhasználásával
…
Aha, de a másik
oldal is elnyűtt volt, és a megnövekedett nyomás
azt is szétvetette. Oda is sziloplaszt (inkább
kevesebb sikerrel), de akkor már biztos voltam a cserében.
Nehezen vettem rá
magam. Macerásnak látszik, veszélyes ügy,
stb.
|
Ekkor jött
BPeter, és mondta, hogy nem nagy ügy, csak egy-két
dologra kell odafigyelni.
Úgyhogy eredeti
(!) alkatrészt beszereztem, a minitalin hozzáértők
segítségével motor szétkaptuk.
Szerencsém
volt, mert a szél sem rezdült, a levegő tiszta
volt a helyszínen.
Egyébként
egyet értek fent említett csapattaggal, hogy a
higiénia ezügyben mindenek előtt és még
így is ajánlott közvetlen utána egy
alapos olajcsere.
|
|
|
|
|
A szétszedés
nem nagy macera. Gyertyapipák kivesz, levegőcső lecsatol,
vezérműszíj-borítás leszed, csavarok
ki, szelepfedél levesz.
Ekkor jön a
kínos rész.
A motor és
a szelepfedél felfekvési területén
ott van az összeállt olaj, valószínűleg
elég vastagon.
Ezt le kell szedni,
de lehetőleg a motorba ne kerüljön semmi belőle (
infot köszönöm El.Jani -nak ).
|
A legjobb megoldást
AndrasM szállította a tisztításra,
amikor is egy tapétavágó segítségével
folytatta eddig is áldásos tevékenységét
gépemmel kapcsolatban.
Ennek ferde vége
szerencsésen kifele terelte a dzsuvát, illetve
egyenletessége révén karcolást sem
ejtett a fémen. Ezek nagyon fontos szempontok!
|
|
|
|
|
Még áttisztítottam
egy ronggyal is az egészet, amit rendszeresen fújkáltam
a gyorsan párolgó Carb Spray-vel.
(Ha nem tudod még
mi az, akkor tekints be a „Az égés szükséges
feltétele az oxigén” részlegbe, és
csináld végig).
Ezek után
a szelepfedél hasonló tisztogatása következett,
majd az új tömítés ( CSAK gyárit
! ) illesztése. A régi lerángatásakor
figyelni kell a csavarvezető hengerekre, mert azonnal kipotyognak
a helyükről, pedig nagyon fontosak! Ezt a meghúzáskor
érzékelheted.
|
A visszaszerelésnél
jön a legnagyobb buktató.
Elvileg kb 7 Nm-rel
kellene meghúzni a csavarokat – de szóljon az,
akinek ilyet tudó nyomatékkulcsa van. Nekünk
nem volt.
Tehát érzéssel
kell meghúzni (elvileg a túlhúzást
a csavarvezető nem engedi), és nem mindegy milyen sorrendben!
Kezd középen,
és fokozatosan menj végig körbe a csavarokon
– legjobb, ha harmadszorra vagy negyedszerre húzod meg
teljesen a csavarokat (először kézzel, aztán
egyre növekvő nyomatékkal). A képen jelezve
van az általunk használt (és bevált)
sorrend.
A lényeg,
hogy egyenletes maradjon a tömítés, egyenletesen
feszüljön meg.
|
|
|
Ennyi. Nem nagy
meló, csak oda kell figyelni a részletekre.
Elvileg a szelepfedelet
is ki lehetett volna mosni (petróleumos vagy benzines
kád ajánlott hozzá), de a közeli vezérműszíj
csere miatt én nem foglalkoztam vele.
|
|
Külön
köszönet BPeter-nek, aki a lökést adta,
AndrasM-nek, aki a tudását adta, és EL.janinak,
aki a tapasztalatát adta. Illetve még egyszer
mindannyiuknak a teljes aktivitásért a fent leírt
folyamat során…
Kakukk
|
v050630 szerkesztette:
ND
|
|
|