Hőmérő
beépítése a kapcsolófalba
írta:
ND
|
|
|
Egy másik cikkben
olvashatjátok ennek a hőmérőnek hasznosságát.
Tekintve, hogy az áruházlánc féláron
(800 Ft) adta akcióban, vettem kettőt.
A felső képen a már
félig kész hőmérő látható az
elemtartójával.
Az óra melletti
űres takarólapba építettem be (MK I-nél). Az óra
funkciót kihagytam belöle, mivel ott van mellette az eredeti óra
és az RDS-n keresztül bármikor lekérdezhető
a pontos idő. Nem lehet kiiktatni teljesen, azaz
rossz időt fog mutatni. A kvarc kiktatása nem járható
út, többet meg nem foglalkoztam a megfejtésével.
|
|
|
|
Ha szétszereltük
darabjaira, akkor először a képen látható
helyen vágjuk ketté egy fűrészlap segítségével
a műanyag előlapot. Ha valaki meg akarja őrizni az óra funkciót
is, akkor két plusz drót segítségével
könnyen megoldhatja. Ekkor a jobb oldalba ( továbbiakban
B oldal) visszahelyezzük az óra és a perc nyomógombját.
|
|
|
|
|
|
|
|
A panelt végül
is egy lyuksor felett vágtam el, ami a fűrészlap vastagságával
ki esett, így nem látható. Mivel az óra
funkciót nem tartom meg ezért a B oldal feleslegessé
vált.
|
|
|
|
A hátsó
műanyagrészből megtartottam az elemtartót és
a fedelét. A fix hosszúságú vezetékek
olvasztós ragasztópisztollyal rögzítettem,
szigeteltem el, de erre csak az utolsó fázisba kerül
sor.
|
|
|
|
|
|
|
|
A takaró műanyagból
fogó és tapétavágó segítségével
távolítsuk el a középen lévő tartószerkezetet,
csak a négy kis pozicionáló fülecske maradjon
meg. Jelöljük meg nyíllal, hogy melyik fele néz
felfelé, hogy a beszabás folyamán ne rontsuk
el a pozicionálást.
A hőmérő "A"
oldali előlapi műanyagát a képen látható
módon kell farigcsálni, de az még fog finomodni
fog az illesztés során. Fémfűrészlap,
tapétavágó kés és oldalcsípő
fogóval pillanatok alatt ilyen lesz. (Nekem kicsit tovább
tartott, míg megterveztem ;-)))
A felső oldali peremet
teljes hosszába levágtam, úgy, hogy a csavar
talpa megmaradjon, valamint az alsó kitüremkedés
képen lévő jobb végéből lejött
még két mm. Ez az utóbbi rész kilóg
a takaró idom pozicionáló fülecskéi
közül, de beilleszkedik a kocsiban lévő üregbe.
|
|
|
|
Amikor elvágtuk
a panelt, akkor a "B" oldalon lévő nyák
részeket, átkötéseket, funkciókat
ki kell alakítanunk az "A" oldalon. A vágási
felületen 1-7 csatlakozási pont van, ezeket a következőben
részletesen tárgyalom. Megjelöltem még
9 - 14 pontokat, hogy könnyebb legyen beazonosítani
azokat a helyeket, ahol forrasztanunk kell majd.
1 - Ezt a felületet nem kell kötni,
a szélső lyukba forrasszuk be a negatív táp
vezetéket.
2 - Ez tulajdonképpen
a Celsius / Faranheit mértékegység kapcsoló.
Esetünkben ezt fixálhatjuk egy rövidzár
segítségével, vagyis a 2 és a 6-os felület
közé tegyünk rövidzárat. Fizikailag
egy drótot (alkatrészlábból)
forrasszunk 9-esbe és az alkatrész
oldalon vezetve hajlítsuk vissza a 2-es nyákfelületre
és oda forrasszuk.
3 - Mode kapcsoló
egyik vége. Az új külső/belső hőmérést
váltó kapcsolónk egyik végét
forrasszuk majd ide. De mivel ez pilótavizsgás, ezért
a 12-es lyuk magasságában szakítsuk meg az
5-ös és a 4-es fólia folytonosságát
egy tapéta vágóval. Utána a nyák
szélén lévő 3-4-5 pontokat kapargassuk meg
és az így nyert nagyobb felülethez már
hozzá tudjuk forrasztani a kapcsolónk egyik drótját
(fehér)
|
|
|
4 - a perc állításához
szükséges, kihagyhatjuk az átkötését
5 - a "B"
oldali panelen van egy kapcsolóhely de mi azt nem használjuk
alapból sem, de van egy rövidzár , amit át
kell vinnünk az "A" panelre. Vagyis az 5 és
7 pont között rövidzárt kell létrehoznunk
A 7-es fólia túlsó végén, ahol
az érzékelők vannak beforrasztva van még egy
üres furat, az alkatrész oldalon vezessük át
(egy későbbi képen sárga színű) drótot
és forraszuk a 10-es furatba. A 12-es furatot és a
megtisztított 13-as felületet folyassuk meg cinnel.
A 13-as felület valójában az 5-s lesz, mert a
folytonosságát megszakítjuk, hogy a 3-as forrasztási
felületét megnöveljük.
|
|
6 - Ez a pozitív
táp, az óra, perc , Mode kapcsolók egyik vége,
nekem csak a táplálás és az új
külső / belső váltó nyomógomb csatlakozik
ide. A tápot és a kapcsoló másik végét
(piros) forrasszuk be a 11 ponttól a nyák széléig
megtisztított területhez. Úgy, hogy a drótokat
fel hajtjuk az alkatrész oldal felé. Ott van ugyan
mellette egy üres fúrat, de ne használjuk, mert
a kijelző műanyag átvezetőjének útban lesz,
kínlódtam míg rájöttem mi a hasfájása
;-)))
7 - az óra állítás
egyik ága és a nálunk alapból nem használt
plusz nyomógomb egyik oldala. A szükséges átkötést
az 5-ös felületnél tárgyaltam.
|
|
|
|
|
|
Előbb - utóbb
a kezünkbe lesz a működő hőmérő beépítés
kész állapotában. Az új külső/belső
váltó nyomógombot egy rossz videóból
mentettem át. de ez szabadon választott.
A Mondeo takaró
lemezének anyagához a ragasztó pisztoly műanyaga
nem tapad kellően, így a legvégén pillanatragasztóval
helyettesítettem, de addig jó szolgálatot tesz
a ragasztó.
A képen jobb
oldalt látható fémhenger a kvarc, nem lehet
kiiktatni, mert a mintavételezést és az lcd
frissítést is működteti ;-(((
|
|
|
|
Az érzékelőket
levettem a panelről, elvileg polaritás függetlenek,
de azért megjelöltem és úgy toldottam
meg. A jobb oldali nyitott végű tartalmazza a belső termisztort,
a két lábat el kell szigetelni egymástól.
A középső hurkában a külső termisztor (jeladó)
van. Ez eredetileg a mellette lévő háromszögben
volt, abból fejtettem ki és tettem a zsugorcsőbe.
A zsugorítás során vigyázzunk a hő hatásra!!!
65,5 foknál kiakadt a műszer és csak hibát
jelzett ki. némi hűtés hatására magához
tért.
Sokat kínlódtam
a kijelző pozicionálásával, az üvegre
ragasztott eredeti távtartó ragasztót kicseréltem egy
teljes hosszába végigfutóval, az hiányzik
a képen látható kétoldalas ragasztóból
(ezt is adták hozzá).
|
|
|
|
|
|
|
|
Itt van egy működő lecsupaszított
deszka modell.
Látható
a kivezetett belső hőmérő érzékelő, a fehér
drót végén lévő fekete csepp. A váltást
végző nyomógomb és az elemtartó.
|
|
|
|
A kocsiban az óra
mellett találunk egy kis műanyag lemezt amihez tudjuk rögzíteni
a kábelt és a rajta lógó elemtartót.
A gyorskötöző fejét át kell forgatni majd
bal oldalra, mert az óra hátsó felénél
útban lesz!
|
|
|
|
|
|
|
|
A takarón való lyukat
a kocsiban ülve határozzuk meg a vezető szemszögéből!
Más szemből és egy bal
felső nézőpontból a hasznos ablak elhelyezkedése.
|
|
|
|
A külső érzékelőt
a vezető oldali küszöbön lévő tömítő
belső lyukjába rejtettem el, csak nem előre felé mint
a képen, hanem hátra, hogy az ajtó zárási
szöge minél kevésbé érintse, nyomhassa
össze.
|
|
|
|
|
|
|
|
Itt látható, hogy a külső
érzékelő drótja láthatatlanul eldugható.
A felvezetést
is alatta oldottam meg, a drót itt képletesen van
még csak befűzve hogy lehessen látni, de a jobb oldali
takaró alatt lehet felvezetni a műszerfal alá a vezetéket
láthatatlanul.
Fontosnak tartom a könnyű
szerelhetőséget, mert a műszerfal borítás mobilitása
csak így őrizhető meg, pl.: lamellák ragasztgatása,
vagy kilométeróra javítása esetére.
|
|
|
|
A belső hőmérőt
mobilan hagytam, hogy tudjak mérni majd kifuvott levegő hőmérsékletet
is. Most a két elem közé szorítottam be
a kormányoszlop jobb oldalán. A lényeg, hogy
ne mérje a tűző napot.
Ami még hátra
van részemről, a világítás megoldása.
Erre egy sötét zöld led-et szánok. Kis áram
átfolyatása mellett, hogy szórtabb fényt
kapjak. Az erősebb fény az üvegen visszaverődik. Ennek
mértéke és elhelyezése még várat
magára. Még a feszültség kinyerésének
optimális helyét is keresem. Legegyszerűbbnek az óra
világítása tünik megcsapolhatónak.
Mihelyst ezeken túl leszek kiegészítem a leírást.
|
|
|
|
|
|
|
|
Valami ilyen, vagy ennél jobb
eredményre számíthattok majd.
Mindenki maga dönti el, hogy ideje,
igénye, kézügyessége mit enged meg neki
Jó szerelgetést kívánok.
ND
v041105
Időközben előkerült a papirja
a hőmérőnek, azért felrakom, mert sok külsőre
hasonló modellt lehet találni az áruházak
polcain.
v041108
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sziasztok!
1000Mester küldte
ezeket a képeket. Elmondása szerint, már előttem
barkácsolta ugyanezt a témát. Ebből is látni,
hogy ez egy nagy hiányossága a Mondinak ;-))). Csak
nagyobbal ne találkozzunk soha ;-)))
A copyright jogán
nem vesztünk össze. ;-)))
Látni való,
hogy sokkal több gondot fordított az esztétikára
nálamnál.
Tán elromlott,
vagy egyébb megfontolásból lecserélte
a harmadik képen látható mindent tudó
csodamasinára. De vajon miért nem hozta egy síkba
a rádióval az előlapját?
v050117 Üdv
ND
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|