Baráti beszélgetések során többször
felmerült a Zetec motorok „jó
étvágya”. Igaz, a kocsi is nagy, és azt a 1700-1800 kg-t meg kell
mozdítani. Érdekes módon az országúti fogyasztások nem rosszak, előfordul
a 7-8 liter/100km. Tehát a városi fogyasztás az, amin faragni kellene
elsősorban. Egy 2000-es kombi lenyeli városban a 13-14 litert. A mai
benzinárak mellett nem kell bizonygatnom, miért szerettem volna a városi
fogyasztást csökkenteni. Az ötlet onnét jött, hogy amikor zöldkártyára
vittem a kocsit láttam, hogy a kipufogógáz oxigén tartalma alacsony.
Vagyis magasabbat is elfogadna a gép. Az alacsony oxigén a
NOx (nitrogén
oxidok) csökkentése érdekében van. Ám így a kocsi több benzint fogyaszt,
mintha az oxigén szintje magasabb lenne. Különben is a NOx kibocsátás alapjáraton nem nagyon van jelen. Vagyis, hogyan
tudnánk rávenni a motort, hogy több oxigént engedjen ki magából? Magyarul
mondva kevesebb benzint égessen alapjáraton.
Első ránézésre sehogy.
Ha tovább gondolkodunk, kiderül, hogy az ECU-t
kell valahogy átejtenünk. Végül arra gondoltam, hogy, ha az
ECU-val azt
közöljük, hogy (normál működés esetén) túl kevés az oxigén, akkor az meg
fogja az értékét emelni. |
|
A fenti képen nagyjából látható a
motor üzemanyag szabályzási rendszere. A lambda szonda érzékeli a kipufogó
gázban lévő maradék oxigént. Ezt jelenti az ECU-nak. Ha az értékek kívül
esnek az ECU által elvártaktól, akkor az ECU beavatkozik. Vagyis több vagy
kevesebb naftát enged a motorba az injektorok által. |
A lambda szonda által
szolgáltatott kb. 0,2 és 0,9 V között mozgó feszültséghez, ha további 0,2
V-ot hozzá adunk, akkor az ECU azt hiszi, hogy kevés a kibocsátott oxigén
(azaz sok a nafta) és válasz képen úgy avatkozik be, hogy evvel a plusz
két tized volttal együtt kapja vissza az elvárt értéket. Magyarul kevesebb
benzint enged az égés térbe.
Az átalakításhoz nem kell más,
mint egy 0,2 ohmos ellenállás és egy kis forrasztgatás.
A Zetec
motorokhoz klasszikus 4 vezetékes lambda szonda kapcsolódik. Ebből két
vezeték a szonda fűtését adja. A másik kettőn vesszük le a mérés
eredményét. Ahogy ez a jobboldali képen látható. |
|
|
|
|
Érdekes, hogy a szonda fűtésének egyik
vezetéke a testre kapcsolódik, míg a mért értéket szállító két vezeték
egyike szintén a testre kapcsolódik. Valamint érdekes még az is, hogy a
fűtés –járó motornál- kerek 1 Ampert vesz fel állandóan. (Meleg motornál
is fűtjük a szondát!)
Ha a
fűtés áramkörébe egy 0,2 ohmos ellenállást sorba bekötünk, akkor szinte
pontosan 0,2 volt fog esni rajta. A szonda fűtésének teljesítmény
csökkenése nagyjából 1%-os lesz, ami nem számottevő. Szóval ennek az
ellenállásnak a szonda felé eső részére kell kötni a mérési érpár testelő
vezetékét. Így a mérés alapból 0,2 voltról indul és nem nulláról. Vagyis
megvalósítottuk a plusz 0,2 volt hozzáadását. |
A kapcsolás kivitelezése
elég egyszerű. A két testelő vezetéket vágjuk el és a fenti rajz alapján
kössük be az ellenállást.
Először húzzuk szét a lambda
csatiját a motor alatt. Mind a két részét fűzögessük addig, hogy felülre,
a hűtőradiátor mögé kerüljön. Így könnyebb
szerelni.
A kábelek színkiosztása
nagyjából látszik a képeken, de ide
írom.
Fűtés test fekete-sárga
Szonda test barna Fűtés plusz lila-sárga
Szonda jel fehér
|
|
|