A világítás kapcsoló rejtelmei
írta: Kakukk
|
Történt
anno, hogy megvettem az én „kis” kombi Mondim. Szegényke
törött első lökössel jött. Meghegesztettem
és kipótoltattam, de a javítás mellett
a feszültségtől és a hőmérséklettől
(idén január) újra elrepedt. Ezután
még jött egy gonosz kis kerítés, így
már két helyen törött volt.
Párommal
megtanakodva a csere mellett döntöttünk. Ekkor dobott fel a Mondeo Club oldalára Szundi mester egy
hasonló színű bontandó Mondit hibátlan
lökössel, benne ködlámpával. Eddig
nekem első ködös nem volt, így persze, hogy örültem
neki és rohantunk érte…
|
Na de
az első ködhöz új kapcsoló is kell!
Ennek
beszerelésekor jött a „szép” világ…
Ki és
beszerelés.
Ez még
nem súlyos. ;-)
A műszerfal
ezen területét egy egyszerű csavarhúzóval
ki tudod pattintani. A képen a „célszerszám”
pont az egyik fülnél van. A második valahol a
kormánykerék mögött elbújik – illetve
van egy alsó is, nagyjából középen.
|
|
|
|
|
Na,
ha ezt kikaptad, akkor kezedbe kerül a cucc, rajta a csatikkal. Ezeket óvatosan szedd le – jófajta
Ford dugaszok, bírják a strapát és
természetesen mind a négy más elven működik.
A lapos kis fekete csatlakozóval óvatosan, nekem nagyon
be volt szorulva – egy rádiós-fogó nagy segítséget
jelenthet a kioperálásában.
A
kezedben maradt cuccból csillagcsavarhúzó segítségével
operáld ki a fehér tartót. Ezek után
dobd félre a műszerfal részét – lehet kelleni
fog még… ;)
|
Keress
egy erős gémkapcsot, vagy hasonló vékony eszközt,
és ezzel már le is tudod szedni a tekerőt – anélkül
könnyebb lesz szétszedni. Én egy cd-romhoz mellékelt
tálcanyitó tüskét használtam.
Erősen be kell nyomni, és közben lehúzni a kapcsolóról
a fejét.
Ha
nincs fényszóróállításod,
akkor a helyét takaró műanyag lapot is kapd le a hátul
lévő fehér izét elfordítva kicsit jobbra
(vagy balra). Ezt most jól megaszondtam, de ha ott leszel,
akkor rájössz mire gondolok...
Ezek
után már csak le kell pattintani az előlapot, és
ki kell tolni a helyéről a kapcsolótestet (két
oldalt benyomva a füleit). Előrefele fog kijönni, hátra
csak eltörni tudod.
Visszaszereléshez
már csak fordított sorrendben kell a fentieken végigmenni.
De előtte még ellenőrizd az egy vagy két égőt
(kiviteltől függően), 12 V, 1,2W, foglalat nélküli, 5301 W2 x 4,6d
.
|
|
|
|
|
Intermezzo: Miért
is szedtem darabokra? Mert valami oknál fogva az új
ködlámpa beszerelése után ha felnyomtam
a hátsó ködöst is, akkor levágta a
vezérlőelektronika biztosítékát. Elszállt
pár 7,5 A-es biztim a tesztelés alatt – így
jutottam el a kapcsolóhoz, mint hibaforráshoz.
Kapcsolótól függően
többféle lábkiosztással fogsz találkozni. A csak hátsó ködlámpás,
és az első ködlámpás között
a tok színén túl (szürke-zöld/sárga-zöld)
még a 10-es láb is a különbség. Ez hibádzik
az egyszerűbb verziónál – ergo az az első köd
lába. ND-énél még a 7 és 9 láb
sincs meg – gyanítom
a fényszóróállítással
van összefüggésben.
Haladunk, ahogy kell! Gyerünk,
mérjük ki multiméterrel ki kivel van együtt.
Ahogy azt Móricka elképzelte…
|
Méregettem, értelmes
eredményt nem kaptam. Ekkor ajánlotta fel egy ismerősöm
a Haynes-ből a kapcsolási rajzot. Azt leszűrtem, hogy
a multit eltehetem a helyére nyugodtan…;-(
Úgyhogy inkább szedjük
szét a testet. Kicsit macerás, nem akar engedni. A
képen láthatóan fent kapaszkodik.
Nem egyszerű kibűvészkedni, hiszen szorul is, és van
még mire figyelni; de megoldható, bár az anyagroncsolás
határán kell feszegetni…
|
|
|
|
|
Ja, mire kell nagyon figyelni?
A három képen látható. A kapcsoló
mindkét oldalán megtalálható ez a lyuk,
benne egy kis rugóval és egy mini golyóval.
A rugó és a golyó
a legutolsó két képen látható,
viszonyítási alapként a kapcsolóval.
|
Egyik felelős a kapcsoló
kihúzásakor való megakadásokért,
másik pedig a parkolófénynél való
betolásból való visszapattanásért.
Ezeket tartja a képen látható
két hosszú „kinövés”. Ez azért
szerencsés, mert amint lehúzod a csati hátsó
felét, a rugó azonnal elpattan, ha nem vigyázol
rá. Nem kívánom neked azt a keresgélést,
amit én vágtam le akkoriban…
Na, ha már szétkaptad,
akkor örülj. Menj el aludni, frissülj fel, stb. Aztán
nézd meg. Szép. Réz.
|
|
|
|
|
Nézd át az elvét.
Középen van egy T elem
– ez kapcsolja az lábak középső blokkját. Összeszerelésnél
majd a középső résznél figyelj arra, hogy
a T-n belül is vannak érintkezők (7 és 9 láb).
A T fölötti kör
alakú részen vannak a felső és alsó
láb-szegmenset (1-5 és 11-15) kapcsoló érintkezők.
Láthatóan egyszerre több lamellát is zárnak.
Na ezt mérje ki aki tudja…
|
Végülis nem akarom
tovább húzni az időt. Összerakni nem bonyolult.
A golyókat majd a rugókat egyszerűen egy lapos csavarhúzóval
be tudod nyomni – illetve a fent említett, középen
lévő lamellákra kell ügyelni (én ezek
miatt kénytelen voltam szétkapni még kétszer)…
Sok sikert annak, aki belevág
Megjegyzés: Ettől a hibám
még megmaradt – bár most már nem vágja
le egyből, csak fokozatosan, kb 10 perccel a bekapcsolás
után.
Üdv
Kakukk
|
|
|
|
|
v050828 szerkesztette:
ND
|