Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning            A világítás kapcsoló rejtelmei 

írta:   Kakukk                                      

Történt anno, hogy megvettem az én „kis” kombi Mondim. Szegényke törött első lökössel jött. Meghegesztettem és kipótoltattam, de a javítás mellett a feszültségtől és a hőmérséklettől (idén január) újra elrepedt. Ezután még jött egy gonosz kis kerítés, így már két helyen törött volt.

Párommal megtanakodva a csere mellett döntöttünk. Ekkor dobott fel a Mondeo Club oldalára Szundi mester egy hasonló színű bontandó Mondit hibátlan lökössel, benne ködlámpával. Eddig nekem első ködös nem volt, így persze, hogy örültem neki és rohantunk érte…

Na de az első ködhöz új kapcsoló is kell!

Ennek beszerelésekor jött a „szép” világ…

Ki és beszerelés.

Ez még nem súlyos. ;-)

A műszerfal ezen területét egy egyszerű csavarhúzóval ki tudod pattintani. A képen a „célszerszám” pont az egyik fülnél van. A második valahol a kormánykerék mögött elbújik – illetve van egy alsó is, nagyjából középen.

 

 

Na, ha ezt kikaptad, akkor kezedbe kerül a cucc, rajta a csatikkal. Ezeket óvatosan szedd le – jófajta Ford dugaszok, bírják a strapát és természetesen mind a négy más elven működik.

A lapos kis fekete csatlakozóval óvatosan, nekem nagyon be volt szorulva – egy rádiós-fogó nagy segítséget jelenthet a kioperálásában.

A kezedben maradt cuccból csillagcsavarhúzó segítségével operáld ki a fehér tartót. Ezek után dobd félre a műszerfal részét – lehet kelleni fog még… ;)

 

Keress egy erős gémkapcsot, vagy hasonló vékony eszközt, és ezzel már le is tudod szedni a tekerőt – anélkül könnyebb lesz szétszedni. Én egy cd-romhoz mellékelt tálcanyitó tüskét használtam. Erősen be kell nyomni, és közben lehúzni a kapcsolóról a fejét.

Ha nincs fényszóróállításod, akkor a helyét takaró műanyag lapot is kapd le a hátul lévő fehér izét elfordítva kicsit jobbra (vagy balra). Ezt most jól megaszondtam, de ha ott leszel, akkor rájössz mire gondolok...

Ezek után már csak le kell pattintani az előlapot, és ki kell tolni a helyéről a kapcsolótestet (két oldalt benyomva a füleit). Előrefele fog kijönni, hátra csak eltörni tudod.

Visszaszereléshez már csak fordított sorrendben kell a fentieken végigmenni. De előtte még ellenőrizd az egy vagy két égőt (kiviteltől függően),       12 V, 1,2W, foglalat nélküli,  5301 W2 x 4,6d .

 

 

 Intermezzo: Miért is szedtem darabokra? Mert valami oknál fogva az új ködlámpa beszerelése után ha felnyomtam a hátsó ködöst is, akkor levágta a vezérlőelektronika biztosítékát. Elszállt pár 7,5 A-es biztim a tesztelés alatt – így jutottam el a kapcsolóhoz, mint hibaforráshoz.

Kapcsolótól függően többféle lábkiosztással fogsz találkozni. A csak hátsó ködlámpás, és az első ködlámpás között a tok színén túl (szürke-zöld/sárga-zöld) még a 10-es láb is a különbség. Ez hibádzik az egyszerűbb verziónál – ergo az az első köd lába. ND-énél még a 7 és 9 láb sincs meg – gyanítom a fényszóróállítással van összefüggésben.

Haladunk, ahogy kell! Gyerünk, mérjük ki multiméterrel ki kivel van együtt. Ahogy azt Móricka elképzelte…

Méregettem, értelmes eredményt nem kaptam. Ekkor ajánlotta fel egy ismerősöm a Haynes-ből a kapcsolási rajzot. Azt leszűrtem, hogy a multit eltehetem a helyére nyugodtan…;-(

Úgyhogy inkább szedjük szét a testet. Kicsit macerás, nem akar engedni. A képen láthatóan fent kapaszkodik. Nem egyszerű kibűvészkedni, hiszen szorul is, és van még mire figyelni; de megoldható, bár az anyagroncsolás határán kell feszegetni…

 

 

 Ja, mire kell nagyon figyelni?

A három képen látható. A kapcsoló mindkét oldalán megtalálható ez a lyuk, benne egy kis rugóval és egy mini golyóval.

 

A rugó és a golyó a legutolsó két képen látható, viszonyítási alapként a kapcsolóval.

Egyik felelős a kapcsoló kihúzásakor való megakadásokért, másik pedig a parkolófénynél való betolásból való visszapattanásért. Ezeket tartja a képen látható két hosszú „kinövés”. Ez azért szerencsés, mert amint lehúzod a csati hátsó felét, a rugó azonnal elpattan, ha nem vigyázol rá. Nem kívánom neked azt a keresgélést, amit én vágtam le akkoriban…

Na, ha már szétkaptad, akkor örülj. Menj el aludni, frissülj fel, stb. Aztán nézd meg. Szép. Réz.

 

 

Nézd át az elvét.

Középen van egy T elem – ez kapcsolja az lábak középső blokkját. Összeszerelésnél majd a középső résznél figyelj arra, hogy a T-n belül is vannak érintkezők (7 és 9 láb).

A T fölötti kör alakú részen vannak a felső és alsó láb-szegmenset (1-5 és 11-15) kapcsoló érintkezők. Láthatóan egyszerre több lamellát is zárnak. Na ezt mérje ki aki tudja…

Végülis nem akarom tovább húzni az időt. Összerakni nem bonyolult. A golyókat majd a rugókat egyszerűen egy lapos csavarhúzóval be tudod nyomni – illetve a fent említett, középen lévő lamellákra kell ügyelni (én ezek miatt kénytelen voltam szétkapni még kétszer)…

 

Sok sikert annak, aki belevág

 

Megjegyzés: Ettől a hibám még megmaradt – bár most már nem vágja le egyből, csak fokozatosan, kb 10 perccel a bekapcsolás után.

  Üdv            Kakukk

 

 

 

 v050828                    szerkesztette:  ND             Szereld magad és a Sufni tuning