Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Egy kis ablaktörlő tuning

írta:   AndrásM                    

Régóta gondolkodom azon, hogyan lehetne az anyósoldali ablaktörlő lapátot rávenni arra, hogy nagyobb szögben törölje az ablakot. Most a két ablaktörlőlapát gyakorlatilag párhuzamosan mozog. Ezzel az a probléma, hogy az egyik irányú mozgás során az összegyűjtött vizet a visszainduláskor az ablaktörlő otthagyja maga mögött a szélvédőn. Ez aztán szépen elkezd lecsorogni, ami elvonja a sofőr figyelmét és idegesítő is.

 Megfigyeltem más kocsikon, hogy az anyós ablaktörlőlapátja jóval nagyobb szögben mozdul, mint a sofőré. Tehát más gyártók is találkoztak evvel a problémával.

A jobb oldali képen látszik, hogy az anyós ablaktörlője a belső tükör széléig mozdul.

 

 

Az elvi megoldás nagyon egyszerű, jobboldali lapát karját le kell rövidíteni az ablaktörlő mechanikában, hogy nagyobb szögben fordítsa a tengelyét.

Nézzük meg lehetséges-e?

A fekete szellőzőrács levétele után ez a kép tárul elénk. A tengely karján van egy furat. Mintha valaki azért fúrta volna oda, hogy a csuklópontot oda helyezve az ablaktörlőlapát nagyobbat tudjon mozdulni. Mintha lenne olyan változat is, szent Mondeonkból, ami nagyobbat töröl.

 

Ezen a képen az látható, hogy a szellőzőrács mintha úgy készült volna, hogy a nagyobb elfordulás is elférjen.

 

Ennyi egybeesés nem lehet véletlen, nosza helyezzük a csuklópontot át a másik furatba.

 

 

Ehhez ki kell vegyük a teljes ablaktörlő mechanikát, ami nem nagy feladat négy csavar tartja.

 

Húzzuk le az elektromos kábelt, buktassuk ki a mechanikát a helyéről.

A két ablaktörlő lapátot összekötő hajtókart pattintsuk le a karok gömbjeiről. A tengely alján lesz egy Seeger gyűrű, könnyű levenni. A tengely és a karja már kinn is van.

Most ki kell vennünk a gömböt a helyéről. Hogy át tudjuk helyezni. Rossz hír, hogy a gömb tengelyét mint szegecset rögzítették a karra. Tehát le kell reszelni a szegecs fejét, hogy ki lehessen ütni.

 

 

 

Ha kint van, akkor jön egy újabb rossz hír. Mitől fog a gömb a másik furatban maradni, mivel lereszeltük a szegecs részét. Ki kell fúrni középen úgy, hogy egy M4-es menetet lehessen vágni bele.

A beletekert csavar egy alátéttel fogja a szegecs fejét helyettesíteni.

 

Ekkor derül ki, hogy a karban az előre elkészített furat kisebb, mint ami szükséges. Fúrjuk fel egy 7-es fúróval. Így is ütni kell a helyére. Mehet bele az M4-es csavar alátéttel. Tegyük a helyére a tengelyt, a seegeres rögzítést se feledjük. Pattintsuk vissza a hajtórudat.

Itt már az új helyre átszerelt gömbbel látható a mechanika.

Egy fontos dologról nem esett még szó. Amikor lereszeljük a szegecset, megsértjük a korrózióvédő kadmium bevonatot a karon. Fessük be rozsdavédő festékkel ezt a részt a beszerelés előtt!

 

 

Ezután mehet vissza az egész a kocsiba.

Itt látható, hogy az eredetileg párhuzamos lapátokhoz képest most az anyós ablaktörlője jóval nagyobbat mozdul. A maga mögött hagyott vizet a másik lapát rögtön letörli. A törlési szünetekben nem folydogál patak a szélvédőn.

Boldog is lehetne a szerény Mondeo tulajdonos, hogy milyen szépen megoldotta a problémát az előkészített lehetőségeket feltárva. De… Ezt a megoldást a gyakorlatban használva kiderül, hogy a szélvédőn folydogáló pataknál sokkal zavaróbb a sofőr látóterébe bekerülő anyósoldali ablaktörlő lapát. Ez annyira zavarónak bizonyult, hogy visszaállítottam az eredeti állapotot. De nem hagyott nyugodni a dolog.

Ezen a képen a két ablaktörlő lapát által törölt területek látszanak. Piros vonallal jelöltem az eredeti véghelyzetét az anyós oldalinak. A lapátokat egy nagybevásárló autós osztályán vettem. A dobozán, a többi között, a Mondeo is megtalálható volt. Egyformák, mind a kettő 55 cm-es (22”-os). A nagykönyv a vezető oldalra 20,5" (52 cm), míg utas oldalra 20" (50 cm) az ajánl MKI kombinál.

Ezek után felmerül az ötlet, hogy a pilóta oldalra a gyárinál is nagyobbat kellene tenni, az anyós oldalra a gyárinál kisebb kellene. Így talán elérhető, hogy a két lapát által bejárt terület ne végződjön függőleges vonallal. Vásároltam egy 60 cm-est (24”-os) és egy 40 cm-est (16”-ost). És felszereltem. Sajnos nem oldódott meg a dolog így sem, bár sokat javult. A patak nagyságrenddel kisebb lett, de továbbra is létezett.

 

 

 

 

 

Úgy döntöttem, mégis áthelyezem a hajtókar csuklópontját, de nem az előzőleg használt furatba, hanem egy teljesen új furatot készítek. Ezzel újból nagyobb szögben töröl az anyós ablaktörlő lapátja, de nem olyan nagyot, hogy a sofőrt zavarja.

Ezen a képen bal oldalon látható az eredeti állapot, jobboldalon az új furat. Úgy készítettem, hogy a két eredeti között legyen „félúton” és ne gyengítsem el lehetőleg a hajtókart.

Aztán visszaszereltem a gömböt.

 

 

Újabb korrózióvédő festés és mehet vissza a helyére, mehet a mechanika a kocsiba.

Ezen a képen látható az eredmény. Az anyós oldali kar nagyobbat töröl, de nem lóg bele nagyon a sofőr látószögébe. De… De kb. egy centinyi vizet még mindig hagy maga után.

 

Régóta gondolkodtam rajta, hogy, ha a lapát nem állna teljesen sugár irányba, akkor kevesebb vizet tolna maga előtt. Gondoltam egy merészet és hajlítottam a karon pár fokot, persze vigyázva arra, hogy ne csavarodjon közben meg.

Ezen a képen látható a finoman hajlított kar. Így kevesebb vizet tol maga előtt és nem is hagy maga mögött semmit, mert a másik lapát rögtön elviszi a vizet.

 

 

 

Itt látható, hogy a meghajlított kar az alaphelyzetben sem okoz problémát.

            

Ha már itt járunk, ellenőrizzük, hogy az ablaktörlő lapátok helyesen állnak-e. Terhelés nélkül szépen derékszögben kell lenniük a szélvédőre. Kicsit emeljük meg a kart, hogy ne szorítsa a gumit az üvegre és ellenőrizzük a derékszöget. Ha nem áll jól, akkor a kart óvatosan csavarjuk meg. Ezt a műveletet addig ismételjük, míg a megfelelő szöget nem kapjuk.

 

 

Most jöjjön a spricni. Aki szélvédő mosó folyadékot használ, annak nem kell félnie a vízkövesedéstől. (Akinek vízköves a spricnije, annak ki kell szerelnie, és vízkőoldó folyadékban kell áztatnia.)

A spricniben található két gömböcske határozza meg, hogy a víz a szélvédő mely részén fog landolni. Klasszikus módon, egy gombostű segítségével tudjuk a kívánt irányt beállítani.

Állítsuk ezeket a gömböcskéket úgy, hogy arányosan „lőjék” az ablakot. A bespriccelt területek ne fedjék egymást, és ne kerüljön spriccelt víz az ablaktörlők által törölt területen kívül. Ott megint csak patak fog csordogálni.

Összefoglalva: Az „egy nagy - egy kicsi” lapát már rengeteget javít a dolgon, ha csak ezt megcsinálod, akkor a szélvédő közepén folydogáló patak, az elfogadható értéken belülre kerül. Ha van kedved ennél többet tenni, akkor ez a cikk talán ellát ötletekkel.

Kellemes szerelgetést!

AndrásM                      

 

Felhasznált szerszámok:

Ph3-as kereszthornyú csavarhúzó, T30-as torx, 14-es dugókulcs - a szellőzőrács és az ablaktörlőlapát le/felszereléséhez

Reszelő, satu, kalapács, 3.5 mm-es és 7 mm-es fúró, M4 menetfúró - a gömb áthelyezéséhez.

8-as dugókulcs - a  mechanika ki/beszereléséhez

 

Felhasznált anyagok:

1 db M4x20 csavar, 1 db M5 alátét, egy ecsetnyi Hammerit festék, egy 60 és egy 40 cm-es ablaktörlő lapát

v050828                            szerkesztette: ND           Szereld magad és a Sufni tuning