Vissza a kezdőlapra !        A belső világítás elhalványítása

                                  írta:   AndrásM                

Kellemes látvány, ha kocsi belső világítása nem egyszerűen kikapcsol, hanem lassan elhalványodik. Sok kocsiban ez gyárilag megtalálható, de általában csak a magasabb felszereltségben.

v060208                         Szerkesztette:  ND

 

Házilag kis felkészültséggel és fáradsággal komfortosíthatod. A költség sem mellékes, a tranzisztor kevesebb, mint 200 Ft, a kondi talán 50 Ft.

Az armatúra folyamatosan kapja + és – tápot, illetve kap egy kapcsolt mínuszt, ami meggyújtja a lámpát. Működés közben a plusz mindig „élő”, a kapcsolt mínusz a normál üzemhez kell, a fix mínusz pedig akkor kell, ha az ajtót nem nyitjuk ki, de szükségünk van a belső világításra.

A kapcsolás nagyon egyszerű. A TIP 147-es egy P típusú Darlington "tranzisztor" (IC). nagy áramerősítést tud (az ára, hogy magasabb munkaponti feszültség kell a bázis és az emitter közé) és nagy az áramterhelhetősége. Az izzó áramignye kb. 0,9 amper, ezzel a tranzisztorral a bázis áramigénye 0,9 mA. A 100 uF-os kondenzátor lehet 16 voltos is. Tulajdonképpen egy emitterkövető kapcsolásról van szó, az elhalványítást a kondenzátor hozza létre. A kisütését a tranzisztor bázisárama intézi. A teljes elhalványodás ideje kb. 4 másodperc. A tranzisztort (egyelőre) egyszerűen ráragasztottam az armatúrára. A flexibilis kábelek fontosak, mert az esetleges izzócserénél a fémtükröt ki kell fordítsuk. Merev vezetékek ezt gátolnák. Mivel nem akartam a gyári kapcsolót átalakítani, ezért az elhalványuló üzemmód most a kapcsoló középső állásában működik, ami eddig a teljesen kikapcsolt állapot volt. A másik két állásban hagyományosan működik a lámpa. Tehát megmaradt az állandó világítási mód és az elhalványulás nélküli mód.

Kellemes amatőrködést!                      

                                                         AndrásM