Kellemes látvány, ha kocsi belső világítása nem egyszerűen kikapcsol, hanem lassan elhalványodik. Sok kocsiban ez gyárilag megtalálható, de általában csak a magasabb felszereltségben.
v060208
Szerkesztette:
ND
|
|
Házilag kis felkészültséggel és fáradsággal komfortosíthatod. A költség sem mellékes, a tranzisztor kevesebb, mint 200 Ft, a kondi talán 50 Ft.
Az
armatúra folyamatosan kapja + és – tápot, illetve
kap egy kapcsolt mínuszt, ami meggyújtja a lámpát.
Működés közben a plusz mindig „élő”, a kapcsolt
mínusz a normál üzemhez kell, a fix mínusz
pedig akkor kell, ha az ajtót nem nyitjuk ki, de szükségünk
van a belső világításra.
A
kapcsolás nagyon egyszerű. A TIP 147-es egy P típusú
Darlington "tranzisztor" (IC). nagy áramerősítést
tud (az ára, hogy
magasabb munkaponti feszültség kell a bázis és
az emitter közé) és
nagy az áramterhelhetősége. Az
izzó áramignye kb. 0,9 amper, ezzel a tranzisztorral
a bázis áramigénye 0,9 mA. A 100 uF-os kondenzátor
lehet 16 voltos is. Tulajdonképpen egy emitterkövető
kapcsolásról van szó, az elhalványítást
a kondenzátor hozza létre. A kisütését
a tranzisztor bázisárama intézi. A teljes elhalványodás
ideje kb. 4 másodperc. A
tranzisztort (egyelőre) egyszerűen ráragasztottam az armatúrára.
A flexibilis kábelek fontosak, mert az esetleges izzócserénél
a fémtükröt ki kell fordítsuk. Merev vezetékek
ezt gátolnák. Mivel
nem akartam a gyári kapcsolót átalakítani,
ezért az elhalványuló üzemmód most
a kapcsoló középső állásában
működik, ami eddig a teljesen kikapcsolt állapot volt.
A másik két állásban hagyományosan
működik a lámpa. Tehát megmaradt az állandó
világítási mód és az elhalványulás
nélküli mód.
Kellemes
amatőrködést!
AndrásM
|