Vissza a kezdőlapra !        Automatikus övfeszítő

                                  írta:   ND                            

Kollegám kocsit akart venni, kinézett egy Mondit, felesleges magyarázni, hogy Andrással miért kerültünk oda. ;-) Motorikusan jónak tűnt, a többi ellentmondásos volt. A karosszéria sérült majd mindenhol, új ködlámpák, a lámpahíd egyben volt, a szélvédő belülről repedve, a kulccsal bezártam a kesztyűtartót nyitni már nem nyitotta,  az összes gumi kuka, stb. Ezekkel még megbékéltem volna ...

De amikor megláttam a vezető oldali automatikus övfeszítőt "durranva", akkor mondtam, hogy irány a következő kocsi. Egyrészt nem láttam az ütközés nyomait, másrészt az ütközés következményeként mi a helyzet a légzsákokkal? Valahogy nem volt korrekt a kocsi. ;-(      ( Azóta találkozott egy másik ilyennel is ;-(  )

Most tudatosult bennem annak a fontossága, hogy felhívjam erre a problémára a figyelmeteket. Még anno Fusimtól kaptam egy ilyen eldurrant övfeszítőt vizsgálatra, amiért köszönet Neki ez úton is.

A lenti rajzon a normál állapotot láthatod, míg a jobb oldali képen az "eldurrant" állapotot figyelheted meg. A kettőt összehasonlítva láthatod, hogy mennyit rövidül meg. Na ez a rövidülés bántotta az én szememet, ami tulajdonképpen a biztonság hiánya !!!

 

        

 

Az automatikus övfeszítő két részen fejti ki védő hatását.

Egyrészt az oszlopnál reteszel egy súlyzáras mechanika, ezt a középső képen kísérheted végig, ahogy az A pontból B-be eljut a mechanikán keresztül az ütközésből eredő impulzus. A B ponton rögzíti fixen az övet, nem enged ki többet belőle.

Másrészt a két ülés közötti szerkezetben lévő súly az ütközés hatására kioldja a biztosító szerkezetet, ami egy erős rugót szabadít el. Ezeket lent láthatod kiszerelve is. Az indításba  szerepet játszik még egy bowden, ami az ülés vázától jön. A rugó ereje egy acél bowden segítségével behúzza a biztonsági öv "női" részét ;-)

A behúzás során egy racsnis/fogas mechanika megfeszíti a biztonsági ővet, ezáltal beszorítja az üléshez a vezetőt ( utas oldali ua.), nem engedi előre vágódni.

Az eldurrant övfeszítőt visszaállítani nem lehet, csak cserével lehet visszaállítani a biztonságot !  Ára 12,5 eFt, ennyit sajnálnak páran a saját biztonságukra? Hát ilyen tulajtól még kocsit sem vennék. ;-(

A kollegám most már nem csak egy autót akar venni,  már látja a különbséget, most már csak Mondeot akar venni ;-)         

 

v060727                                                                           Üdv      ND