Vissza a kezdőlapra !         Fékek légtelenítése

                                  írta:   AndrásM                      

A levegős fékrendszer legszembetűnőbb tünete a szokásosnál puhább fék, ami gyors pumpálásra felkeményedik. Például a fékbetétek cseréje után tapasztalhatunk ilyet. A légtelenítés két emberes feladat, az egyik a légtelenítést végzi a féknél, míg a másik a fékpedált nyomja, pumpálja.

A fék munkahengerek legmagasabb pontján van a légtelenítő csőcsavar. Vegyük le a védő sapkáját, húzzunk rá vékony szilikon csövet (átlátszó műanyagot). De előtte a csavarra helyezzünk fel egy 11 mm-es csillag kulcsot. Crova dugókulcs és villáskulcs nem célszerű most.

Először kicsit moccantsuk meg a csavart, majd a segítő kezdje nyomni a féket. A csavart lassan nyissuk tovább (tartsunk ellent is ! ) és figyeljük a fékfolyadék megjelenését a csőben. A levegős munkahenger elkezd szörtyögni, majd a fékolaj elkezd a csőben felfelé haladni buborékmentesen. Néhány centi fékolaj magasságnál zárjuk el a légtelenítő csavart. Ezzel légtelenítettük az adott munkahengert. Ismételjük meg a többi keréknél is ezt a műveletet, a jobb hátul kezdve.

 

 

 

 

 

Ha a légtelenítések ellenére is puha marad a fék, akkor a légbuborék nem a munkahengerben, hanem a csővezetékben van valahol. Ekkor célravezető a fékolaj teljes cseréje. Fékolaj vásárláskor vegyük figyelembe, hogy más színezésű legyen, mint ami a kocsiban van. Ha a kocsiban sárga van, akkor szerezzünk vöröset.

A fékolaj tartályt töltsők túl az új olajjal. A jobb hátsó keréknél nyissuk meg a légtelenítő csavart, a szilikon cső alá tegyünk apró edényt és kérjük meg a segítőt, hogy nyomja le a féket, de ne engedje fel. Ekkor egy kevés fékolaj az edénybe kerül. Most zárjuk el a csavart, a segítő engedje fel a pedált, pumpálja fel keményre. Most nyissuk a csavart és nyomassuk a pedált újból. A segítő a pedál alsó holtpontja előtt szóljon, hogy zárjuk el. Ezt addig ismételgessük, míg az új olaj más színét meg nem látjuk. Most jöhet a bal hátsó kerék, de öntsünk újabb adag olajat a tartályba. Ismételjük meg az eljárást a két első keréken is. Végül, állítsuk be a fékolaj szintet a tartályban a min és max jel közé.

  Jó szerelgetést!              AndrásM

v070219                    Szerkesztette: ND