|
||
El kezdtem írni egy kis összefoglalót az akkumulátor kérdéskörében és az adatok vadászata közbe találtam egy aranybányát a témában. Mivel nem vagyok irigy ember, megmutatom hol áshattok kincset ;-)))) Elirányítanálak beneteket a FOREX cég oldalára. Akkumulátorok forgalmazásával foglalkoznak, csak tán kicsit másképp. Az írásaik a témában lényegretörők. Ha átlagos Mondeo-sként ennyit tudsz majd az akkumulátor lelkéről, akkor az éppen elég a hátralévő életedre. Kell hogy maradjon a szürkeállományodból másra is ;-))) Tehát a fő link http://www.forex.hu , de először olvasd végig az általam ajánlott cikkeket. Utána már más szemüvegen látva nézzél el hozzájuk. Megtudhatod róluk, hogy mit tudnak az akkumulátor töltőkről és az sem egy mellékes dolog, hogy autóalkatrész eladással is foglalkoznak. A hab a tortán, hogy gyári Ford akkumulátorok forgalmazásával is foglalkoznak!!!
|
||
Na lássuk a medvét. Van egy írásuk, amiben az akkumulátor kapcsán leggyakrabban elhangzó kérdéseket tárgyalják, mint az alábbiak: Mi az a Ah ..? Az autómban gyárilag 55Ah-ás akkumulátor volt... Mekkorát vegyek bele...? A generátor fel tudja majd tölteni ezt az nagyobb akkut? Akkumulátor vásárlásakor mik a legfontosabb szempontok? Szükséges e az autó átvizsgálása új akku beszerelésekor ? Mit kell az autón mérni? Biztos jó az autóm, mert betettem egy másik akkumulátort és azzal semmi problémám nincs... Mi az a zselés akkumulátor ? Mi az a száraz akku? Biztos jó a töltés az autómban, mert a töltésjelző lámpa sose világít. Mi az a varázsszem , illetve varázsszemes akkumulátor ? Olyan akkut keresek, aminek nagy a kapacitása, de kicsi a mérete. Olyan akkut keresek, aminek nagy az indítóárama , de kicsi a mérete. Tehát, ha ezek a kérdések érdekelnek, akkor itt olvashatod.
|
|
Egy másik írást is kiemelnék, mely címe „Akkumulátor vizsgálat módszerei és eszközei”, nem kell megijedned, nem kell hozzá nagy műszaki ismeret, emberi nyelven íródott. Tehát ha érdekel, akkor azt itt találod meg.
|
|
„A nyári meleg bosszúja, mely a hideg reggeleken jelentkezik” – akár egy krimi címe is lehetne, de ez is egy olyan írás, amit elolvasásra ajánlok. Azt ugyan nem tudod meg, hogy ki a gyilkos, de azt igen, hogy az akkumulátorod mit nem szeret. Ide kattintva elérheted.
|
|
|
Mivel azon az oldalon sok jó dolgot találni, nem akarlak megfosztani attól az írástól sem, amelyik az „Akkumulátorokról típus szerint” cím alatt fut. Csak az érdekfeszítő fejezet címeket idézném: " Rendszeresen ellenőrizz, Próbálj meg lazítani, A hanyagolás kötelező, Néhány zsebünket érintő jó tanács". Ezért az utolsóért már érdemes ide klikkelni egyet ;-)))
|
|
Ismereteinket bővítve nézzünk jövőnkbe, mit is várjunk el a következő akkumulátorunktól. Ebbe témában az egyik ilyen cikk kapcsán kattintsál ide, ebből meg tudsz pár dolgot az Exide akkumulátorokat illetően. A másik hasonló cikk, ami tulajdonképpen nem is a jövő, hanem a jelen lehetősége, egy „ WC papír” formájú akkumulátor kialakítás. Ugye, hogy érdekesen hangzik? Nehogy kihagyd a megismerkedést az Optima akkumulátorokkal. Ezt itt teheted meg. A linkek miatt nem kerestem fel a FOREX -t. Mivel nem loptam, csak a figyelmet hívom fel rá, így tiszta a lelkiismeretem ;-))) v041205 Üdv ND
|
||
Akkumulátorunkról konkrétabban
|
||
Nyáron ellenőrizzük az akkumulátorban az elektrolit szintjét a cellákban. A desztillált víz a magasabb hőmérséklet hatására kipárolog, ez ahhoz vezet, hogy a fegyverzetek minél nagyobb része lesz kint és ez az akkumulátor teljesítményének csökkenését és végül használhatatlanná válását eredményezi. Normál állapotban a sav sűrűsége 1,285 - 1,23 kp/dm3. Kapacitás – Amper-órában (Ah) adják meg. Ha összeszorozzuk az adott terhelő áramhoz (amperben) tartozó kisütési időt (órában megadva), akkor megkapjuk az akkumulátor kapacitását. |
|
Télen, ha után töltünk desztillált vizet, járassuk meg a motort. Ennek hiányában fenn áll a veszélye, hogy a könnyebb fajsúlyú desztillált víz az elektrolit tetején terül el, azaz nem keveredik el és megfagy. Hasonló veszéllyel számolhatunk, ha hideg akkumulátorral többször indítózunk hosszan. A nagy áram leadás során víz kiválik és felszáll, ami könnyen megfagyhat, ha ezt nem követi a motor járatása. A motor járatása, illetve a töltés megindulása előzi meg a víz kiválását, illetve az akkumulátor fagyását. (Pedig nem is Windows alatt fut ;-))) ) Maga az akkumulátor fizikai szétrepedésével nem kell számolnunk. Az elektrolit nem úgy fagy át, mint a víz jéggé, egy kásás állapotba jut, míg mínusz 67 fok körül megszilárdul. |
|
|
|
Kapacitás csökkenési ökölszabály, 20 C fok alatt fokonként 1%-kal csökken a kapacitása az akkumulátornak. Ez nagyon fontos megállapítás. Számoljunk csak, mínusz 10 fok nem nagy durranás és akkor már csak a kapacitásunk kétharmadával számolhatunk csak. Más megközelítésben: egy akkumulátor 20 fokon 58 indításhoz elegendő áramot szolgáltat, ugyanez nulla fokon már csak 25 indítást, -20 fokon pedig csak 12 indítást tud kimerülése előtt ellátni árammal. A cellafeszültség 1,75 V-nál nem lehet kevesebb, mert az már károsodáshoz vezet. Télen sokat jelent az indítás sikerességének szempontjából, ha melegből visszük ki az akkumulátort. Az akkumulátor kihűlését csökkenthetjük, ha egy hőszigetelő burkolattal látjuk el, ezzel az üzem közben fejlődő hő ne menjen kárba. Egy kiselejtezett sínadrágból készítettem egy hőtartó takarót az akkumulátoromnak. |
|
|
|
|
|
|
|
Töltéskor ne engedjük, hogy a hőmérséklet 40 fok felé emelkedjen, ilyenkor csökkentsük a töltő áramot harmadára. Normál állapotban a kapacitás tizedével egyenlő árammal töltjük maximum az akkumulátort, vagyis 74 Ah –s akkumulátort 7,4 A-ral töltünk. Attól függően, hogy mennyire töltött állapotú az akkumulátor a cellafeszültség 1,99 és 2,13 V között mozog. Ha kisütünk egy akkumulátort 1,75 V-ig és hagyjuk magához térni, akkor egy idő után eléri az 1,99 V-os nyugalmi értéket. De ezek után tölteni kell az akkumulátort. Ha töltés közben 2,4 V-ot elérjük, akkor beindul a fölösleges gázfejlődés, ami a lemezekre káros, ekkor csökkentsük a töltőáramot. A töltöttség egyik jele, ha a feltöltött akkumulátort visszakapcsoljuk a töltőre hamar beindul a gázképződés. |
|
|
|
Mondeo akkumulátor jellemzők: 1600 ccm, 1800 ccm, 2000ccm motorok esetén 55 Ah ajánlott, 145-182 A indító áram felvétele mellett. 1800 ccm TD esetén 68 Ah ajánlott, 184 – 224 A indító áram felvétele mellett (Mk2-nél 71 Ah, 192-234 A). 2500 ccm esetén 60 Ah ajánlott, 162 – 198 A indító áram felvétele mellett. Az ajánlott Ah-nál nagyobbat lehet és célszerű berakni, ha befér és a pénztárcánk is megengedi ;-))) 278x175x175 mm bennfoglaló méret ! Általánosan 10, 5 V minimális indító feszültség szükséges, a feszültség szabályozó 13,7 – 14,5 V között szabályoz. |
||
|
|
|
v050101 |
|