Gondolataim
a Mondeo klímájáról
írta:
Peti
|
A Cég ahol dolgozom épületgépészettel, azon belül is
legfőképpen a klímatechnikával foglalkozik, régebben építettünk be utólagos
klímaberendezéseket autókba is. Ma már csak hibafeltárással és feltöltéssel
foglalkozunk ezen a téren. Anno zsír új MKI, és MKII -kbe is építettünk be
klímákat, melyet a helyi márkaképviselet úgy árult gyári klímásként
;-) Csakhogy az igazi
gyári klímás autókra akkoriban igen sokat kellett várni.
Micsoda emlékek
:-) A háromállásos műhely minden állásán
0-km-es MKI-ek álltak egymás mellet, darabokra szedve. Ennek köszönhetően elmondhatom magamról, hogy vezettem null
kilométeres
MKI-et és MKII-t is. Na mielőtt teljesen elérzékenyülnék térjünk a lényegre.
Ha az illusztrációkat végig nézed, akkor
lesz elképzelésed, hogy mi mindent értünk
az autós klíma alatt. A képek önmagukért
beszélnek, ezért nem azokról beszélnék,
inkább általánosságban.
|
|
|
|
|
Tehát mi akkoriban két forgalmazóval álltunk kapcsolatban,
egyik a Scorpio cégnevet viselte és forgalmazta az ALEX típusú autóklímát, a
másik a KIC cégnevet viseli és tőlük a DIAVIA klímákat vettük. Mondeok-ba
nagytöbbségben a DIAVIA-t raktuk, mert sokkal precízebben volt a
Mondeo-hoz
illesztve és könnyebb volt a beszerelés.
Mivel már hat
éve nem foglalkozunk beépítéssel, ezért a
beszállítókkal is megszakadt a kapcsolat, így a mai árakkal sem igazán vagyok
tisztában. Arra emlékszem, hogy akkoriban 360.000 Ft körüli összegbe került
egy ilyen klíma készre beépítve, de lehet, hogy pár tízezret tévedek, akkoriban
inkább a Cég műszaki vonalán tevékenykedtem, nem voltam benne annyira a
pénzügyekben.
|
Ha valaki most törné rajta a fejét, hogy klímát építsen
utólag a Mondeojába, akár otthon is, nyugodtan belevághat, csak legyenek
megfelelő szerszámai, és egy kitartó csapat, min. három tagú.
Nekünk két és fél
szerelővel, egy MKI-be két 8 órás munkanap kellett a beszereléshez a vége
felé.
Az első az majdnem négy napig tartott!!!
Meg kellett ismerni, hogy
mit, hogy lehet bontani ezeken az autókon, ne felejtsük el azt, hogy mennyibe
kerültek ezek a gépek mondjuk 1996-ban. Kellet rájuk vigyázni kellőképpen.
|
|
|
|
|
Egy autóklíma, de minden hűtő-rendszer négy fő alkotóelemből
áll össze:
- kompresszor (motortérben, a blokk oldalán),
-
kondenzátor (a külső vízhűtő előtt található, és úgy is
néz ki, mint a vízhűtő kistestvére),
- adagolószelep (a tűzfal környékén találhatod, kis fém
dobozkára emlékeztet a legjobban, jelentéktelen kinézete miatt nem tulajdonítunk
neki nagy szerepet, pedig a legérzékenyebb pontja a rendszernek),
- elpárologtató (na Őt szeretjük a legjobban, mert
közvetlenül Ő adja nekünk a hideget az utastérben).
|
Működési elve dióhéjban. Van egy olyan közegünk, ami nyomás
hatására képes a környezetéből hőt elvonni, Ő a hűtőközeg, manapság szinte csak
R134A nevűt használnak az autóklíma iparban. Ezt a hűtőközeget a kompresszor
fogja, és nagy nyomással bepasszírozza a kondenzátorba, ahol a ventilátor, és a
száguldozó Mondeo vezetőknek köszönhetően, a menetszél segítségével, gőz
halmazállapotból, folyékony halmazállapotba kerül, és közben leadja hőt ad le.
Ez a folyadék elindul az adagoló szelep felé, amely egy fix fojtás a
rendszerben, vagyis egy nagyon pici átmérőjű furat, a folyadék ezen átpréselődve
elkezd elpárologni az elpárologtató egységben és az elpárolgása során hőt von
el a környezetétől, és már kész is a hideg felület, amin már csak levegőt kell
keresztüláramoltatni, amit lehűt. Az elpárolgott hűtőközeg pedig megjelenik
kompresszor szívóoldalán, amit az bepumpál a kondenzátorba. Hát így kerek egy
hűtőkör.
|
|
|
|
|
Hogy mi szokott benne elromlani?
Maga a klíma az előbb említett szerkezeti elemekben kimerül,
de meghibásodni általában a klímát komfortosabbá tévő segédmechanizmusok
szoktak, a légáramlást irányító vákuumrendszer
és az elektronika.
Ha csak magát a közvetlen klímarendszert nézem, akkor a
meghibásodások korlátozott számúak lehetnek.
|
Dugulás előzménye, hogy valamilyen szennyeződés
került a rendszerbe, általában azért, mert meg volt bontva, és nyitva hagyták a
csővégeket, vagy a megbontott elemek csatlakozóit. A hűtőkör belülről sterilnek
kell lennie, ezért igazából még a levegő is károsító hatással van rá, mert a
levegőben lévő nedvesség, a hűtőkör olajával keveredve elsavasítja az olajat.
A dugulás legszembetűnőbb jele, ha
a csőrendszer
fém szakaszait végigpásztázva, működés közben deresedés nyomaira bukkanunk. De
a kevés gázmennyiségnek is ugyanilyen tünete van, csak a rendszer más
szakaszán.
|
|
|
|
|
Elektromos probléma okozója
lehet a rossz kapcsolód, de
lehet, hogy már odáig sem jut el az áram. Probléma
forrása lehet a motortérben
lévő kapcsolód is, ami a külső ventilátort is vezérli.
Ha nagyon kevés gáz van benne (kikapcsol a rendszernyomás 2,0 bar alatt
van), akkor ez a kapcsoló nem engedi indulni a klímarendszert.
|
Termosztát hiba,
vagy elmozdult a helyéről az érzékelője,
ami normál esetben az elpárologtatóba belépő levegő hőmérsékletét érzékeli, és
az elpárologtató fagyása esetén leállítja a rendszert. Vagy a termosztát
érzékelő szálából elment a töltet. Vagy egy jóakaród eltekergette. ;-(
Egyebek A
pollenszűrőd el van tömődve (jele: párásodik a szélvédő). Nem eléggé hűt a
rendszer, kevés a gáz benne, nem a kikapcsolt rendszernyomás a lényeg, hanem a
töltet súlya, működő klímánál a nyomás már árulkodó. A külső kondenzátort érdemes
legalább évente nagynyomású mosóval kimosni, óvatosan, a rárakódott
élőlényektől.
|
|
|
|
|
A klíma nélkül legyártott Mondeo-ban nincs belső levegő
keringtetés!!!
Ezért kell átalakítani a vákuumrendszert és a
szellőzőrendszert. Fel kell készíteni arra, hogy ha belső levegőt
tudjon keringetni. Mivel azt sokkal hamarabb lehűti a klíma és nem pazarol
energiát.
Hogy mennyire van előkészítve a Mondeo az utólagos
klímaszerelésre? Lehetne jobban is ;-(
Egy példa
- OFF japán autóba egy embernek 4-5 óra
beszerelni egy klímát. Persze az nincs is ennyire biztonságos,
mint a Mi Mondink ;-)
Kívül nem igazán
bonyolult a dolog mert megvannak az alkatrészek felfogatási helyei. Bezzeg
belül, műszerfalat mindenestül ki kell szerelni, sőt még a mögötte lévő, gyárilag iszonyatos
erős ragasztóval és csavarokkal odafogatott merevítő csövet is ki kell
„cibálni”, ez önmagában két emberes feladat. Be kell
vallani, hogy a gép belseje már soha nem lesz
olyan, mint előtte, valamit valamiért.
A nagyobb probléma az, hogy a beépítéskor az ECU-ba is be
kell kötni vezetéket, a motor fordulatszám emelése miatt.
|
Csatlakoztatások
Na erről rögtön meg lehet állapítani, hogy gyári klímás-e akocsi. Az utángyártott klímák "hollandis" kötésekkel vannak megoldva, és nem a
mindenki által szeretett gyári speciális összedugós csatival. Csőcsatlakozások
tulajdonképpen csak az alkatrészeknél vannak (kompresszor, kondenzátor,
adagolószelep), az elpárologtatót azért nem írtam, mert az adagolószelep arra
van szerelve. A csatlakozások esetleges bontásakor nagyon oda kell figyelni a
tömítések állapotára, ezek kis gumigyűrűk, amiket igen sok helyen meg lehet
venni, forintokért. Na a rafinált klímajavítók, ebből tudnak nagy pénzeket
keresni, képesek azt állítani, hogy egész csőszakaszt, vagy csatlakozót kellett
cserélni, holott csak egy tömítést cseréltek
ki. ;-( Ezeket a tömítéseket a kompresszorban,
és részlegesen a hűtőközegben oldott olaj tart puhán és így tömít.
Ezért
mondják, hogy télen is ajánlott bekapcsolni a klímát, hogy járjon a rendszerben
a gáz és vigyen olajat a tömítésekre, így az nem fog kiszáradni, kirepedezni,
és elengedni a drága gázunkból.
|
|
|
|
|
Elektromos bekötés
Ez a téma picit messzebb áll tőlem, mert nem vagyok
elektromos szakember, de nem kell nagy tudomány, hogy a képek
alapján tisztába kerüljön a lényeggel
az ember. A lényeg, hogy működjön, hogy hogyan
csinálja, az már az ő dolga ;-)
A szetthez adnak minden szükséges elektromos egységet
kapcsolókat, relét, sőt ha jól emlékszem még vezetéket is, a szükséges hosszal.
Manuális klímánál egyszerű dolgunk van, mert csak 12V-ot kell adnunk a
rendszernek, és a többi már csak az adott egységek, nyomáskapcsoló,
klímakapcsoló, termosztát, ventilátor vezérlő relé bekötése. Illetve egy szál
még van, amit a motorvezérlőbe kell bekötni.
Viszont a digitklíma már egy picit bonyolultabb, de a
rajzokat követve, egy kis szaktudással az is beköthető. Arról
is vannak emlékeim ;-)
|
Végezetül, pár szó a karbantartásról
Igazából az autóklíma nem igényel karbantartást, vannak
olyan nézetek, hogy időnként le kell cserélni a gázt mert elöregszik.
Hát ha rám hallgatsz, nem kell cserélni, az ilyen szövegnek ne dőljetek be.
A
karbantartás részedről kimerül abban, hogy a külső kondenzátorból
eltávolítod a bogár tetemeket, valamint télen
is megjáratod a klímát, ha plusz 5 fok felett
van a hőmérséklet. Ekkor az olaj megkeni a gumitömítéseket,
ezáltal nem száradnak ki és nem eresztik el
a gázt.
Az elpárologtató tisztítására
megjelentek manapság a Spray formában kapható kimondottan klímatisztító szerek.
Általában adnak hozzá egy
hosszú csövet, ezt olyan helyről dugjátok a
szellőzőrendszerbe, ami a legközelebb van az elpárologtatóhoz, mert ezek a
szerek a kifújásuk utáni kihabzási stádiumban tisztítanak.
A legtökéletesebb
módszer az lenne, ha közvetlenül az elpárologtatóra tudnánk fújni a
tisztítószert, vagy könnyű lenne kivenni és tudnánk mosni, akkor nem lennének
azok a jellegzetes klíma szagok sem.
Remélem
sikerült képet alkotni, hogy mi mindent is takar az
az egy szó, hogy klíma. ;-)
Üdv
Peti
|
|
|
|
|
v070523 Grafikázta,
szerkesztette:
ND
|