írta: BPeter |
||
Ahogy tapasztalom sok autós kollégának fogalma sincs mit is kell tenni, ha sérülés keletkezik a szélvédőn (első ablakon). Ezt a hiányoságot szeretném egy szélvédő javító szakember segítségével pótolni és néhány hasznos tanácsot adni. 1985 óta kizárólag biztonsági szélvédővel szerelik az autókat, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy 2 üvegréteg között van egy biztonsági műanyag fólia, ami megakadályozza a tört, repedt üveg darabokra való széthullását. Csak a külső üveg károsodása orvosolható, de ott is van egy ésszerűségi határ, ameddig rentábilis a javíttatás, utána érdemes cseréltetni, elvégre az makulátlan, a javított meg sosem lesz esztétikailag kifogástalan. Repedésnek mindig lesz fénytörése, hiába van telenyomva ragasztóval! |
||
|
|
|
Csere esetén érdemes körülnézni, mert sok cég gyárt szélvédőt, és nagyon nem ajánlott gyenge minőségű üveget berakatni, mert spórolás miatt vékonyabb üvegből készítik, és kicsit túl edzik a statika miatt. Ezeket az olcsóságuk ellenére sem szabad beépíttetni, mert sokkal sérülékenyebbek minőségi társaiknál. Egy kicsi ütéstől is sérülést szenvedhet, amitől mondjuk a gyári nem is károsodna . Többféle kavics felverődés létezik és néha a javítás után szinte nincs is esztétikai változás. Persze a szélvédő javításnak elsődlegesen nem is az esztétika a célja, hanem az üveg statikájának a helyreállítása. Az egész technika annyiból áll, hogy kavicsfelverődés esetén a sérülés közepét, repedés esetén a repedés végeit, ha szükséges bizonyos szakaszonként, egy spéci gyémánt fúróval átfúrja a külső üveg réteget, amivel a sérülés következtében összegyűlt feszültséget kiszedi. |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
Prés segítségével UV fényre
szilárduló ragasztót fecskendez a lyukba, repedésbe.
Mikor elég jól szétterült a ragasztó, akkor kell melegíteni a sérülést belülről, mivel a hőtágulás miatt egy picit mozdulnak a üvegek, hígul a ragasztó és a meleg levegő könnyebben kisliccol a sérülésből. ( ha nagyon lassan keményedik át, akkor bizti higítva van kissé a ragasztó ;-( ) |
|
|
|
Ha nincs levegő a sérülésben, akkor jön a ragasztó kikeményedése, ami napsütés esetén napoztatásból, egyéb esetben UV lámpázásból áll. Itt épp a napoztatást látjuk:
|
|
|
|
|
|
|
A végeredmény esztétikai részét, a szélvédőben található műanyag fólia károsodása, az esetleges repedés fénytörése, a sérülésben található szennyeződések mennyisége, és a ragasztó minősége, határozza meg.
Azért kell kavicsfelverődés esetén azonnal leragasztani a sérülést, hogy a legkevesebb szennyeződés jusson be, mert onnan kiszedni semmivel nem lehet! Pl : az ablakmosóban található mosószer nagyon érdekes szívárványos elszíneződést okoz. |
|
|
|
|
Amire nagyon kell figyelni: - Nem szabad víznek jutnia a sérülésbe, mert nagyon-nagyon nehezen szárad ki! - Középső tükör alatt, közel a szélvédő széléhez, főleg az alsó részen beszerzett sérülések különösen veszélyesek, nagyon szeretnek átmenni repedésbe, javításig nem szabad tűző napon parkolni, klímát ablakra fújatni, illetve nagy gödörbe hajtani. A javítók a következő hibákat követik el: - Vizes sérülésre rájavítanak! (szinte biztos a végig repedés) - Keverik a ragasztót, a legkontárabb vízzel teszi mindezt, kevésbé kontár pillanat ragasztóval. - Levegőt hagy a sérülésben. - Nem zárja le rendesen a sérülést. |
|
Ahol 2-3 ezerért javítanak azok valamit nagyon tudnak, mert 10 milliliter ragasztó majdnem 20 ezer, és 6-8 lyuknál többre nem elég vagyis valami eléggé sántít… Amit még a szélvédő javítós szakembertől tanultam: - belülről köves gyűrűvel vadul meg lehet karcolni az üveget - amikor már nem áll az ablaktörlő lapát az élén, azonnal csere - javított sérülést nem illik jégkaparózni, de egyébként sem javasolt a használatta, mert a szélvédő és aégréteg közötti homok, por réteg szépen karistol Üdv BPéter |
v051012 szerkesztette: ND |
|