Vissza a kezdőlapra !        Rezonátor és direktszűrő tuning

írta:  BPeter                     

Elég sokan szeretnék egyedivé, és egy picit jobbá tenni az autójukat, ezért tuningolják a gépet. Egyik tipikus tuning, hogy kiszerelik a rezonátor csövet (airbox), és helyette, egy sima csövet, mondjuk az 1.8-as benzines Focus-ét rakják be.

Mielõtt ebbe a cserébe belefognánk gondoljuk végig, hogy a gépjármû tervezõk semmi felesleges alkatrészt nem fognak beépíteni, mert szeretnék minél kisebb költséggel elõállítani az autót. A rezonátor doboz pont egy ilyen feleslegesnek tûnõ szerkezet, de igen is szükség van rá, és a késõbbi verziókból a minimális javító hatása miatt kihagyták, de minden bizonnyal az elõállítási költségek lefaragása volt a cél!

Az első TáDé Mondikban is volt hasonló rezonátor mint a benzineseken. Sőt a fáma szerint a Svájciakon egészen az MK II-ig rajta is hagyták.

 

 

 

 

 

Nyitott rezonátor doboz (szívóház) működése

Légbeszívó csõben nagyobb levegõ áramlási sebességnél, (magasabb fordulatszámon) amikor hirtelen a kibõvített részre bejut a levegõ akkor a nagyobb tér miatt egy nagyon minimális nyomás növekedés következik be. Ami jótékony hatással van a motor teljesítményére, és egy ici-pici növekedést okoz. Ezért is vannak benne a légterelő lamellák.

Az első benzines modelleknél még 4 csavar rögzítette a helyére, de időközben kiderült, hogy a bal oldali csavarokat túl lehet húzni, és olyankor picit megbillent a szívódoboz, és méretlen levegő (fals) jutott a rendszerbe, ami gondot okozott.

Későbbi modellek már csak 3 csavarral kerültek ki a szalonokból, a bal alsót egyszerűen kihagyták. Egyszer láttam oda való gumi dugót, hogy a lyuk ne tátogjon, sőt elvileg van olyan doboz is amin nincs rajta a 4.-ik csavar furata.

 

 

 

Zárt rezonátor doboz

Mivel a légbeszívás akkor történik, amikor a szívó oldali szelepek nyitnak, ezért nem egyenletes hanem periodikus a szipkázás, vagyis gázlengés (pulzálás) van! Ezt a lengést ki lehet használni, és bizonyos fordulatszám tartományban a motor minimális töltésére használni. Miközben magasabb fordulatszám tartományban ha, minimális mértékben is, de ront a levegõ áramlásban, és így a teljesítményben. Egyértelmû, hogy ezt a két tartományt a mérnökök úgy próbálták összehozni, hogy ez a pozitív hatás arra a fordulatszámra essen amikor a legnagyobb szükség van rá, és a csökkenés kitolódjon oda, ahol már amúgy is nagy a nyomaték, és nem érezhetõ a "gyengülés".

Ezen felbuzdulva találták ki a változó hosszúságú szívócsövet, ami egy nagyon ötletes szerkezet, és lényegében a gáz visszaverõdését, és a megjárandó út hosszát határozza meg. (Elvileg ebben az esetben hasznos fordulatszám tartományban nincs negatív gázlengés)

Amikor ezt a precízen megtervezett rendszert megbontjuk, és kihagyjuk belõle valamelyik dobot, akkor felborítjuk a rendszert, és eltoljuk, vagy megszüntetjük a pozitív gázlengést.

 

 

 

 

 

 

 

Egy tunigcég ajánlata

Lengőcsöves motorfeltöltő rezonátor:

Bázis ár: 13000Ft,   Szerelési díj: 1-4000Ft,    

Hatása:1-2 % +LE,  1-2 % + nyomaték

10-15 % + rugalmasság

2-3 % + végsebesség

Fogyasztáscsökkenés: 3-5 %!

Alapanyag: ötvözött acélcső, krómozva

Ajánlott direkt sportlégszűrővel egybeépíteni

Karbantartás: szükségtelen

Élettartam: korlátlan

Króm direktszűrő beszerelő léggyorsító rezonátor:

Bázis ár: 6400Ft,    Szerelési díj: 1-3000Ft

Hatása:  rugalmasság,   szebb szívóhang direktszûrõnél, jobb légáramlás,    

Alapanyag: krómozott polirozott réz

Ajánlott direkt sportlégszûrõvel egybeépíteni

Karbantartás: szükségtelen

Élettartam: korlátlan

Tartozékok:  2 db körbilincs, 1 db síma felületû gumiharang, 2 db tartó fül, 1 db kartergáz csõ (420 mm)

 

 

 

Mit tehetünk?

Amit mégis érdemes megtenni, hogy kivágjuk az öntési sorjákat, lesimítjuk az éleket, törést okozó peremeket eltávolítjuk, és a gumi harmonikákat kicseréljük pl. polírozott alumínium csõre.

Persze, ha te vagy az, aki szinte mindig magas fordulatszámon használod az autód és nem szeretsz úgy cammogni mint mások akkor neked érdemes beszerelni egy teljes kívül-belül polírozott aluminium csövet. :-)

 

 

 

 

Direkt szűrő

Másik kedvelt tuning a gyári légszűrőbetét kicserélése sportbetétre, vagy az egész szűrőház kiszerelése, egy direkt szűrőre.

Mindezek feladata a szabadabb légbeszívást elősegíteni - biztosítani.

Ezt egy tuningcég állítja:

- 2-4 % Le és Nm + 15-20 %,             - gyorsulás + 40 %,  

- légáramlás +3-8 % ,                          -  végsebesség + 5-12 % ,   

- fordulatszám felfutás - 3-5 % ,         -  fogyasztás csökkenés,

- örök élettartam,   - mosható filter,   - tökéletes olajpermetes szűrés,

Azért azt mindenképpen hozzátenném, hogy kisebb ellenállású szűrő nem szűrhet úgy, ezért egész biztos, hogy egy picit több szennyeződést enged be a gyári társához képest.

Amit nem szabad elfelejteni, hogy a motor hideg levegővel jobb hatásfokkal dolgozik, ezért nagyon nem szereti, ha motortérből szívott meleg levegővel táplálják. No persze, ha a K&N szettet használjuk, és egy csővel odavezetjük a hideg levegőt akkor menet közben már ugyan úgy biztosítva van a friss utánpótlás. (de mi van araszoláskor alapjáraton? ;-)   )

Direktszűrő tisztítása, a márkához ajánlott mosó folyadékkal történik, és amikor megszáradt következhet az olajozás, amit szintén a szűrőhöz ajánlott márkával tesszük. Bizonyos márka olajozójával várni kell, hogy száradjon, de olyan is van ami azonnal visszaszerelhető és használható.

De megfogalmazódik egy kérdés.

Mi van ha kevés olajat tettünk a szűrőre? - sajnos akkor a szűrés nem megfelelő.

Mi van ha sok olajat tettünk rá? - ez legalább olyan rossz, mert nagyon apró méretű olajcseppek kerülhetnek fontos szenzorokra (pl: MAF), és behülyíthetik a motorvezérlő rendszert, szélsőséges esetben ráégéssel tönkre tehetik valamelyik szenzort.

Az illusztrációk a Roadrunners tagok Mondeóiból származnak :-)

 

 

 

 

Hogyan tudod beszerelni ?

Bármelyik tunig szaküzletben beszerezhető, de érdemesebb valami nevesebb cég termékét választani.

Segítségül egy eredeti kuriózum dokumentum áll itt rendelkezésedre ;-)

 

Egy átlagos mosó szett 5 ezer forint körül mozog. Ami 3-5 alkalomra elég és használatának gyakorisága, nagyon függ a levegő portartalmától.

Szélsőséges esetben 5-6 ezer kilométer után mosni kell, de általában 25-30 ezer kilométert el lehet menni egy mosással.

 

 

 

 

 

 

A képen egy K&N kitt látható.

 

Epilógus

Performance Ford egy teszt mérést hajtott végre a témában, elég érdekes eredményekkel zárult a vizsgálat:

Escort S2 RS Turbo (MK4) több módosítással, 4 mérést végeztek padon (tehát menetszél és az ebből adódó hideg levegő nélkül).

1   Gyári légszűrőház és betét: 174 bhp f=5200, 283 Nm f=3304, 36,3 °C

2   Kifúrkált ház, gyári betét: 180 bhp f= 5200, 276 Nm f= 3520, 38 °C

3   Kifúrkált ház, sport betét: 179 bhp f= 5741, 264Nm f= 3304, 41 °C

4   Direktszűrő: 174 bhp f= 5200, 292 Nm f= 3466, 46,3 °C

 

 

 

Mások érdekes / értékes gondolat töredékei a témába vágva  ;-)

...ha nem változtatunk a vezetési stílusunkon, akkor 1-3 %-os fogyasztáscsökkenés érhető el, persze ha élvezzük a szívóhangot, és hajtjuk a gépet, akkor ne csodálkozzunk ha többet eszik az autónk.

....a mért különbségek nem számottevők, a sofőr igazából nem is érzi ezeket. Azt akarom ezzel magyarázni, hogy a légszűrő tuning nagyobb része optikai tuning.

..., ha "megnyitod" a motort elől, hátul sem árt (leömlő, kipufogó) mert ugye a beszívott többletlevegőnek rendesen távoznia is kell. kb. olyan mint, amikor elkezdesz futni, de csak egy szívószálon keresztül kapsz levegőt

 

.... szervizes haveromnak van egy trükkje. Kiveszi a légszűrőt, eldobja és a házat meg megfurkálja alul 10-es fúróval pár helyen. 1.4 16v Corsának így olyan hangja van, mint egy Vipernek :-) Ha nem nyomja neki, akkor csendes.

.... nekem a verda nem erősebb, hanem inkább dinamikusabb lett a direktszűrő és brutus rendszertől

....a lényeg hogy mi beraktuk !KnN! szűrőt és semmi nem történt, hiába mond akárki akármit 8szelep 1.4 Astránál nem lesz semmi....én csak ezt tudom...

(remélem nem orrol meg senki, hogy nem név szerint idéztem, de a gondolatok a fontosak ;-)   )

v050712                                     Szerkesztette:    ND