Rezonátor
és direktszűrő
tuning
írta:
BPeter
|
Elég
sokan szeretnék egyedivé, és egy picit jobbá
tenni az autójukat, ezért tuningolják a gépet.
Egyik tipikus tuning, hogy kiszerelik a rezonátor csövet
(airbox), és helyette, egy sima csövet, mondjuk az 1.8-as
benzines Focus-ét rakják be.
Mielõtt
ebbe a cserébe belefognánk gondoljuk végig,
hogy a gépjármû tervezõk semmi felesleges
alkatrészt nem fognak beépíteni, mert szeretnék
minél kisebb költséggel elõállítani
az autót. A rezonátor doboz pont egy ilyen feleslegesnek
tûnõ szerkezet, de igen is szükség van
rá, és a késõbbi verziókból
a minimális javító hatása miatt kihagyták,
de minden bizonnyal az elõállítási költségek
lefaragása volt a cél!
Az első TáDé
Mondikban is volt hasonló rezonátor mint a benzineseken.
Sőt a fáma szerint a Svájciakon egészen az
MK II-ig rajta is hagyták.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyitott rezonátor doboz (szívóház) működése
Légbeszívó
csõben nagyobb levegõ áramlási sebességnél,
(magasabb fordulatszámon) amikor hirtelen a kibõvített
részre bejut a levegõ akkor a nagyobb tér miatt
egy nagyon minimális nyomás növekedés
következik be. Ami jótékony hatással van
a motor teljesítményére, és egy ici-pici
növekedést okoz. Ezért is vannak benne a légterelő
lamellák.
Az
első benzines modelleknél még 4 csavar rögzítette
a helyére, de időközben kiderült, hogy a bal oldali
csavarokat túl lehet húzni, és olyankor picit
megbillent a szívódoboz, és méretlen
levegő (fals) jutott a rendszerbe, ami gondot okozott.
Későbbi
modellek már csak 3 csavarral kerültek ki a szalonokból,
a bal alsót egyszerűen kihagyták. Egyszer láttam
oda való gumi dugót, hogy a lyuk ne tátogjon,
sőt elvileg van olyan doboz is amin nincs rajta a 4.-ik csavar furata.
|
|
|
|
Zárt rezonátor doboz
Mivel a légbeszívás
akkor történik, amikor a szívó oldali
szelepek nyitnak, ezért nem egyenletes hanem periodikus a
szipkázás, vagyis gázlengés (pulzálás)
van! Ezt a lengést ki lehet használni, és bizonyos
fordulatszám tartományban a motor minimális
töltésére használni. Miközben magasabb
fordulatszám tartományban ha, minimális mértékben
is, de ront a levegõ áramlásban, és
így a teljesítményben. Egyértelmû,
hogy ezt a két tartományt a mérnökök
úgy próbálták összehozni, hogy
ez a pozitív hatás arra a fordulatszámra essen
amikor a legnagyobb szükség van rá, és
a csökkenés kitolódjon oda, ahol már amúgy
is nagy a nyomaték, és nem érezhetõ
a "gyengülés".
Ezen felbuzdulva találták
ki a változó hosszúságú szívócsövet,
ami egy nagyon ötletes szerkezet, és lényegében
a gáz visszaverõdését, és a megjárandó
út hosszát határozza meg. (Elvileg ebben az
esetben hasznos fordulatszám tartományban nincs negatív
gázlengés)
Amikor ezt a precízen
megtervezett rendszert megbontjuk, és kihagyjuk belõle
valamelyik dobot, akkor felborítjuk a rendszert, és
eltoljuk, vagy megszüntetjük a pozitív gázlengést.
|
|
|
|
|
|
|
|
Egy tunigcég ajánlata
Lengőcsöves
motorfeltöltő rezonátor:
Bázis ár: 13000Ft,
Szerelési díj:
1-4000Ft,
Hatása:1-2 % +LE,
1-2 % + nyomaték
10-15 % + rugalmasság
2-3
% + végsebesség
Fogyasztáscsökkenés: 3-5 %!
Alapanyag: ötvözött acélcső,
krómozva
Ajánlott direkt sportlégszűrővel egybeépíteni
Karbantartás:
szükségtelen
Élettartam: korlátlan
Króm direktszűrő beszerelő
léggyorsító rezonátor:
Bázis
ár: 6400Ft, Szerelési díj:
1-3000Ft
Hatása:
rugalmasság, szebb szívóhang
direktszûrõnél, jobb légáramlás,
Alapanyag:
krómozott polirozott réz
Ajánlott
direkt sportlégszûrõvel egybeépíteni
Karbantartás:
szükségtelen
Élettartam:
korlátlan
Tartozékok:
2 db körbilincs, 1 db síma felületû
gumiharang, 2 db tartó fül, 1 db kartergáz csõ
(420 mm)
|
|
|
|
Mit tehetünk?
Amit mégis érdemes
megtenni, hogy kivágjuk az öntési sorjákat,
lesimítjuk az éleket, törést okozó
peremeket eltávolítjuk, és a gumi harmonikákat
kicseréljük pl. polírozott alumínium csõre.
Persze, ha te vagy az,
aki szinte mindig magas fordulatszámon használod az
autód és nem szeretsz úgy cammogni mint mások
akkor neked érdemes beszerelni egy teljes kívül-belül
polírozott aluminium csövet. :-)
|
|
|
|
|
|
Direkt
szűrő
Másik kedvelt
tuning a gyári légszűrőbetét kicserélése
sportbetétre, vagy az egész szűrőház kiszerelése,
egy direkt szűrőre.
Mindezek feladata a
szabadabb légbeszívást elősegíteni -
biztosítani.
Ezt egy tuningcég
állítja:
- 2-4 % Le és Nm + 15-20 %, -
gyorsulás + 40 %,
-
légáramlás +3-8 % , -
végsebesség
+ 5-12 % ,
-
fordulatszám felfutás - 3-5 % , -
fogyasztás
csökkenés,
- örök
élettartam, - mosható filter, -
tökéletes
olajpermetes szűrés,
Azért azt mindenképpen
hozzátenném, hogy kisebb ellenállású
szűrő nem szűrhet úgy, ezért egész biztos,
hogy egy picit több szennyeződést enged be a gyári
társához képest.
Amit nem szabad elfelejteni,
hogy a motor hideg levegővel jobb hatásfokkal dolgozik, ezért
nagyon nem szereti, ha motortérből szívott meleg levegővel
táplálják. No persze, ha a K&N szettet
használjuk, és egy csővel odavezetjük a hideg
levegőt akkor menet közben már ugyan úgy biztosítva
van a friss utánpótlás. (de mi van araszoláskor
alapjáraton? ;-) )
Direktszűrő tisztítása,
a márkához ajánlott mosó folyadékkal
történik, és amikor megszáradt következhet
az olajozás, amit szintén a szűrőhöz ajánlott
márkával tesszük. Bizonyos
márka olajozójával várni kell, hogy
száradjon, de olyan is van ami azonnal visszaszerelhető és
használható.
De megfogalmazódik egy kérdés.
Mi van ha kevés
olajat tettünk a szűrőre? - sajnos akkor a szűrés nem
megfelelő.
Mi van ha sok
olajat tettünk rá? - ez legalább olyan rossz,
mert nagyon apró méretű olajcseppek kerülhetnek
fontos szenzorokra (pl: MAF), és behülyíthetik
a motorvezérlő rendszert, szélsőséges esetben
ráégéssel tönkre tehetik valamelyik szenzort.
Az illusztrációk a Roadrunners tagok Mondeóiból
származnak :-)
|
|
|
|
|
|
Hogyan
tudod beszerelni ?
Bármelyik tunig
szaküzletben beszerezhető, de érdemesebb valami nevesebb
cég termékét választani.
Segítségül egy eredeti
kuriózum dokumentum áll itt rendelkezésedre
;-)
|
|
Egy átlagos mosó
szett 5 ezer forint körül mozog. Ami 3-5 alkalomra elég
és használatának gyakorisága, nagyon
függ a levegő portartalmától.
Szélsőséges
esetben 5-6 ezer kilométer után mosni kell, de általában
25-30 ezer kilométert el lehet menni egy mosással.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A képen egy K&N kitt látható.
|
|
Epilógus
Performance Ford egy
teszt mérést hajtott végre a témában, elég érdekes
eredményekkel zárult a vizsgálat:
Escort S2 RS Turbo (MK4) több módosítással,
4 mérést végeztek padon (tehát menetszél
és az ebből adódó hideg levegő nélkül).
1 Gyári légszűrőház
és betét:
174 bhp f=5200, 283 Nm f=3304, 36,3 °C
2 Kifúrkált ház, gyári betét:
180 bhp f= 5200, 276 Nm f= 3520, 38 °C
3 Kifúrkált ház, sport betét: 179 bhp
f= 5741, 264Nm f= 3304, 41 °C
4 Direktszűrő: 174 bhp f= 5200, 292 Nm f= 3466, 46,3 °C
|
|
|
|
Mások érdekes
/
értékes gondolat töredékei a témába
vágva ;-)
...ha nem változtatunk a vezetési stílusunkon,
akkor 1-3 %-os fogyasztáscsökkenés érhető
el, persze ha élvezzük a szívóhangot,
és hajtjuk a gépet, akkor ne csodálkozzunk
ha többet eszik az autónk.
....a mért
különbségek nem számottevők, a sofőr
igazából nem is érzi ezeket. Azt akarom ezzel
magyarázni, hogy a légszűrő tuning nagyobb
része optikai tuning.
..., ha "megnyitod"
a motort elől, hátul sem árt (leömlő, kipufogó)
mert ugye a beszívott többletlevegőnek rendesen távoznia
is kell. kb. olyan mint, amikor elkezdesz futni, de csak egy szívószálon
keresztül kapsz levegőt
|
|
.... szervizes haveromnak
van egy trükkje. Kiveszi a légszűrőt, eldobja és
a házat meg megfurkálja alul 10-es fúróval
pár helyen. 1.4 16v Corsának így olyan hangja
van, mint egy Vipernek :-) Ha nem nyomja neki, akkor csendes.
.... nekem a verda
nem erősebb, hanem inkább dinamikusabb lett a direktszűrő
és brutus rendszertől
....a lényeg
hogy mi beraktuk !KnN! szűrőt és semmi nem történt,
hiába mond akárki akármit 8szelep 1.4 Astránál
nem lesz semmi....én csak ezt tudom...
(remélem nem
orrol meg senki, hogy nem név szerint idéztem, de a gondolatok
a fontosak ;-) )
|
v050712 Szerkesztette:
ND
|
|
|