Vissza a kezdőlapra !        MK I Ghia felnik felújítása

írta:  ND                         

Mondeomon vásárláskor 15 collos gyári könnyűfém felni voltak. Erre a típusra mondják sokan, hogy Ghia felni, mert ezt adták a felső felszereltségű modellekhez. A felni érdekessége, hogy négy évszakosnak tervezték, vagyis olyan erősre, hogy kibírja a téli hideget és padkának csúszást is. Persze a kátyúkat ez sem szereti, de manapság a mostani kikönnyített alufelnik egy vízzel teli kátyú után már görgőztethetők, vagy cserések. Sajna ilyenkor többnyire a gumi is leenged és a 30 méter fékezés, szabadonfutás közben rendesen meggyűri a gumi oldalfalát. Rosszabb esetben a felni maga alá akasztja  a gumit és az aszfaltot smirdliként használva külsőre is megmintázza. A belső hibákról nem is beszélve. Célszerű felni és gumi cseréjét ilyenkor egybe rendezni.

 

Mennyibe van ez? Hát nem olcsó és utána járni sem egyszerű. Azért is ajánlják télire a lemez felni használatát. Ha azzal kátyúzol, akkor azt könnyebb beszerezni és még az esztétikai hibáját is könnyebb eldugni egy műanyag dísztárcsa mögé. Javaslom, hogy abból ötöt vegyél egyszerre. Ha egyet össze is törsz, vagy elveszítesz, akkor sem kell a várost a nyakadba venni, hogy találj egy ugyanolyat, amilyet tavaly vagy két éve vettél. Ha pedig nem kapsz egyet, akkor megint kénytelen leszel venni egy komplett garnitúrát. Emlékezzél az öregre, szegény ember nem olyan gazdag, hogy kétszer vegyen. Inkább előre fuss és vegyél eggyel többet, mint egy hiánya miatt kidobj hármat.

     

 

Az idő vasfoga, jobban mondva a padkák kövei otthagyták a nyomukat a felnijeimen. Pótlásként vettem még négy ilyen felnit és a nyolcból kiválasztottak a gépen ötöt, amit rendbe rakattam.

Az első képen látható sérülések az utólag vett felnié. Lehet látni, hogy idővel felpúposodott és levált róla a külső felület, már az alapozó látszik. Ez állítólag a sózott utak eredménye, ahol rászárad foltokban, ott elkezdi beenni magát. Ha már van hol megtartani a házibulit, akkor meg odaszoknak a só szemcsék és belakják magukat. :-)

A második képen a felni peremén látható hogyan kezd el felpúposodni a felső réteg. Valamint jól illusztrálja azt is, hogy miért nem szabad ráütős súlyokat tenni alufelnire. Annak a gumisnak kellene ráütni a kezére, aki ilyet elkövet.

 

 

A harmadik képen látható az elődöm egy túl pontos parkolásának eredménye, jobban mondva a padkázás eredménye. Ez nagyon bántotta a szememet. Az ilyen sérülésekkel rendelkező felni javításának menete a hegesztés, köszörülés és festés lett volna. Ezt a krátert már nem fedi be a "gitt" a szinterezés előkészítésekor szépen és nem célszerű eljárás. Tekintettel, hogy volt miből válogatni, így ez a felni selejtezve lett. A festés helyett a szinterezéses eljárást választottam inkább, még részletezem a döntésem indokait a felújított felnik képei mellett.

A negyedik képen megfigyelhető a felnik belsején az idő és a ráütős súly nyoma, szóval erre az oldalára is ráfér a felújítás.

Hol csináltattam meg? Hát nekem ez nem volt kérdés, teljes megelégedettségemre már sok-sok éve szerelik a gumiim, kipufogómat, stb. A főváros környékieknek is ajánlom őket. Most van ennek itt az idénye, amikor nem kell a nyári kerék és a pihenő idő alatt ráér megszépülni tavaszra :-)

A Felniklinika a 30 éves Joób és Társa kft.-é. Gondolhatod, hogy ennyi idő alatt összegyűlt némi tapasztalat és rutin, amiben megbízhatsz. No és persze a dolgozók hozzáállásán is múlik az ügyfelek elégedettsége. Elérhetőségük: www.felniklinika.hu Nézzél rá a galéria/ felnijavítás úton a 2563-as előtte és utána képekre.

 

 

Akkor jöhet az ilyen lett, no de miért is lett olyan, amilyen?

Nem a festés, hanem a szinterezés mellett döntöttem. Egyrészt a festés csak a külső és amíg belátható részre vonatkozik. Igaz ennek egy utólagos sérülését könnyen lehet orvosolni, javítani.

A szinterezés során a felni telje felülete megkapja az új borítást. Miért fontos ez számomra? Nem csak esztétikai okokból. Ha megnézted, hogy hogyan nézett ki a vett felni belseje, akkor gondolhatod milyen kontrasztos lett volna egy festés után.

Az volt a vezér gondolatom, hogy legyen tiszta a kerék és az agy között felfekvő felület és a belső rész is, mert erre a tiszta felületre lehet felragasztani a kiegyenlítő súlyokat úgy hogy ne essenek le. De szerintem elég ránézni és nem kell magyarázni, még a nap fénye is összezavarodik benne, amikor betéved ide. Sajnálja az ember, hogy nem lehet kifordítani a felnit, mint anno a Ladákon volt :-)

A másik fontos szempont ami a szinterezés mellett segített dönteni, hogy a festéssel ellentétben itt a gumi alatti rész is megújul. Ki látja azt? Nos a gumid látja és bánja is, ha ott a felület olyan amilyen.

Természetesen a pereme is szépen rendbe lett téve. A jó tömítés a biztonságos autózást jelenti számodra és sok kényelmetlenségtől kímél meg Téged és a pénztárcádat is. Lapos gumi, szálszakadás, durrdefekt ok-okozati sor emberéletet is követelhet. :-(

Após off autóján jobb hátul a belső oldalon egy öklömnyi gumi lufi keletkezett egyszer. Nem egy kicsi kis felpuffadás, hanem egy ökölnyi gumilabda jött létre. Egy eltört fémszál lyukasztotta ki befelé a belső réteget, amibe beköltözött a levegő és a külső réteget kinyomta, miben már nem volt szövet rész csak gumi. Zajosabb volt a gumi és rázott is. Persze kívülről nézve a gumi szemre rendben volt, nem volt lapos. Tanulság, hogy nézzél mindig a színfalak mögé is.

 

 

 

 

No ilyen lett. A négy vásárolt felni és a szinterezés költségéből vehettem volna vadiúj felniket is, de akkor nem lennék ennyire elégedett. Nekem valahogy nem jön be a küllős alufelni, az szekérre való, nagyobb átmérőben jól mutat. Ilyen kicsibe a stroboszkóp hatás nem jön ki, csak zavarja a mozgó kocsi összképét a vibrálás. Azt hiszem látszik, hogy a szívemhez nőt ez a felni típus. Télre biztonságba is helyezem őket. :-)

 

     

 

Mi is a szinterezés lényege és eljárása? Oldószer nélküli porfestés, egy műanyag réteg képződik a fém tárgy felületén, amit utána 180 fokon hétköznapi nyelven ráégetnek. Keresőbe beütve sok leírást találsz róla.

Még egy apróság, a felni közepén lévő takaró rész műanyagból van, azt csak festeni lehet a technológiából kifolyólag. Abból mind a hetet megcsináltattam, mert egy eltört egy felcsapó fadarab közreműködése kapcsán. ez a momentum is sürgette a felnik rendbe tételét.

 

Úgy vélem megérte és nem kidobott pénz.

Üdv  ND

 

 

v091020                           Szerkesztette:   ND