Vissza a kezdőlapra !    Gondolatok a kerék kapcsán

A leírtak magán véleményem, amivel lehet vitatkozni, de előtte kéretik elolvasni a Copyright-tban foglaltakat. Nem törekszem mélyreható ellemzésekbe bocsátkozni. De úgy tapasztaltam nagyon sokan nincsenek tisztában még ennyivel sem és beugranak egy jó üzletbe. Ami jó üzlet lenne egy Peugeot tulajdonosnak, az nem biztos, hogy jó egy Mondeo tulajdonosának. Nem akarom azt mondani, hogy ne vegyél 15-ös ET-jű, vagy 17"-os felnit, vagy ne tégy fel rá 225-ös gumit. Ha jól emlékszem egy klasszikus mondására (talán Peppin?): "Lelked rá, hogy mit teszel." Persze gondolj azon ártatlanokra, akik veled együtt az úton vannak, akár mint utasod, akár mint közlekedők. A sportból származó tapasztalatom, hogy a másik tudatlansága nekem fájt, valószínüleg erre is igaz.

Mondják, hogy könnyebb megváltoztatni a kocsi írányát, mint a sebességét egy vészhelyzet kezelésekor. Ennek alátámasztásául említeném az ABS kifejlesztésének is a lényegi kérdésköre ez. Persze a megfelelő kerék és gumiköpeny felszerelésénben rejlik a kulcsa az egésznek.

 

 

 

Milyen információk olvashatók a felnin?

 

 

 

 

A képeken az alábbi beütések láthatók   6Jx15x49,5  , 6Jx14x41.  

6 - os azt jelenti röviden, hogy a  felni szélessége ahol a gumi peremét megfogja ott 6 coll (1 coll = 2,54cm),

J  - a profil típusára utal, a besajtolási mélység és az alak betűjele,

X – az egyrészes tárcsa jelölése,

14, 15 - a felni átmérőjét jelenti collban,

41, 49,5 - az ET száma a felninek, a felni szimmetria tengelye és a felfekvési síkja közötti eltérés mm-ben.

 

 

 

A Mondeo bibliácskák 5,5 és 6 collos szélességet írtak régebben (lemez felnire) MK I-re. ET-ben 15 collnál 49,5-t adtak meg , 14 collnál  47,5 volt az ajánlott ET szám. Pl.: ha a 49,5-es kereket lecseréljük a 41-es ET számúra, akkor 2x 8,5 mm-rel szélesebb lesz a nyomtávunk. Vagyis minél kisebb az ET száma, annál szélesebb a nyomtáv. Vagyis jobban kilóg a kocsi alól a felni és könnyebben ér bele a gumi a karosszériába. A könnyűfém felnit "népies" elnevezésével, mint aluminium felni fogom illetni és azon fogom emlegetni.

 

Milyen információk olvashatók a gumin?

 

 

 

A gumikon a következő számokat olvashatjuk 185/70R14 88T,  195/55R15   85V. Nézzük meg a jelzőszámok értelmezését.

Az első számok a 185mm, 195mm a gumik szélességét jelzik mm-ben.

A második szám a gumi magasságát adja meg a szélesség százalékos függvényében. Esetünkben a 185 mm 70%- a lesz a gumi oldalfal magassága, vagyis 129,5 mm. A másik esetben: 195 mm 55%-a 107,25 mm. Ha nincsen megadva per érték, akkor 80%-os a per érték.

R - jelzés a radiál gumiszerkezeti felépítésre utal, mára egyeduralkodó.

A 14, 15 számok a felni méretét adják meg collban, amire fel lehet szerelni a gumit.

88, 85 számok a gumi teherbíró képességének jelzőszámai:  80 - 450, 81 - 462, 82 - 475, 83 - 487, 84 - 500, 85 - 515, 86 - 530, 87 - 545, 88 - 560, 89 - 580, 90 - 600, 91 - 615, 92 - 630, 93 - 650, 94 - 670, 95 - 690, 96 - 710, 97 - 730, 98 - 750, 99 - 775, a jelzőszámok után a hozzátartozó kg értékek láthatóak.

T, V - a megengedett legnagyobb sebesség betűjele. Q – 160 km/h, R – 170 km/h, S – 180 km/h, T - 190 km/h, U – 200 km/h, H - 210 km/h, V - 240 km/h, W - 270 km/h.

A téli gumin láttok még M+S (mud+snow) betűket, jelentésűk sár és hó.

 

 

 

 

 

DOT szám - vásárláskor keressük meg ezt a jelzést a gumi peremén, ebből tudjuk meg, hogy melyik év, hányadik hetében gyártották a gumit. Két karakter a gyártás hete, két karakter az év 4702 = 2002 év 47.-hét. Ne vegyünk olyat, amelyik már egy éve ott áll a kereskedőnél. Lesz majd aki megveszi azt is ;-)))

 

 

 

 

 

Hé haver ...

 

 

 

Futózott gumi -  hagyjuk megvenni őket másoknak. A képen látható szuper minta, hatalmas rovátkolás hívogató lehet. De ez is önálló életbe kezdett, szerencsére talán nem okozott balesetet.

Használt gumi? Vennél magadnak használt cipőt? Nem látsz bele, esetleg egy szaki láthatja a külső jeleket, egy gép láthatja a már meglévő hibát, de egyik sem láthatja a már elszenvedett parányi sérülésből 3 ekm után mi lesz. De a gumi emlékszik a tavalyi kátyúkra! Kérdés csak, hogy mikor sokkal be? Paradox gondolat, hogy a biztonságod növelése végett keresel újabb gumit és akkor egy bizonytalanra bízod magadat.

Új gumi - főként a téliekre igaz! Az első száz kilómétert óvatosan vezesd, amíg a szilikonos felületkezelés le nem kopik, mert annak hatására a gumi nagyon csúszik még !!!

 

 

 

 

 

Milyen méretű gumit vegyél?

 

 

 

Kisebb vagy nagyobb? A gyári felni – gumi mérettől való eltérések lehetősége mindenkiben felmerülnek, amíg meg nem tapasztalja a hátrányait.

A lényegi különbségeket ott találod, hogy fel szabad-e rakni (előírás), fel lehet-e rakni (fizikai korlát), érdemes-e felrakni (józan paraszti ész).

 A gumi választható méretét illetően a köztudatban kering egy 2%-os ökölszabály, mely szerint a gyári ajánlott mérettől való eltérést jelenti. Esetünkben 12 mm ez az érték, vagyis azt mondják, hogy 6 mm-rel térj csak el valamelyik irányba. Tudni kell, milyen felnin jött ki a géped, abból tudod, hány mm-en élheted az optimális életed. A 195/60R15 azaz 615 mm, a 185/65R14 azaz 596 mm.  Ezektől tudsz eltérni, fel és le egy kicsit, a sok az már valahol máshol káros lesz és sokba fog kerülni.              

 

Szélesebb vagy szűkebb? Másik örök kérdés és a hozzá tartozó ökölszabály: télre szűkebb gumi, nyárra szélesebb. Télire 185/70R14-t tettem fel (616mm) ami az én esetemben a gyári 195/60R15 mérettől csak 1mm eltérés. Télen 6Jx14ET41-s Escort lemez felnin (185/70R14) gurulok, nyáron 15”-os Ford alumínium felni 195/60R15-ös gumikkal.

Helyes méret fontossága: amikor vettem a kocsit, akkor 195/55 R15 volt rajta 595 mm. Ami 14” rendszer esetén tökéletes váltóméret, a 185/65R14–es gumi 596 mm-es kerékátmérőhöz képest. A  DCT vizsgálaton a számítógépes pad kimérte, hogy 80 km/h-t mutatott a kilométeróra, közben 74 km/h-val ballagtam. Feltettem az előírt 195/60R15-t és pontos lett, mert a fékrendszerem, a kormányművem és a mérőm 15”-ra lett kiadva. Az előírások nem ellened vannak, hidd el így biztonságosabb. Így tervezték meg azok, akik ebből és ezért élnek (egy fejlesztőnek ez nem munka, hanem hobby).

 

 

 

Gumi vásárlása

 

 

 

Gumi kiválasztásánál sok a hókuszpok és a szubjektívítás, de fő vezérlő elv a pénztárca mélysége. Az életed és a biztonságod múlik rajta, ne egy rövid távú döntésnek szánd. A mintát ne a helyi népviselet alapján a barátnőd válassza ki. Mérlegeld a szokásaidat, hol fogod használni, mikortól-meddig. Téli gumit keresel? Korán jársz munkába? Te vagy aki az első csapást töri a szűz hóba? A pogácsás a jó választás. Közlekedsz döngölt havas páncélon, latyakos sózott úton jobbára? Vizesebb gumit keressél. Vezetési stilusod? Ki fogod használni a márkás, de drága gumi nyújtotta szolgáltatást, mely igazán extrém körülmények között mutatja csak meg magát?

 

Vigyázz, mert ég és föld a különbség a között, hogy mi az eladó célja és a vevőé!!!!!!! Remélem nem úgy vásárolsz, hogy ajánlják… Mindenki azt ajánlja amit el akar adni. Egy rosszul megválasztott felni vagy gumi méret nem csak egyszeri kiadás. Számolj  majd a járulékos alkatrészekre mennyit fogsz rákölteni. Döntésed nyomán hamar kialakul az érzés, hogy a Mondeod egy rossz kocsi, mert itt zörög, ott nyöszörög. Pedig csak beavatkoztál egy megtervezett rendszerbe laikusként. Csodák nincsenek, csak kompromisszumok.                                

 

 

 

Csere periódus - inkább cserélj három évente, mindig korszerűbb összetételű és jobban megtervezett gumid legyen. Természetesen ezt úgy értem, hogy külön nyári és téli garniturád legyen. Lehet, hogy a mai csúcs gumi elbújik egy jövőre alkalmazott adalék mellett, amelyiket akkor már minden gyártó fog használni a közép kategóriás gumiban is. Használd októbertől elejétől március végéig nyugodtan a télit. Ne Te légy akit nyári gumival ér utol a Mecsekben a hó október végén és csodálkozik, hogy ennek még nincsen itt az ideje. Vagy aki március végén haragszik, hogy négy hét napsütés után leszakadt a hó, és ott ragadt abban a kis völgyben a korán feltett nyári gumival.

                                                                                                                    

 

Saját gyakorlatom télre

 

 

 

14"-os rendszer télre a nyári 15" helyére. 14"-os felni és a hozzá való gumi lényegesen olcsóbb, mint a 15-ös rendszer. Igaz nem mindenki gyárt megfelelő 70-es peres értékűt. Az általam használt felni (14”, ET41) a tapasztalatok alapján semmiben  sem zavarja a 15-ös fékrendszert. Nagyapámra fogva a dolgot, a magasabb gumipapucs kocsonyássá teszi a vezetési élményt, ezáltal óvatossá válsz, kevesebbet kockáztatsz, kevesebb károd lesz, tovább hajthatod az autód. A keskenyebb gumi télen kevésbé ül fel a hóra, nagyobb a nyomóerő a kerekeknél. A kocsi súlya alatt hamarabb alakul ki egy kemény hó réteg. A magasabb gumi oldal kicsúszáskor az oldalazást „pattogva” végzi, így hamarabb harap le a biztos talajig. Magasabban van a felni alja, álláskor nem áll a hóban a vas. Talán ekkor nem fázik meg a kocsid torka sem és reggel köhögés nélkül indul ;-)))

 

A ballonosabb gumi „kátyú-barátibb”, mint a vékony. Télen könnyebben nekicsúszik a padkának a kocsi, a gumi kíméli kicsit a felnit. Nézd meg egy márkán belül mennyi az eltérés a 15-ös és a 14 –es gumi ára között. Ezen az egy collon és a „márkás” gumi helyett egy közép kategóriásat választva lényeges összeget takaríthatsz meg. Három tél után cseréljél gumit. Friss mintát, új tervezést, új adalékot és nagyobb biztonságot kapsz cserében. A gumidat pedig akár még el is tudod adni, ami további nyereség.  Ne felejtsd el, hogy a téligumik nyomását emeld meg 0,2 barral a szokásoshoz képest !!! A télit 4 mm alatt már ne használd jövő télen! Volvo-n láttam, hogy a tulaj egy nyáron még használta a 4 mm alatti téli gumit és ősszel vett négy friss téligumit. Így a nyári gumi csere periódusát eltolta és nem esett ugyanarra az évre a nyári gumi beszerzésének költsége.

 

 

 

A téligumi minta kiválasztásánál figyelembe vettem, hogy sűrűn vágok át télen is a Bakonyon. Nem akadhatok el gyerekekkel, ezért nagyobb pogácsás gumi profilt keresek, a jó kapaszkodásért. Persze ekkor kompromisszumként jön, hogy letaposott havon és száraz úton nem optimális és zajosabb. A két oldalt végig futó pogácsák különböző nagyságúak (hosszúak) legyenek váltakozva. A minták közötti rés pedig ne 90 fokos legyen, hogy könnyebben kidolgozza magából a bepréselt havat oldalra. Fontos számomra a párhuzamos és széles vízelvezető árkok megléte is, így latyakban megint nálam az előny. Természetesen nem feledkezhetek meg a lamellás szerkezetről sem, hisz a kapaszkodás, de még inkább a fékerő átadásának az a kulcsa. S még nem beszéltem a kötött forgásírányos, aszimmetrikus köpenyekről. Ezután szoktam megnézni az árát és a pénztárcámat ;-((( Láthatod nem vagyok könnyű eset, de gumit sem ugy veszek, hogy az XY szerint az a tuti.

Szívesen beraknék ide vezető gumigyár, új profilú V mintás gumijáról egy - két képet, hogy a szűz hóban milyen hó-papucsot szedett magára. A keskeny V árkokba belepréselt hó hívta a haverokat is ;-)))  Persze ez meg a Pesti vagány számára optimálisabb, aki letakarított úton közlekedik többnyire. A lényeg, hogy a számodra optimális gumit csak te tudod kiválasztani és hülyeséget mond, aki favorizál egyet, amit éppen ismer.

 

Csavar - de nem mindegy, hogy milyen.

 

 

 

Felni csavar - az alumínium és a lemez felni csavar anyái más kúpszögűek. Cseréljél azt is téli- nyári átálláskor! A Fordhoz árusított kerékanya megegyezik a Wartburgokéval (4 ütemű), csak az ára lényegesen alacsonyabb. 16+1 darab esetén már nem mindegy (17 csavar per 600 Ft, azaz 10200 Ft, 134 Ft-jával 2278 Ft). A megtakarítás 7922 Ft. Ráadásként a Mondeo I-re két típusú könnyűfém felnihez való anya is létezik, amit az alváz alapján tudnak beazonosítani. A képen látható nagyobbik, zárt végű, forgókúpos az aluminium felnihez valók, míg a hagyományosak a lemezfelnihez. Tartalék kerék csavar zörögjön mindig a kocsiba. Hóba végzett kerékcserénél, ezzel a veszteséggel számolhatsz a hosszú évek során. A kiálló csavar menetébe kenj egy kis grafit zsírt. Vízvezeték szerelők használják, egy tubus 200 Ft és 4 év-re elég.

 

 

 

 

 

Kerékőr csavar  - ha pesti vagy, javaslom vásárlását (akkor csak 13 db-t csavart vegyél). Kerékőrre 4-5 eFt szánj csak. Ez vagy eléggé korlátozza a rossz szándékot, vagy a komolyabb kerékőrre készített spéci szerszámmal felszerelve úgyis visszajönnek a kerekeidért, mert megéri nekik. A képen látható kerek csavar az a kerékőr, amihez egy speciális levevő kulcstoldalék jár amire nagyon kell vigyázni, de a kocsiban célszerű tárolni, mert egy defektnél szükség van rá.

Hólánc – ne felejtsd el, vannak szélsőséges körülmények, amikor különleges eszközökre van szükséged. Erről írtam egy külön cikket, olvasd el, hátha találsz benne számodra érdekeset.

 

 

 

Dísztárcsa - javallom az olcsó áruházi dísztárcsát, amiből kapásból ötöt - hatot vegyél. Ha elveszik, vagy törik akkor minden bosszúság nélkül pótolhatod egyszerűen. Ugyanolyat, úgy sem fogsz kapni egy év múlva, négy újabbat meg felesleges venni egy hiánya miatt.

Kiválasztási szempontok: Védje a fém felni peremét, simuljon rá hosszan kifelé, hogy először az sérüljön. Ne legyen kiállós. Ne játsszon ventillátort a mintája a  menetszél hatására. Persze ez már egy beépített vadriasztó effekt is lehet ;-)). Ha már csavarhely minta van rajta, akkor négyes osztású legyen a filling miatt. Legyen valami összhang a lemez felni és a dísztárcsa lyuk kiosztása között. Hülyén néz ki amikor az egyik lyukon átlátva más van mögötte, mint a másikon - szerintem. Ne legyen teli, hogy tudjon szellőzni a fék és legyen kellő hűtőhatása a menetszélnek.  Ne akard kiválasztani abból a kettőből amit elsőre meglátsz. Ráérsz még körül nézni, kb két évig használod, ezalatt még a jókon is lesz annyi karc és egyébb sérülés, hogy rontják a kocsi összképét. Mivel ez csak "disztárcsa", nem célszerű olyat keresni, ami utánozza az alufelni formáját, miközben nem az, az nagyon vásárivá teszi a kocsit. Ha gondos vagy, akkor  fehér gyorsrögzítővel kikötheted a lemez felnihez. Célszerű vékonyabb gyorskötözőt használni, kerekenként kettőt átellenben, a feleslegeket levágva. Így nem veszik el olyan könnyen és a lopásvédelmi funkció is érvényesül így ;-))) Persze balesetet sem okoz, egy a padkázáskor kiugrott dísztárcsa kanyarban önállósította magát, a zebrán meg csak úgy ugráltak az emberek előle, ki hogy tudott.  :-((( Egy átlag tárcsát nem lopnak annyira. ;-)))

 v040926, v050122

 

        Üdv                      ND